Ščuková, Alena: Hry s matematikou - autor recenze: Žaneta Křížováhttp://vytvarna-vychova.cz/hry-s-matematikou/Zde na stránkách zpravidla najdete knihy určené pro předškolní a mladší školní věk. Tak proč jsem si vybrala knihu vhodnou pro děti od 3. až do 9. třídy? Vedly mě k tomu dva důvody. Autorka uvádí, že mnoho her lze použít už od 1. ročníku ZŠ, proto jsem se chtěla přesvědčit, zda lze skutečně hry modifikovat i pro nejmladší školáky (případně předškoláky). Druhým důvodem bylo, že jsem v minulosti doučovala děti 7. – 9. tříd matematiku a zajímalo mě, zda by šly některé hry využít v rámci zmíněného doučování.
Nejsem zastáncem, že by se hry měly hrát jen ve volnějších hodinách nebo po uzavření klasifikace. Děti milují hry a soutěže. A pokud se jedná o typ, při němž se procvičuje, upevňuje probírané učivo, mohou být použité pro běžnou hodinu – jen je potřeba znát jejich míru. Díky hře může každý žák spočítat víc příkladů než v učebnici, aniž by si to uvědomil, rozvíjet přitom logické a strategické myšlení a se zájmem tak počítat, i když ho matematika příliš nebaví.
Her a soutěží najdete v knize celkem 56. Každá hra obsahuje počet hráčů (2-6 hráčů nebo celá třída), pomůcky, pravidla hry a mnohdy i její obměnu pro nižší ročníky. Hry nejsou řazené podle názvu, ani podle obtížnosti nebo učiva, což je v tomto případě i zcela vedlejší. Každá hra je opatřena tabulkou obsahující procvičované učivo a v jakém ročníku se probírá (od 1 do 9). V každé tabulce je volný řádek, aby si učitel mohl udělat vlastní poznámku, která hra je pro kterou jeho třídu vhodná.
Mezi časté pomůcky mimo těch běžných jako tužka, papír, fixy patří žolíkové a dominové karty, hrací kostky, stopky, čtverečkovaný papír a dále herní plány, tabulky, kopírovatelné pomůcky vypracované v přílohách, kterým je věnována druhá polovina knihy. Tyto materiály jsou určené ke kopírování, jen bude lepší si je zvětšit. Pokud byste si vybírali hru jen podle probíraného učiva uvedeným v přílohách, ušetří vám to práci, ale omezí ve výběru her. Přílohy slouží jako ukázka, jak mají vypadat herní plány/pomůcky, ale je potřeba si dosadit vlastní příklady, které chcete s dětmi procvičovat.
Některé hry jsou známé, ale převažují nové vskutku originální hry. Nevěřili byste, kolik rozličných her se dá vymyslet s žolíkovými, dominovými kartami a hracími kostkami. V knize se střídají jednoduché, složitější i poměrně složité matematické hry, u kterých i pedagog bude muset chvíli přemýšlet nad jejími pravidly. Velmi pak pomohou k pochopení právě zmíněné přílohy. Při zaměření na hry, kde je autorkou uvedena i 1. třída, mohu konstatovat, že se dají opravdu této věkové skupině přizpůsobit.
Pokud hledáte nenáročné matematické hry, tak vám tuto knihu nedoporučím. Pokud naopak chcete, aby si děti (a mnohdy i pedagogové) namáhaly své mozkové závity, je pro vás ta pravá. Největší využití her v této knize spatřuju pro učitele matematiky vyučující 2. stupeň ZŠ.