Zemanová, Lenka; Bergmannová Michaela: Fi a Flo - autor recenze: Žaneta Křížová
http://vytvarna-vychova.cz/fi-a-flo/
Kniha bezesporu okouzlí jak atraktivní barevnou obálku, tak něžně barevnými ilustracemi, které jsou protkány celou knihou a vhodně doplňují příběh s procvičováním učiva. Název knihy může evokovat, že se jedná o knihu pohádkovou. Nebyli bychom daleko od pravdy. Kniha do své poloviny obsahuje pohádkové příběhy, které na sebe plynule navazují, ale v příbězích se promyšleně a nenápadně objevuje gramatika zaměřená na skloňování podstatných jmen ve všech pádech.
Kniha je rozdělena na 2 části – pohádkový příběh a teorie o skloňování podstatných jmen podle vzorů. V závěru knihy najdeme dvě cvičení zaměřené na doplňování i/y a určování vzoru podstatných jmen.
První část je určená především pro děti, vhodná je i dle mého k nakopírování a práci při výuce. Jedná se o 14 krátkých pohádkových příběhů, kdy se každý příběh věnuje skloňování jednoho vzorového slova. Dané slovo je vždy zvýrazněno a objeví se v příběhu ve všech 7 pádech, a to i opakovaně. Děti si tak upevní jeho význam i skloňování. Vedle textu najdeme ilustrace obsahující text s pádovou otázkou vycházející z právě přečteného textu. Děti tak mají možnost při čtení si samy odpovědět na otázku. Na konci každého příběhu najdeme přehlednou tabulku daného slova i s jeho vzorem vyskloňované ve všech 7. pádech v jednotném i množném čísle. Každý příběh se zabývá jiným slovem skloňující se podle odlišného vzoru. Příběhů je celkem 14, stejně jako součet všech vzorů rodu mužského, ženského a středního.
Příběh vypráví o Frantovi, který měl rád knoflíky (hrad), se kterými si stále hrál. Jednou z jeho dvou dírek vylezli dva mimozemšťani, Fi a Flo z planety Narpisel, které ho celý příběh doprovází. Ráno díky jejich kočce (žena) nezaspali do školy i práce. Odpoledne vyběhl Franta na zahrádku hrát si s kotětem (kuře) sousedky, navštívil souseda hvězdáře (muž) a večer mu Fi a Flo pomohli vybírat kosti z ryby. Další den ukázal mimozemšťanům maminčiny růže a v koutku zahrady začali Fi a Flo vyprávět Frantovy o jejich planetě, která je plná moří, v nichž hledají děti prázdné lastury, ze kterých se získává perleť a z ní se vyrábí knoflíky. Pro ně jsou to zařízení na cestování na jiné planety. Vypráví mu, jaké tam mají města, stavení, že v hlavním městě mají vládce (soudce) a na ostrovech své starosty (předseda). Opět se vracíme na naši zem a Franta zkoumá jejich létající stroj– knoflík. Nerozumí, co uvedlo knoflík do pohybu a vyzvídá mimozemšťany, co se stalo, než vzlétli. Vzpomněli si, že zpívali píseň, ale nemohli si vzpomenout jakou. Frantu napadlo zajít za panem Krupičkou, hvězdářem, který měl stejný knoflík. Ten mu poradil, co se s knoflíkem musí udělat a jakou píseň zazpívat, aby Fi a Flo odletěli zpět domů.
Druhá polovina publikace je vhodnější pro učitelky, rodiče, aby látku srozumitelně vysvětlili svým dětem. Jedná se o velmi dobře podanou teorii s upozorněním na všechny možné chytáky. Vše je vysvětleno zcela od začátku, dopodrobna, jak určit pád, číslo, rod i vzor. Opět se zde objevují tabulky vzorů s jejich 7 pády v obou číslech.
Kniha mě neuvěřitelně překvapila, nečekala jsem, že se mi do rukou dostane takto podnětná kniha pro děti i učitele. Kdyby existovaly takovéto knížky na všechny gramatické jevy, usnadnilo by to práci jednak pedagogům, tak i věřím, že by mnoho dětí začalo vnímat gramatiku zábavněji. Na knize bych neměnila vůbec nic, za mě je dokonalá. Těším se, pokud se mi v budoucnu do rukou dostanou předchozí dva tituly od stejnojmenných autorek.