Poslední ze série tematických pracovních listů od Marcely Kotové – Zima už je zase tady, sníh nám vlezl do zahrady

Oblíbené pracovní listy, tentokrát s tematikou zima, opět pomohou nejen začínajícím učitelkám mateřských škol s inspirací na činnosti a aktivity pro nadcházející zimu.

zima už je zase tady sníh nám vlezl do zahrady pracovní listy roční období metodické příručky hry vzdělávací programy předškolní výchova Koupit na e‑shopu

Kdo si oblíbil tematické pracovní listy od Marcely Kotové, ten si určitě nenechá ujít i závěrečný díl této minisérie s titulem Zima už je zase tady, sníh nám vlezl do zahrady. Autorka naplno využila své bohaté dlouholeté zkušenosti učitelky mateřské školy a dala dohromady ucelený soubor pracovních listů, rozdělených do 12 týdenních bloků, s popisem činností na každý den, které lze s dětmi na dané téma dělat. Názvy jednotlivých bloků, např.  Veselé čertoviny, Vánoční zvonění, Vánoce u nás doma, Návštěva Tří králů nebo Zimní radovánky, už dopředu avizují možné náměty a poskytují učitelkám konkrétní inspiraci pro vyváženou práci s dětmi, ať už jde o výtvarnou, pohybovou, hudební, poznávací nebo třeba pracovní činnost. Pracovní listy jsou primárně koncipovány pro věkovou kategorii dětí 4–5 let, ale s jistou dávkou kreativity je lze zjednodušit pro mladší děti, nebo naopak uzpůsobit pro děti starší.

Knihu znovu ilustrovala Iveta Jandová, která se podílela  na ilustracích ostatních autorčiných knih.



Ukázka z knihy

podzim ťuká na vrátka připravte se zvířátka marcela kotová mateřské školy předškolní výchova pracovní listy hry roční období vzdělávací programy prožitkové učeníPodzimní aktivity najdete v pracovních listech s názvem Podzim ťuká na vrátka, připravte se zvířátka.

KRÁLOVNA ZIMA PŘICHÁZÍ

SMYSL TÉMATU:

– pojmenovat charakteristické znaky zimy, počasí,

– vnímat krásu zimy,

– experimentovat se sněhem, ledem, vodou, poznávat jejich vlastnosti,

– umět vyjádřit změny v zimní přírodě (slovně, hudebně, výtvarně, pohybově: rozhovory nad obrázky,

výtvarnou činností, zpěvem, přednesem, tancem se zimní tematikou).

PONDĚLÍ: PEDAGOGICKÉ ZÁMĚRY: mít povědomí o vývoji a změnách v přírodě.

                  OČEKÁVANÉ VÝSTUPY: poznat a pojmenovat charakteristické rysy zimy.

KOMUNITNÍ KRUH:

􀍫 Přivítáme se básničkou.

􀍫 Zima je tu: povídáme si nad obrázky zimy.

NABÍZENÉ ČINNOSTI:

Činnosti u stolečku:

􀍫 Zimní obrázek: skládáme puzzle jednoduchého obrázku zimní krajiny.

􀍫 Zimní okno: malujeme inkoustem na velkou čtvrtku. Po zaschnu􀆡 kreslíme zmizíkem zimní obrázky.

Činnosti v prostoru:

􀍫 Koulování: házíme papírovými koulemi na cíl (do lavoru, do koše, trefujeme určité předměty), můžeme uspořádat bitvu dvou družstev.

􀍫 Obří sněhulák: skládáme z obrovských koulí, dozdobujeme plastovými víčky.

􀍫 Naučíme děti jednoduchou báseň Sněhulák, opakujeme při různých chvilkách během celého tematického celku.

POBYT VENKU:

􀍫 Hrajeme si v lese / na sněhu.

ÚTERÝ: PEDAGOGICKÉ ZÁMĚRY: rozvíjet u dětí nové poznatky o jiných částech světa.

              OČEKÁVANÉ VÝSTUPY: mít povědomí o jiných částech zeměkoule, o počasí na jiných kontinentech atd.

KOMUNITNÍ KRUH:

􀍫 Přivítáme se básničkou.

Pořád teplo, pořád zima: povídání nad obrázky Afriky a Grónska z knihy Letem světem s Vášou od

M. Kotové.

NABÍZENÉ ČINNOSTI:

Činnosti u stolečku:

􀍫 Polárník: rozstřiháme zimní obrázek polárníka na části, následně je děti skládají, lepí na papír.

􀍫 Rybky (bludiště, viz PRACOVNÍ LIST č. 13)

Činnosti v prostoru:

􀍫 Iglú: stavíme z kostek.

􀍫 Chytáme ryby na magnet.

􀍫 Na Eskymáky: stavíme z dek iglú, zařizujeme si zimní domácnost, stavíme z kostek ohniště na pečení ryb atd.

POBYT VENKU:

􀍫 Stavíme iglú ze sněhu.

STŘEDA: PEDAGOGICKÉ ZÁMĚRY: rozvíjet u dětí vnímání krásy přírody a jejich změn.

                 OČEKÁVANÉ VÝSTUPY: umět se radovat ze zimního období.

KOMUNITNÍ KRUH:

􀍫 Přivítáme se básničkou.

􀍫 Zimní sporty: povídáme si nad obrázky zimních sportů.

NABÍZENÉ ČINNOSTI:

Činnosti u stolečku:

􀍫 Komu co patří? (didaktická hra, viz PRACOVNÍ LIST č. 14)

􀍫 Sněhulák (dechová hra): připravíme si papírové části sněhuláka a dětem rozdáme brčka. Nasajeme a přenášíme části sněhuláka, a tak ho skládáme dohromady.

Činnosti v prostoru:

􀍫 Radovánky na sněhu (překážková dráha): můžeme využít překážky, balanční dráhu, barevné kameny, kužely, lavičku, žíněnku, strachový pytel atd. a vytvoříme dětem překážkovou dráhu. Děti dráhu probíhají, na dráze se střídají.

􀍫 Bobujeme: kloužeme se po zavěšené lavičce na žebřinách.

􀍫 Lyžujeme: nasadíme dětem na nohy lyže z kartonu, do ruky dáme hůlky a dítě se šoupáním po koberci přesouvá k cíli.

􀍫 Koulování: házíme papírovými koulemi na cíl.

􀍫 Dokoulej kouli ke sněhulákovi (prostorová hra): vytvoříme si velkou papírovou kouli (případně lze použít i velký overball). Na zem lepenkou vytvoříme dětem cestu, děti musí koulet kouli (míč) po vyznačené cestě. Lze měnit i způsoby koulení (pouze rukama, pouze nohama, pouze hlavou atd.).

􀍫 Naučíme děti jednoduchou píseň Padej snížku od M. Kružíkové, opakujeme při různých chvilkách během celého tematického celku.

POBYT VENKU:

􀍫 Bobujeme na kopci v okolí.

mateřské školy vzdělávací programy roční období předškolní výchova tematické knihy hry pracovní sešityNápady a inspirace pro práci s dětmi na jaro, to jsou pracovní listy Vlaštovičky štěbetají, z jara totiž radost mají.

ČTVRTEKPEDAGOGICKÉ ZÁMĚRY: posilovat u dětí povědomí o ochraně zdraví a zdravém životním stylu.

                  OČEKÁVANÉ VÝSTUPY: mít povědomí o ochraně lidského těla.

KOMUNITNÍ KRUH:

􀍫 Přivítáme se básničkou.

􀍫 Jak se v zimě oblékáme: povídáme si o tom, jaké oblečení nosíme v zimě a proč, jak se před zimou chrání zvířata (peřím, kožichem) a jak jim pomáháme my (nosíme potravu, nebudíme je, nevytahujeme z nor).

NABÍZENÉ ČINNOSTI:

Činnosti u stolečku:

􀍫 Vesta (grafomotorický cvik): dokončíme vestu podle naznačených vzorů (viz PRACOVNÍ LIST č. 15).

􀍫 Kra pro medvěda: skládáme z kostek cukru ledové kry pro ledního medvěda. Stavíme pro medvěda iglú.

Činnosti v prostoru:

􀍫 Na doktora: léčíme nemocné kamarády, hrajeme si na doktora.

􀍫 Naučíme děti lidovou píseň s pohybem Sněží, sněží, mráz kolem běží, opakujeme při různých chvilkách během celého tematického celku.

POBYT VENKU:

􀍫 Sypeme ptáčkům zrní, doneseme kaštany do krmelce.

PÁTEK: PEDAGOGICKÉ ZÁMĚRY: rozvíjet poznávací schopnosti, podporovat v dětech zájem o učení.

              OČEKÁVANÉ VÝSTUPY: experimentovat, poznávat vlastnosti vody.

KOMUNITNÍ KRUH:

􀍫 Přivítáme se básničkou.

􀍫 Hrajeme si se sněhem: děláme pokusy s vodou (v podobě sněhu, měníme vodu na led atd.).

NABÍZENÉ ČINNOSTI:

Činnosti u stolečku:

􀍫 Pokusy s barvou a sněhem (zapouštění barev do sněhu): potravinovým barvivem obarvujeme sníh, případně barevnou vodu měníme v led, pozorujeme, jak led následně taje.

􀍫 Prohlížíme si knihy se zimní tematikou.

Činnosti v prostoru:

􀍫 Zimní pexeso (Lze využít PRACOVNÍ LIST č. 14 Komu co patří?)

􀍫 Zimní zpívání: hrajeme si s Orffovými nástroji a zpíváme dle fantazie dětí.

POBYT VENKU:

􀍫 Tvoříme ze sněhu, pozorujeme stopy zvířátek.

Čtyři úspěšné projekty výchovně vzdělávací práce v předškolním období (Jaro, Léto, Podzim, Zima v mateřské škole) v jedné knize Rok v mateřské škole autorek Evy Opravilové a Vladimíry Gebhartové.




Autorka Marcela Kotová pracuje jako učitelka mateřské školy. Ve své práci se snaží všestranně rozvíjet děti a pomáhat začínajícím učitelkám. V nakladatelství Portál jí vyšly knihy Knížka pro začínající učitelky mateřských škol (2021)Vlaštovičky štěbetají, z jara totiž radost mají (2022), Když jazýčkem zacvičíme, krásně se hned rozmluvíme (2022) a Podzim ťuká na vrátka, připravte se, zvířátka (2022). 


Knihu Zima už je zase tady, sníh nám vlezl do zahrady zakoupíte na našem e-shopu.