Ottomanská, Vladimíra: Rok stromů - autor recenze: Žaneta Křížováhttp://vytvarna-vychova.cz/rok-stromu/ROK STROMŮ – už sám název nám sděluje, o čem kniha je. Musím se ale přiznat, že jsem si z počátku myslela, že se jedná pouze o motivační pojmenování běžného celoročního programu v MŠ. To, že kniha dopodrobna a v takovém rozsahu seznamuje děti s jednotlivými druhy stromů, mi vyrazilo dech.
Publikace vás v deseti kapitolách provede 10 rozličnými stromy (dub, kaštan, líska, jedle, modřín, jasan, bříza, vrba, javor, lípa). Někdo by mohl namítat, že by ji ale z důvodu úzkého zaměření využil během roku jen zřídka. Autorka však k jednotlivým stromům připojila další témata, která se pojí k danému měsíci v roce jako: kamarádi, zdravý jídelníček, oblečení, Vánoce, olympiáda, hudební nástroje, bylinky, Velikonoce, mláďata, řemesla. Kniha je přehledná, srozumitelná, tematicky velmi promyšlená, doplněná o drobné ilustrace Patricie Koubské.
Vše co v knize najdete, autorka vytvořila a s dětmi zkusila. Do desetistránkových kapitol zahrnula veškeré aktivity, aby naplnila RVP ve všech jeho oblastech. Každá kapitola začíná symbolikou stromu a 3 až 4 krátkými veršovanými básničkami. Na řadu přichází 3 stránkový příběh, v němž vystupují sourozenci Anička a Honzík, které děda detailně postupně seznamuje s jednotlivými stromy. Děti se tak dozví o vzhledu stromů a jejich plodech, místech růstu, léčebných účincích, tvrdosti dřeva, kolik se mohou dožít let, v jaké zemi jsou národním stromem. Pohádkou se děti (i dospělí) obohatí o mnoho nových poznatků.
Po příběhu následuje: Povídáme si – a to hned o čtyřech tématech, pod kterými učitelé najdou nápady pro diskuse. Témata se týkají jak stromů, tak témat vztahující se k danému měsíci. I u tvoření se autorka zaměřila na ztvárnění dalších témat. U cvičení i počítání jsou do hry zapojeny skutečné plody a u zpívání a čtení předkládá autorka výčet písní/knih včetně autorů zabývající se danou tematikou. V každé kapitole dále najdete: učíme se nová slovíčka, rozumíme přísloví, tipy na činnosti a co bychom si měli zapamatovat z dané kapitoly.
Publikace je primárně určena učitelkám mateřských škol, ale nebála bych se ji doporučit ani učitelkám 1. stupně ZŠ, které v rámci prvouky děti seznamují se stromy a samozřejmě rodičům, kteří chtějí svým dětem předávat zajímavé informace ze světa přírody. Na knize vás nadchne její tematické zaměření přizpůsobené dětem. Věřím, že v knihovně obdobnou knihu ještě nemáte.