Knížka pro začínající učitelky mateřských škol

Tištěná kniha (2021)

0 % 2 recenze

169 Kč

199 Kč −15 %, ušetříte 30 Kč

Dodání 1-2 dny

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2021)

Počet stran
136
Vazba
Brožovaná
Rok vydání
2021
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
23106301
EAN
9788026217213
Nakladatelství
Portál
ISBN
978-80-262-1721-3
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

Práce s dětmi je krásná, ale za úsměvem spokojených a šikovných dětí stojí velká dřina. Náplní práce paní učitelky není jen zajistit předškolní výchovu, ale i vzdělávání předškolních dětí. Snaží se rozvíjet jejich celkovou osobnost dítěte, tak aby z mateřské školy odcházely optimálně rozvinuté na základě svých možností a zájmů, a to po stránce tělesné, psychické, rozumové. Tato kniha vám zjednodušeně vysvětlí některé pojmy, přiblíží práci učitelky, vysvětlí režim v mateřské škole a poslouží jako návod k tvoření příprav.
Marcela Kotová pracuje jako ředitelka mateřské školy. Ve své práci se snaží všestranně rozvíjet děti i pomáhat začínajícím učitelkám. Právě to ji přivedlo k tvorbě knih pro děti i pedagogy. V Portále vyšla např. její Kniha pro začínající učitelky a první díl série pracovních listů pro MŠ s tematikou ročních období Vlaštovičky štěbetají, z jara totiž radost mají.

O autorovi

Kotová, Marcela

Další knihy autora

Recenze (2)

  • Autor recenze Žaneta Křížová Datum 2. 2. 2022


    Kotová, Marcela: Knížka pro začínající učitelky mateřských škol - autor recenze: Žaneta Křížová

    https://vytvarna-vychova.cz/knizka-pro-zacinajici-ucitelky-materskych-skol/

    Určitě se už neřadím mezi začínající učitelku, ale vlivem toho, že jsem ze školy hezkých pár let a navíc třetím rokem na rodičovské (a ještě chvíli budu), mnoho věcí mi z hlavy vypadlo. Od knihy jsem si slibovala, že by mi mohla pomoct ke snazšímu návratu do práce i to, že se v ní dozvím, zda jsem vlastní práci včetně TVP, dokumentace, příprav zpracovávala správně a nejela tak v budoucnu ve špatně zajetých kolejích.

    Kniha je rozdělena do čtyř hlavních částí: Uvedení do problematiky /Metodika /Vlastní práce učitelky /Náměty pro hru. Každá kapitola obsahuje podkapitoly dělené dále na drobné podnadpisy. Vlivem toho je text přehledný, neodrazující od četby.

    První kapitola je skutečně určena pro ty, co ve školce nikdy neučili a neznají zatím její režim, adaptaci dětí, jednotnost spolupráce učitelek na třídě, potřebné znalosti předškoláka před vstupem do školy apod. Při četbě budete mít pocit, že vám to sděluje vaše kolegyně příjemným, pochopitelným jazykem bez odborných výrazů.

    To ale neplatí o druhé kapitole, která se zaměřuje na vzdělávací oblasti, očekávané výstupy, dokumenty, režim dne, RVP PV, klíčové kompetence. Nic s čím by se učitelka pracující několik let v MŠ nesetkala. Zde jsem se konečně dopátrala, jaké konkrétní druhy her a aktivit se řadí do kterých vzdělávacích oblastí. A co vám budu povídat – nejednu jsem přiřazovala špatně.

    Ve třetí kapitole najdete podrobně rozepsanou týdenní přípravu den po dni. Dodnes si pamatuju na své začátky, jak jsem všude možně hledala, jak má vypadat, co by měla obsahovat a nikde ji takto zpracovanou kdysi nenašla. Nově jsem díky jedné vypracované lekci získala jasnou představu o tom, jak pracovat s dětmi s odlišným mateřským jazykem.

    Čtvrtou část: Náměty pro hry, jsem v publikaci vůbec nečekala. Najdete v ní v bodech nabídku činností pro 25 integrovaných bloků rozdělených na roční období. U každého bloku autorka uvádí vždy jednu podrobněji rozepsanou aktivitu a jednu krátkou básničku. Další podkapitolu tvoří autorské básničky k režimu dne – v umývárně, postýlce, šatně, při čekání na děti, při úklidu. Největší přínos spatřuji v inspiraci mnoha her rozdělených podle jejich druhu (smyslové, didaktické, námětové, pohybové, manipulační, dechové, logopedické). Pomůže to nejedné paní učitelce si ujasnit, kam jaké hry spadají a ještě si rozšíří svůj zásobník her.

    Ač jsem si zpočátku myslela, že v knize najdu pouze suchou teorii, jsem mile překvapena. Kniha se jednak dobře četla a navíc i jako letité učitelce poskytla nové poznatky i zásobník neotřelých her.

    Přečíst celou recezi Zavřít
  • Autor recenze Miroslava Strakatá Datum 31. 8. 2021


    Kotová, Marcela: Knížka pro začínající učitelky mateřských škol - autor recenze: Miroslava Strakatá

    Do nového roku 2021 se narodila publikace – Knížka pro začínající učitelky mateřských škol, jejíž autorkou je Marcela Kotová. Autorka knihu, jejíž text vychází z jejích vlastních dlouholetých zkušeností pedagogické praxe v mateřské škole, dělí na čtyři hlavní části. Její první část Uvedení do problematiky vysvětluje funkci mateřské školy, zaměřuje se na adaptaci dítěte a jeho soužití v kolektivu vrstevníků, nastiňuje profil učitele a vzájemnou spolupráci učitelů na třídě a předkládá několik zásad podporujících spolupráci s rodiči. První část knihy uzavírá stručný obsah bodů, zahrnující kompetence, jimiž by měl předškolák disponovat.

    Druhá část publikace Metodika seznamuje s důležitými dokumenty mateřské školy na úrovni třídní i školní, podstatnými pro práci učitele mateřské školy a objasňuje terminologické pojmy, vyplývající z RVP PV. Tato spíše teoretická část pomůže mimo jiné učitelům proniknout do systematické práce s dětmi v celodenním režimu.

    Začínající učitelé jistě ocení také třetí část knihy Vlastní práce učitelky, ve které autorka nabízí konkrétní náměty a vzory na tvorbu třídních vzdělávacích programů a příprav, typy a rady, jak vést například třídní dokumentaci, diagnostiku dětí, jak provádět sebereflexi a další.

    Nejobsáhlejší částí knihy je poslední pasáž Náměty pro hry. Najdeme v ní spoustu inspirace v podobě básniček, her a tematických činností, jež mohou učitelé využít při sestavování vlastního třídního vzdělávacího programu.

    Publikace je přehledná a široce zahrnuje základní témata důležitá pro prvotní orientaci nově nastupujícího učitele v mateřské škole. Autorka vychází z konkrétních situací při vedení svých praktikantů a začínajících učitelů a reflektuje tedy v publikaci jejich nejčastější potřeby podpory vedoucí k osvojení si základních profesních kompetencí.

    Dovolím si však upozornit na termín „učitelka“, uváděný v názvu i textu publikace. V současné době se stále ještě nejedná o pozici genderově vyváženou, ale zcela jistě o pozici genderově zastoupenou. Termín „učitel mateřské školy“ vychází rovněž ze zákona o pedagogických pracovnících (stejně jako termín asistent pedagoga), a jedná-li se o odbornou publikaci, kterou kniha bezesporu je, přikláněla bych se k termínu učitel. Kromě této, spíše technické poznámky považuji publikaci za velmi zdařilou a věřím, že výrazně pomůže nejen začínajícím učitelům při počáteční orientaci ve spleti administrativy související se vzděláváním předškolních dětí, ale například i učitelům uvádějící nové kolegy v mateřské škole do praxe.

    autor recenze: Miroslava Strakatá
    Přečíst celou recezi Zavřít