Jak řešit konflikty s respektem a porozuměním? Hledáte praktický návod, jak vést efektivní dialog i v těch nejnáročnějších situacích? Naučte se techniky, které pomáhají najít společnou řeč bez nátlaku a soudních sporů. Ideální pro každého, kdo chce zvládat konflikty profesionálně – doma, v práci i ve veřejném prostoru.
Odborná publikace Facilitativní mediace od Tatjany Šiškové se již v době svého prvního vydání stala základním kamenem pro všechny, kdo se věnují mediaci v civilní oblasti. Kniha nabízí ucelený pohled na facilitativní přístup k mediaci – tedy proces, při němž neutrální třetí strana pomáhá stranám konfliktu dosáhnout dohody prostřednictvím otevřené komunikace a vzájemného respektu.
Autorka, která působila jako školitelka a realizátorka rodinné, komunitní i pracovní mediace, v knize představuje rozdíly mezi hlavními směry mediace (facilitativní, evaluativní a transformativní), definuje roli mediátora a jeho klíčové dovednosti. Text je doplněn o praktická cvičení, příklady z praxe, vzory dohod a slovníček pojmů.
Po smrti Tatjany Šiškové knihu aktualizovala její blízká spolupracovnice Elena Mešková, čímž vznikla nová edice, která reflektuje současné trendy v oblasti mediace.
Tato publikace je nepostradatelným zdrojem pro všechny, kdo se věnují mezilidské komunikaci a řešení konfliktů. Doporučujeme ji zejména:
Začínajícím i zkušeným mediátorům, kteří chtějí prohloubit své dovednosti ve facilitativním přístupu.
Psychologům, terapeutům a sociálním pracovníkům, kteří se ve své praxi setkávají s konfliktními situacemi.
Manažerům, HR specialistům a koučům, kteří vedou týmy a potřebují konstruktivně řešit napětí na pracovišti.
Pedagogům a školním metodikům prevence, kteří hledají nástroje pro řešení konfliktů mezi žáky, rodiči a kolegy.
Právníkům a pracovníkům justice, kteří chtějí rozšířit své porozumění alternativním metodám řešení sporů.
A také všem, kdo chtějí zlepšit své komunikační schopnosti a naučit se vést dialog s respektem, empatií a cílem najít společné řešení.
UKÁZKA
3.2 Hlavní úkoly mediátora
Mediátor má při mediačním procesu řadu úloh:
■ První úlohou prostředníka je zamyslet se nad svým vlastním náhledem na konflikt: vyhodnotit vlastní styl a stanovit si základní pozici, z níž bude sledovat vlastní reakci na konfliktní okolnosti, aby se jim mohl náležitě přizpůsobit. Například má-li tendenci se konfliktům vyhýbat, musí si dát pozor, aby neváhal pojmenovat témata, protože je považuje za těžko řešitelná a silně konfliktní.
■ Mediátor vyhodnotí, jak strana osobně na konflikt nahlíží a jak s ním nakládá, podle toho zvolí adekvátní postup.
■ Mediátor konflikt analyzuje a rozliší, kdy jde o konflikt podstatný, např. značné rozpory v názorech na přidělování omezených zdrojů (času, peněz, majetku), a kdy jde o okrajový konflikt, pramenící ze špatné komunikace (viz podkap. 2.5). Nemůže sám určit, co je podstatné a co okrajové. Znalost zdrojů konfliktu mu pomůže určit, jaké téma (předmět jednání) bude se stranami řešit jako první. Prioritu a důležitost témat stanoví samy strany, nicméně je vhodné začít řešit témata jednodušší.
■ Stěžejním úkolem mediátora je chránit integritu procesu, aby zajistil dosažení dohody na základě informovanosti a konsenzu. Kdyby mediátor sám činil soudy nebo by rozhodoval, kdo může a kdo nemůže vyjednávat vzhledem ke svému pohlaví, zaměstnání či zkušenosti, jednal by přímo proti smyslu vyjednávání jako procesu, v němž k rozhodnutí musí dospět strany samy. Rovnováha moci mezi stranami musí být chápána jako dynamický, interakční proces.
■ Stát se mediátorem vyžaduje určitý způsob myšlení, nejde pouze o technické zvládnutí konkrétních dovedností. V úloze mediátora si nelze dovolit přistupovat ke klientům z čistě původního profesionálního hlediska. Působí-li jako mediátor právník, má pochopit věcnou a osobní stránku problému, profesionální psycholog má zase chápat věcné a právní aspekt a stejně jako profesionál z jiného oboru by si měl být vědom všech stránek sporu. Potřeba systematického chápání je zásadní pro řešení sporů bez ohledu na to, co je jejich předmětem – zda jde o konflikt v zaměstnání, mezi obchodními partnery nebo v rodině. Všechny věcné spory mají osobní aspekty vyplývající z mezilidských vztahů, většina osobních sporů má rovněž aspekty věcné, přičemž věcné i osobní problémy mívají právní důsledky.
Mohlo by vás zajímat
UKÁZKA 2
PŘÍKLAD: Projev mediátora při prvním mediačním setkání stran
Uvítání stran
Dovolte mi, abych zahájil naše mediační setkání. Ještě jednou vás vítám v našem mediačním centru. Oceňuji, že jste přišli a chcete společně touto cestou vyřešit váš spor. Na začátku vám objasním svoji roli, dnešní průběh mediace a domluvíme se na pravidlech, abychom všemu rozuměli, věděli, jak a kdy reagovat.
Popis role mediátora
Nejdříve k mé roli. Věřím, že jako mediátor vám budu schopen pomoci řešit situaci, v níž jste se ocitli. Budu vám pomáhat při výměně názorů a popisů situací. Budu vám klást doplňující otázky a budu dbát na to, abychom skončili včas. Dohodnuté informace napíšu na papírovou tabuli za sebou. Mým úkolem bude sledovat, abyste se každý mohl vyjádřit – vyslovit svá očekávání či zkušenosti. Mojí rolí nebude soudit nebo rozhodovat, kdo z vás má pravdu. Budu neutrální. Pomohu vám hledat vyhovující řešení pro vás oba. Za vyřešení sporu odpovídáte sami, budu vás však podporovat, aby se vám to podařilo. Chcete se na něco zeptat?
Popis průběhu mediace
A nyní vám popíšu, jak bude mediace probíhat. Během mediace budemepostupovat podle následujících kroků. V první řadě vás požádám,abyste jeden po druhém popsali, jak situaci vnímáte. V této části budetemluvit ke mně. První bude mít slovo ten, kdo se na nás obrátil první,a potom promluví druhá strana. Budu vybírat témata pro řešení a zapíšuje na flipchartovou tabuli za mnou.
V další fázi sezení budete o své situaci mluvit přímo mezi sebou,abyste si vyjasnili, jak ji teď chápete. V závěrečné části jednání budetenavrhovat řešení a vyberete řešení naplňující vaše nejdůležitější zájmya potřeby. Výsledek bude obsahem vaší dohody. Mediace vám dovolízlepšit současnou situaci i vaši budoucnost, a proto budeme hledat řešení,která se budou týkat budoucnosti.
Je možné, že v určité části setkání budu jednat odděleně s každoustranou. Pokud k tomu dojde, pak nic, co bylo sděleno během oddělenéhojednání, nebude bez vašeho souhlasu sděleno druhé straně.
Protože mediace obvykle trvá tři hodiny, uděláme si krátkou přestávku. Pokud nebudete považovat toto jednání za užitečné, můžete ho kdykoli ukončit.
Chcete se ještě zeptat na něco, co se týká průběhu mediace?
Pravidla
Při tomto jednání je namístě, abychom se domluvili, jak se budeme oslovovat. Jak se obvykle oslovujete? Mediátor se přizpůsobí stranám – oslovují-li se křestními jmény, řekne jim své křestní jméno, jinak se užívá oslovení příjmením, rozhodně však stranám vyká. Strany si tykají či vykají podle svého rozhodnutí.
Dalším pravidlem je způsob, jak zde budeme mluvit a naslouchat: mluvit bude jen jeden a ostatní mu nebudou skákat do řeči. Toto pravidlo není snadné dodržet, zvlášť když chcete okamžitě něco dodat. Místo toho si zatím udělejte poznámku do tohoto bloku, až se vystřídáte, bude se vám to hodit. Předá identické desky s papírem a tužkou oběma stranám.
Budeme dodržovat pravidlo diskrétnosti a důvěry, jako mediátor nebudu nic zveřejňovat, poznámky a zápisy na flipchartové tabuli budou po skončení jednání zničeny. Jediným písemným dokladem z jednání bude dohoda a tu si založím. Zdůrazňuji, že dohodu nikomu neposkytnu bez vašeho výslovného souhlasu ani nepůjdu jako svědek k soudu. To mediátor nedělá.
Mediace trvá zpravidla tři hodiny, budete mít dnes čas do…? Pokud v tomto čase nevyřešíte vše potřebné, můžeme si domluvit termín dalšího setkání.
Pokud se nám dnes podaří vyřešit všechny sporné body a sepíšeme dohodu, máte pravomoc ji podepsat? Můžete navrhovat a vybírat řešení ihned na místě, nebo potřebujete věc ještě s někým konzultovat? Při našem jednání bude důležité, abychom nebyli rušeni, proto vás požádám o vypnutí mobilů. Je to možné? Pokud klient čeká důležitý vzkaz či hovor, dohodněte se, že si ho zařídí během přestávky nebo ve vymezeném čase ve vedlejší místnosti.
Jsou pro vás tato pravidla přijatelná?
Máte nějaké dotazy k tomu, co zde bylo řečeno?
Pokud tomu tak není, můžeme začít. Přišli jste, abychom řešili situaci týkající se… Je to tak?
Tatjana Šišková (1946-2023) absolvovala studium filozofie a sociologie na FF UK Praha a na Kolumbijské univerzitě v USA. Pracovala jako sociální kurátorka romského obyvatelstva, pomáhala založit české centrum pro vyjednávání a řešení konfliktů. Se skupinou expertů na řešení konfliktů založila Asociaci mediátorů ČR, o. s., kde působila jako předsedkyně, mediátorka a facilitátorka
Všechny knihy autoraŘešení konfliktu prostřednictvím mediátora
399 Kč
Sleva 15 %
339 Kč