Zobačová, Hana: Vím, jak se cítíš - autor recenze: Lenka Štveráčkováhttps://www.tvojechvilka.cz/vim-jak-se-citis-pracovni-listy-pro-rozvoj-socialni-inteligence/Hledáte zajímavé inspirace pro práci s dětmi? Chodíte na logopedii a chcete ještě něco navíc, co vaše děti bude bavit? Tak je publikace Vím, jak se cítíš určena právě vám. Je plná námětů, inspirací, jak pracovat s obrázky.
Tyto pracovní listy jsou zaměřeny na rozvoj sociálních kompetencí, jak rozumět emocím, jak je interpretovat, hledat je v reálných situacích, jak je lze různě vyložit. Na děti čeká celkem 57 pracovních listů, aktivit známých, běžných situací z reálného života. Situace jsou řazeny od nejjednodušších až po složitější. Najdete zde city jakou jsou radost, smutek, zlost, ale i ty složitější jako je třeba sdílená radost, starost i smutek. Každá ze situací má k sobě mnoho otázek, jak s nimi pracovat, dále černobílý obrázek, který danou emoci vystihuje. Jistě najdete společně s dětmi ještě mnohem více otázek, jak danou situaci popsat, případně prožít. Černobílé obrázky je možno kopírovat a děti si je mohou následně samostatně vybarvovat. přitom o emoci přemýšlet. Použití obrázků je všestranné. Můžete je s dětmi vybarvit, rozstříhat, zmenšit, polovinu ustřihnout, dokreslovat nebo použít jako pexeso. Záleží jen na vaší fantazii.
Jaké situace jsou v pracovním sešitě? Např. normální výraz, radost, smích, zlost, smutek, pláč, vztek, bezradnost, úlek, strach, nuda, překvapení, znechucení. Dále třeba emoce, které prožíváme při učení, u doktora, před tabulí, nad knihou, v divadle, v obchodě, v autě, v autobuse, u televize, v bazénu, na hřišti, na zmrzlině. Pomocí těchto pracovních listů si děti procvičí početní představy, kolik osob je na obrázku, zrakové vnímání, logické myšlení, kdo jak se na obrázku cítí, učí se vcítit do různých rolí a nejen to. Také proč se někteří lidé chovají v různých situacích jinak, přiblíží jim běžné denní situace, které každý den zažívají.
Je nesmírně důležité, aby děti chápaly emoce už od útlého věku, učit je, adekvátně situaci se vyjadřovat, neklamat svým tělem, co cítí, učit je porozumět pocitům druhého, umět se vcítit do emocí druhého, co on cítí. To vše si neseme až do dospělosti. V jednom čase, na jednom místě zažívají lidé odlišné emoce. Oslava narozenin nemusí být pro každého provázená pozitivními emocemi (hluk, mnoho lidí atd.).
Tato kniha mě opravdu zaujala v edičním plánu vydavatelství a netrpělivě jsem očekávala její vydání. Rozhodně mě nezklamala. Líbí se mě její obsahové zaměření. Sociální interakce, schopnost porozumět emocím druhých, to jak se cítí a proč se někdy chovají jinak, než očekáváme, vám pomůže tyto situace řešit.
Publikaci ocení učitelky předškoláků, dětí prvního stupně, ale také rodiče těchto dětí, které hledají pro své děti zajímavé pracovní listy. Myslím si, že tyto pracovní listy využijí i logopedky či logopedické asistentky pro rozvoj slovní zásoby. Každý si v této publikaci najde to své pro práci s dětmi. Myslím si, že se velmi povedla. Moc ráda jí doporučím svým kolegyním a kamarádkám.