u předškolních dětí a nečtenářů

Čtenářské strategie

Tištěná kniha (2022)

0 % 4 recenze

254 Kč

299 Kč −15 %, ušetříte 45 Kč

Dodání 1-2 dny

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2022)

Počet stran
157
Vazba
Brožovaná
Rok vydání
2022
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
23106701
EAN
9788026218586
Nakladatelství
Portál
ISBN
978-80-262-1858-6
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

Kniha představuje možnosti využívání čtenářských strategií při předčítání dětem předškolního věku a nečtenářům na počátku školní docházky. Cílem metody využívání čtenářských strategií je rozvíjet u dětí plné porozumění textu, tedy i porozumění implicitního významu, a připravit děti pro budoucí samostatné čtení s porozuměním. V teoretické části jsou v jednotlivých kapitolách představeny čtenářské strategie vhodné pro předškolní vzdělávání a také postup, jak s nimi při předčítání efektivně pracovat. V praktické části jsou uvedeny příklady konkrétních čtenářských lekcí s podrobnou metodikou a reflexemi jejich realizace v mateřských školách. Vše je doplněno videoukázkami, na které je v textu odkazováno, videoukázky jsou po zdání kódů z textu dostupné na YouTube.
Kniha osloví pedagogy mateřských škol i prvních ročníků základních škol.
PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D., působí jako odborná asistentka na katedře preprimární a primární pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a na katedře pedagogiky Pedagogické fakulty Západočeské univerzity v Plzni. Přes dvacet let působila jako učitelka mateřské školy. Vystudovala magisterský studijní program Pedagogika předškolního věku a doktorský studijní program v oboru Pedagogika, oboje na Univerzitě Karlově. Ve své práci se zaměřuje kromě didaktiky předškolního vzdělávání na rozvoj čtenářské pregramotnosti – vede kurzy pro budoucí učitele na VŠ, spolupracuje jako lektor DVPP pro NPI.

O autorovi

Koželuhová, Eva

Další knihy autora

Recenze (4)

  • Autor recenze zezivotapedagoga Datum 22. 11. 2022


    Koželuhová, Eva: Čtenářské strategie - autor recenze: zezivotapedagoga
    https://www.instagram.com/p/Cc2mo2vM0Yt/

    Ráda bych vám oznámila, že jsem nedávno navázala spolupráci s nakladatelstvím Portál a dneska vám přináším první recenzi

    Jako první jsem si vybrala knížku “Čtenářské strategie u předškolních dětí a nečtenářů” od Evy Koželuhové a musím říct, že je naprosto skvělá

    Vše je krásně popsané a shrnuté, kniha se dobře čte a snadno každý pochopí, jak má čtenářské strategie aplikovat.

    Co se mi na knize konkrétně líbilo/nelíbilo si můžete přečíst na 2. fotce, ale tady bych ráda zmínila, jak aplikace probíhala přímo u mě ve třídě

    Když jsme to zkoušeli poprvé (samozřejmě ne vše, protože na aplikaci veškerých pravidel a strategií potřebujete určitý čas a cvik), tak děti byly nadšené. Vedli jsme poměrně živou diskuzi a dokonce děti čtení tak bavilo, že hned chtěly další příběh a čtení celkově u nás získalo mnohem větší popularitu a zájem dětí

    Takže, pokud ještě nevíte, co jsou čtenářské strategie a jak je aplikovat, tuto knihu jen a jen doporučuji

    autor recenze: zezivotapedagoga
    https://www.instagram.com/p/Cc2mo2vM0Yt/
    Přečíst celou recezi Zavřít
  • Autor recenze Žaneta Křížová Datum 19. 7. 2022


    Koželuhová, Eva: Čtenářské strategie - autor recenze: Žaneta Křížová
    https://vytvarna-vychova.cz/ctenarske-strategie/

    Každá učitelka i maminka čte dětem. Ale čtete jim tak, aby textu skutečně porozuměly?

    Díky této knize jsem bohužel zjistila, že při četbě pouze ověřuji, zda děti dávaly pozor, co si zapamatovaly (Co měla Karkulka v košíčku?), nebo se snažím rozvíjet znalosti (při četbě o zvířátkách se ptám, jaká další děti znají) a navíc opomíjím práci s ilustrací, která je pro tak malé děti pro porozumění čtenému nepostradatelná. Tyto aktivity lze zařadit, ale až po předčítání, pokud bude vaší snahou plné porozumění textu.

    Jak udělat to, aby děti čtení bavilo, aby ho vyhledávaly a textu porozuměly? Jednou z cest jsou ČTENÁŘSKÉ STRATEGIE. Po přečtení této knihy si uvědomíte, jaký MÁ SMYSL ČÍST S DĚTMI, a ne pouze dětem. Publikace změnila můj pohled na to, jak jinak lze pracovat s texty a věřím, že pomůže i vám.

    Ideální je vybírat z neznámých pohádek, u kterých děti neznají děj. Pokud přeci jen sáhnete po známé pohádce, tak je potřeba volit otázky k zamyšlení (př. Co bys dělal, kdyby se s tebou dal vlk do řeči? Jakou udělala Karkulka chybu?) U neznámých se pak ptáme, co si myslí, jak bude děj dál pokračovat (Co myslíš že asi medvěd udělá teď?). Jak lze odtušit, základem jsou OTEVŘENÉ OTÁZKY, které aktivují myšlení, nikoliv paměť. Kromě otázek lze zvýšit zájem o četbu i jinými prostředky, které se dočtete v knize.

    Za mě největší přidanou hodnotou jsou odkazy na videa na youtube, která ukazují konkrétní strategie i lekce v praxi. Odkaz je krátký, snadno přepsatelný do vyhledávače. Díky tomuto nápadu autorky si každý dokáže představit, jak v praxi provádět čtení s porozuměním.

    Druhá část knihy předkládá 9 podrobně zpracovaných lekcí, které byly realizovány různými učitelkami v mateřských školách. A popsané jsou dokonale, i zde nechybí videoukázky. Kromě časového plánu, očekávaných výstupů a cílů, má každá lekce uvedené činnosti před čtením, čtení příběhu, činnosti po čtení i reflexe učitelky a její doporučení. Pokud byste chtěli některou lekci realizovat, budete potřebovat ilustrace, se kterými se hojně pracuje – i na to autorka myslela a u každé lekce uvedla citaci dětské knihy.

    Publikaci doporučím nejen učitelkám předškolního vzdělávání, ale i učitelkám 1.stupně ZŠ a rodičům, kteří chtějí rozvíjet porozumění textu a zlepšit tak předčítání svým dětem.

    autor recenze: Žaneta Křížová
    https://vytvarna-vychova.cz/ctenarske-strategie/
    Přečíst celou recezi Zavřít
  • Autor recenze Michaela Musiolková Datum 20. 4. 2022


    Koželuhová, Eva: Čtenářské strategie - autor recenze: Michaela Musiolková
    https://www.instagram.com/p/CcaD9PNLD9m/

    U nové publikace Evy Koželuhové Čtenářské strategie u předškolních dětí a nečtenářů nebudu šetřit chválou. Jsem z ní naprosto nadšená. Boří totiž mýty, které často slýchám... Rozvoj čtenářské gramotnosti ve školce? Vštěpování čtenářských strategií dětem, které ještě samy číst neumí? Ano a Ano. Jde to. A tato knížka vás o tom přesvědčí.

    Představuje nám konkrétní čtenářské strategie, které lze využít u dětí už od mateřské školy, ale také upozorňuje na nejčastější chyby a co víc, knížka obsahuje odkazy na videa, která právě konkrétní strategie ukazují. Vše je psáno velmi srozumitelně, autorka využívá také přehledných tabulek, především k vysvětlení strategií a konkrétních otázek, které při nich používáme.

    V praktické části najdeme několik konkrétních vypracovaných čtenářských lekcí realizovaných v mateřských školách. Ani tady nechybí videoukázky i reflexe.

    Myslím si, že tato publikace patří do každých učitelských rukou, ať už jde o pedagogy předškolního vzdělávání nebo toho školního. Na své si přijdou i rodiče, kteří se o problematiku rozvíjení porozumění textu zajímají a chtěli by třeba zlepšit svůj způsob předčítání vlastním dětem.

    Tohle se prostě povedlo. Tleskám.

    autor recenze: Michaela Musiolková
    https://www.instagram.com/p/CcaD9PNLD9m/
    Přečíst celou recezi Zavřít