Key, Ellen: Století nového dítěte - autor recenze: Doc. PhDr. Jana Kantorová, Ph.D., Univerzita Palackého v OlomouciKniha má 6 kapitol, doslov, ediční poznámky, literaturu a poznámky.
Ellen Key (1849 – 1926) je výraznou osobností světové pedagogiky 19. století, která zcela změnila pohled na dítě v rámci výchovného procesu a nastartovala tak novou etapu vlivu pedocentrismu při rozvoji dítěte, který odmítá potlačování přirozenosti dítěte.
Jako vyučující základní pedagogické disciplíny Obecná pedagogiky na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého mě nejvíce oslovily kapitoly o výchově. Myšlenky Keyové jsou totiž aktuální i v dnešní současné společnosti, která se může zdát pro dnešní vychovatele složitá, přetechnizovaná a neosobní a klade na ně velké nároky. Autorka z mého pohledu nabízí možná řešení výchovných situací či možnost vzdělávání dítěte a vnímám tak její myšlenky použitelné i dnes.
To dokládá v kapitole Výchova nové doby, kde uvádí mimo jiné úryvky vybraných autorů s důrazem na principy přirozené výchovy (Goethe, Rousseau, Spencer). Odsuzuje např. lež, tělesné tresty, soutěžení, podporuje vliv klidného řádu domova, jeho mír a krásu, posiluje také význam domácích prací a přirozeného zapojení dítěte do života rodiny. V kapitole Škola budoucnosti zase nabízí strhující popis školního prostředí, a to v podobě snu autorky, nikoli moderního reformního programu. Ve vysněné škole se dětské duše dočkají úplného svobodného rozvoje, který by probíhal v rámci domácího vzdělávání. Určitou podobu školy jako sociálního vzdělávacího prostoru později však Keyová v textu připouští a její představa je v souladu s ideou školy J. A. Komenského: „Škola sama má být místo příjemné, vábící uvnitř i vně oči. Uvnitř budiž světlý, čistý pokoj, ozdobený všude obrazy, ať už jsou to obrazy znamenitých mužů, ať zeměpisné mapy, ať památky historických událostí nebo nějaké emblémy. Venku pak budiž u školy nejen volné místo k procházkám a společným hrám (poněvadž to se nesmí mládeži odpírat), nýbrž i nějaká zahrada, do níž by byli časem pouštěni a naváděni těšit se pohledem na stromy, kvítí a byliny. Když se věc takto zařídí, je pravděpodobné, že děti budou chodit do škol s nemenší chutí, než chodí na jarmark, kde doufají uvidět a uslyšet vždy něco nového.“ Autorka prezentuje školu s rozlehlou zahradou, vnitřní tělocvičnou, venkovním hřištěm, jako budovu bez tříd, s rozmanitými místnostmi pro svobodnou práci a učení, také formou prací ručních a řemeslných. V dalších kapitolách se ještě zamýšlí nad výukou náboženství, uvažuje o nevhodných postupech ve stávajících školách a tak o negativním zacházení s duší dítěte, které primárně touží po vzdělávání a učení, ale škola dítě směřuje do předem připravených formátů a podob a bere mu tak možnost svobodného rozvoje. V posledních kapitolách autorka uvažuje o významu knih oproti čítankám, zdůrazňuje vliv vyprávění pohádek na gramotnost dítěte. V závěru eviduje vybrané historické aspekty psychologické pedagogiky novověku.
Dílo E. Keyové ocení vyučující pedagogických disciplín na vysokých školách a jejich studenti, učitelé základních i středních škol, ale i rodiče by se mohli inspirovat při výchově svých dětí jednoduchými principy respektující přirozenou podobu výchovy.
autor recenze: Doc. PhDr. Jana Kantorová, Ph.D., Univerzita Palackého v Olomouci
Recenze byla zpracována pro nakladatelství Portál