Již na úvod posudku se vyjádřím k celkovému dojmu z publikace: jedná se o velmi čtivý text, je napsán lehce, dovede vtáhnout do problému. Bude jistě vyhledávaným titulem mezi rodiči, učiteli i studenty, ale i dalšími profesionály v práci s dětmi (např. poradenskými pracovníky, speciálními pedagogy, asistenty pedagoga).
Publikaci chápu jako velmi dobrý pokus autorky zprostředkovat čtenářům nové poznatky z psychologie (obecné a kognitivní, vývojové, pedagogické, poradenské), neuropsychologie a své osobní zkušenosti z učitelské i poradenské praxe a kognitivního rozvoje dětí. V současné době je mezi profesionály, ale i rodiči velmi populární program Feuersteinova instrumentálního obohacování. Publikace napsaná v tomto duchu je způsobem, jak metodu, její principy, ale především paradigma přístupu k edukaci dětí zpřístupnit i těm, kteří přestože danými výcviky neprocházejí, mohou na děti působit v tomto rozvíjejícím přístupu.
Velmi si cením toho, že autorka klade důraz na poznání dětí skrze jejich charakteristiky, dílčí projevy, včetně kognitivních procesů, ale zejména na konkrétní edukační potřeby dětí. Již v úvodních pasážích upozorňuje na problém, který má souvislost s vybudovanými poradenskými službami ve školství.
V současnosti ještě stále dominuje systémem diagnosticko-terapeutické pomoci, kde je na prvním místě diagnóza = nálepka dítěte, která má umožnit vstup do světa pomoci a intervencí. I když je tento model v posledních letech kriticky diskutován a jsou první pokusy nastavit poradenské služby na základě potřeby podpůrných opatření, stále je třeba hledat nové a nové cesty, jak ovlivnit nejenom práci s problémovými žáky, ale se žáky vůbec. Právě publikace autorky(ů) může být jedním z podnětů, jak změnit pohled na vzdělávací potřeby a problémy dětí. Autorka velmi přesvědčivě ukazuje, jak lze přemýšlet o žácích bez nutnosti jejich rozřazování, hledání příčin jejich problémů. Žák má být v procesu edukace aktivním činitelem, není to jen pasivní učící se subjekt, ale subjekt, který může mít více aktivní úlohu. Také učitel má větší možnosti podpořit rozvoj žáků a metoda zprostředkovaného učení, o kterou se publikace dominantně opírá, může významně napomoci k užívání rozvíjejících přístupů a metod.
Z hlediska práce s problémovou populací by měla být odborná podpora – a nemusí to být ihned poradenský pracovník, psycholog aj. - směřována ke všem dětem, nejenom k těm, u kterých je možné problém vysvětlit nějakou diagnostickou jednotkou. Navíc ani v rámci těchto jednotek nejsou jednotné intervenční postupy, okolností, které do řešení problémů dětí vstupují, je mnoho, stejně jako je v rámci diagnostických jednotek běžná variabilita projevů a potíží. Úloha učitele jako prvního odborníka, který dovede přemýšlet i o problémovém žákovi a změnit přístup v duchu jeho potřeb, může mít preventivní dosah. Začít pracovat jinak je přitom tak těžké a přesto (naštěstí) mnoho učitelů po tom touží (ale také rodičů), Publikace může být podnětem pro tuto změnu.
Autorka velmi citlivě zvolila poměr mezi teoretickými poznatky, které navíc zprostředkovává srozumitelným jazykem (text není zahlcen náročnými odbornými termíny, které by mohly být limitující pro méně fundované čtenáře; při představování nových teorií autorka nezabíhá do detailů a je koncentrována na zásadní poznatky či okolnosti) a praktickou zkušeností. Ta se objevuje formou nápadů, příkladů, úkolů k zamyšlení, doporučení, odkazů na další tituly odborné literatury, ale i beletrii a filmová díla. Zmínit lze přínos doporučené literatury pro praktickou práci s dětmi, ale také odkazy na webové stránky, které přinášejí konkrétní aplikační postupy. Krátké kazuistiky z přímé poradenské, učitelské i rodičovské zkušenosti s prací s dětmi, dokreslující právě prezentované, mohou pomoci mnohé pochopit, vzájemně propojit. Publikace bude zcela jistě působit přitažlivě i z hlediska grafického zpracování – tabulky, vložené obrázky, grafika textu celkový výsledek oživují.
V první části publikace, která se týká obecnějších aspektů poznávání kognitivních procesů, se mi velmi líbí zprostředkování pohledu dospělým, v čem se poznávání dětí liší od dospělých. Ti si někdy skutečně nemusejí uvědomovat, jak je pro dítě daný úkol náročný. Autorka čtenáři přibližuje jevy pomocí obecných a kognitivních psychologických poznatků, neopomíjí přitom ani kontext vývojových možností. Do pochopení jednotlivých charakteristik ovlivňující kognitivní procesy (vnímání, pozornost, paměť, řeč, inteligence aj.) a proces učení tak vtahuje i dosažený stupeň vývoje, ale i individuální rozdíly mezi dětmi. Druhá část publikace rozvíjí první, dále se prohlubuje otázka možnosti rozvoje přemýšlení žáků, s postižením úlohy učitele, vhodných metod, přístupů.
Vzhledem k tomu, co bylo uvedeno výše, nemám potřebu cokoli zpochybňovat. Text je promyšlený, strukturovaný, poznatkově bohatý, v kompaktním celku a neobjevila jsem nic, co by bylo potřeba změnit či doplnit.
Text má vést k rozvoji přemýšlení žáků, analogicky předpokládám, že bude vést k rozvoji přemýšlení u čtenářů.
Doporučuji publikování.
Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
V Praze, 26. 4. 2013