Oblíbené pracovní listy, tentokrát s tematikou zima, opět pomohou nejen začínajícím učitelkám mateřských škol s inspirací na činnosti a aktivity pro nadcházející zimu.
Kdo si oblíbil tematické pracovní listy od Marcely Kotové, ten si určitě nenechá ujít i závěrečný díl této minisérie s titulem Zima už je zase tady, sníh nám vlezl do zahrady. Autorka naplno využila své bohaté dlouholeté zkušenosti učitelky mateřské školy a dala dohromady ucelený soubor pracovních listů, rozdělených do 12 týdenních bloků, s popisem činností na každý den, které lze s dětmi na dané téma dělat. Názvy jednotlivých bloků, např. Veselé čertoviny, Vánoční zvonění, Vánoce u nás doma, Návštěva Tří králů nebo Zimní radovánky, už dopředu avizují možné náměty a poskytují učitelkám konkrétní inspiraci pro vyváženou práci s dětmi, ať už jde o výtvarnou, pohybovou, hudební, poznávací nebo třeba pracovní činnost. Pracovní listy jsou primárně koncipovány pro věkovou kategorii dětí 4–5 let, ale s jistou dávkou kreativity je lze zjednodušit pro mladší děti, nebo naopak uzpůsobit pro děti starší.
Knihu znovu ilustrovala Iveta Jandová, která se podílela na ilustracích ostatních autorčiných knih.
Ukázka z knihy
Podzimní aktivity najdete v pracovních listech s názvem Podzim ťuká na vrátka, připravte se zvířátka.
KRÁLOVNA ZIMA PŘICHÁZÍ
SMYSL TÉMATU:
– pojmenovat charakteristické znaky zimy, počasí,
– vnímat krásu zimy,
– experimentovat se sněhem, ledem, vodou, poznávat jejich vlastnosti,
– umět vyjádřit změny v zimní přírodě (slovně, hudebně, výtvarně, pohybově: rozhovory nad obrázky,
výtvarnou činností, zpěvem, přednesem, tancem se zimní tematikou).
PONDĚLÍ: PEDAGOGICKÉ ZÁMĚRY: mít povědomí o vývoji a změnách v přírodě.
OČEKÁVANÉ VÝSTUPY: poznat a pojmenovat charakteristické rysy zimy.
KOMUNITNÍ KRUH:
Přivítáme se básničkou.
Zima je tu: povídáme si nad obrázky zimy.
NABÍZENÉ ČINNOSTI:
Činnosti u stolečku:
Zimní obrázek: skládáme puzzle jednoduchého obrázku zimní krajiny.
Zimní okno: malujeme inkoustem na velkou čtvrtku. Po zaschnu kreslíme zmizíkem zimní obrázky.
Činnosti v prostoru:
Koulování: házíme papírovými koulemi na cíl (do lavoru, do koše, trefujeme určité předměty), můžeme uspořádat bitvu dvou družstev.
Obří sněhulák: skládáme z obrovských koulí, dozdobujeme plastovými víčky.
Naučíme děti jednoduchou báseň Sněhulák, opakujeme při různých chvilkách během celého tematického celku.
POBYT VENKU:
Hrajeme si v lese / na sněhu.
ÚTERÝ: PEDAGOGICKÉ ZÁMĚRY: rozvíjet u dětí nové poznatky o jiných částech světa.
OČEKÁVANÉ VÝSTUPY: mít povědomí o jiných částech zeměkoule, o počasí na jiných kontinentech atd.
KOMUNITNÍ KRUH:
Přivítáme se básničkou.
Pořád teplo, pořád zima: povídání nad obrázky Afriky a Grónska z knihy Letem světem s Vášou od
M. Kotové.
NABÍZENÉ ČINNOSTI:
Činnosti u stolečku:
Polárník: rozstřiháme zimní obrázek polárníka na části, následně je děti skládají, lepí na papír.
Rybky (bludiště, viz PRACOVNÍ LIST č. 13)
Činnosti v prostoru:
Iglú: stavíme z kostek.
Chytáme ryby na magnet.
Na Eskymáky: stavíme z dek iglú, zařizujeme si zimní domácnost, stavíme z kostek ohniště na pečení ryb atd.
POBYT VENKU:
Stavíme iglú ze sněhu.
STŘEDA: PEDAGOGICKÉ ZÁMĚRY: rozvíjet u dětí vnímání krásy přírody a jejich změn.
OČEKÁVANÉ VÝSTUPY: umět se radovat ze zimního období.
KOMUNITNÍ KRUH:
Přivítáme se básničkou.
Zimní sporty: povídáme si nad obrázky zimních sportů.
NABÍZENÉ ČINNOSTI:
Činnosti u stolečku:
Komu co patří? (didaktická hra, viz PRACOVNÍ LIST č. 14)
Sněhulák (dechová hra): připravíme si papírové části sněhuláka a dětem rozdáme brčka. Nasajeme a přenášíme části sněhuláka, a tak ho skládáme dohromady.
Činnosti v prostoru:
Radovánky na sněhu (překážková dráha): můžeme využít překážky, balanční dráhu, barevné kameny, kužely, lavičku, žíněnku, strachový pytel atd. a vytvoříme dětem překážkovou dráhu. Děti dráhu probíhají, na dráze se střídají.
Bobujeme: kloužeme se po zavěšené lavičce na žebřinách.
Lyžujeme: nasadíme dětem na nohy lyže z kartonu, do ruky dáme hůlky a dítě se šoupáním po koberci přesouvá k cíli.
Koulování: házíme papírovými koulemi na cíl.
Dokoulej kouli ke sněhulákovi (prostorová hra): vytvoříme si velkou papírovou kouli (případně lze použít i velký overball). Na zem lepenkou vytvoříme dětem cestu, děti musí koulet kouli (míč) po vyznačené cestě. Lze měnit i způsoby koulení (pouze rukama, pouze nohama, pouze hlavou atd.).
Naučíme děti jednoduchou píseň Padej snížku od M. Kružíkové, opakujeme při různých chvilkách během celého tematického celku.
POBYT VENKU:
Bobujeme na kopci v okolí.
Nápady a inspirace pro práci s dětmi na jaro, to jsou pracovní listy Vlaštovičky štěbetají, z jara totiž radost mají.
ČTVRTEK: PEDAGOGICKÉ ZÁMĚRY: posilovat u dětí povědomí o ochraně zdraví a zdravém životním stylu.
OČEKÁVANÉ VÝSTUPY: mít povědomí o ochraně lidského těla.
KOMUNITNÍ KRUH:
Přivítáme se básničkou.
Jak se v zimě oblékáme: povídáme si o tom, jaké oblečení nosíme v zimě a proč, jak se před zimou chrání zvířata (peřím, kožichem) a jak jim pomáháme my (nosíme potravu, nebudíme je, nevytahujeme z nor).
NABÍZENÉ ČINNOSTI:
Činnosti u stolečku:
Vesta (grafomotorický cvik): dokončíme vestu podle naznačených vzorů (viz PRACOVNÍ LIST č. 15).
Kra pro medvěda: skládáme z kostek cukru ledové kry pro ledního medvěda. Stavíme pro medvěda iglú.
Činnosti v prostoru:
Na doktora: léčíme nemocné kamarády, hrajeme si na doktora.
Naučíme děti lidovou píseň s pohybem Sněží, sněží, mráz kolem běží, opakujeme při různých chvilkách během celého tematického celku.
POBYT VENKU:
Sypeme ptáčkům zrní, doneseme kaštany do krmelce.
PÁTEK: PEDAGOGICKÉ ZÁMĚRY: rozvíjet poznávací schopnosti, podporovat v dětech zájem o učení.
OČEKÁVANÉ VÝSTUPY: experimentovat, poznávat vlastnosti vody.
KOMUNITNÍ KRUH:
Přivítáme se básničkou.
Hrajeme si se sněhem: děláme pokusy s vodou (v podobě sněhu, měníme vodu na led atd.).
NABÍZENÉ ČINNOSTI:
Činnosti u stolečku:
Pokusy s barvou a sněhem (zapouštění barev do sněhu): potravinovým barvivem obarvujeme sníh, případně barevnou vodu měníme v led, pozorujeme, jak led následně taje.
Prohlížíme si knihy se zimní tematikou.
Činnosti v prostoru:
Zimní pexeso (Lze využít PRACOVNÍ LIST č. 14 Komu co patří?)
Zimní zpívání: hrajeme si s Orffovými nástroji a zpíváme dle fantazie dětí.
POBYT VENKU:
Tvoříme ze sněhu, pozorujeme stopy zvířátek.
Čtyři úspěšné projekty výchovně vzdělávací práce v předškolním období (Jaro, Léto, Podzim, Zima v mateřské škole) v jedné knize Rok v mateřské škole autorek Evy Opravilové a Vladimíry Gebhartové.
Autorka Marcela Kotová pracuje jako učitelka mateřské školy. Ve své práci se snaží všestranně rozvíjet děti a pomáhat začínajícím učitelkám. V nakladatelství Portál jí vyšly knihy Knížka pro začínající učitelky mateřských škol (2021), Vlaštovičky štěbetají, z jara totiž radost mají (2022), Když jazýčkem zacvičíme, krásně se hned rozmluvíme (2022) a Podzim ťuká na vrátka, připravte se, zvířátka (2022).
Knihu Zima už je zase tady, sníh nám vlezl do zahrady zakoupíte na našem e-shopu.