Hodnocení knihy:
Publikace Mgr. Vosmika (výchovný poradce a pedagog na víceletém gymnáziu Jiřího Gutha-Jarkovského v Praze) a dr. Bělohlávkové (speciální pedagožka terapeutického střediska APLA v Praze) vznikla na základě jejich spolupráce při integraci dětí s Aspergerovým syndromem na osmiletém gymnáziu a z jejich potřeby předat své těžce nabyté zkušenosti i dalším pedagogům, rodičům i pedagogicko-psychologickým odborníkům a zlepšit tak nejen povědomí o dětech s Aspergerovým syndromem, ale především zvýšit jejich šance na úspěšné studium a život v běžné škole. Autoři přiměřeně podrobně a strukturovaně poskytují potřebné a veškeré dosud dostupné informace pro integraci dětí s Aspergerovým syndromem do běžných škol. Opírají se přitom o vlastní pozitivní i negativní zkušenosti s integrací dětí s AS na víceleté gymnázium. Stěžejní část této příručky je věnována tvorbě individuálního vzdělávacího plánu a přípravě na příchod studenta s AS do běžné školy. Autoři správně zdůrazňují nutnost neustálé a intenzivní spolupráce školy, rodiny a poradenských zařízení, jejichž přehled a konkrétní seznam také přikládají spolu s užitečnými odkazy na literaturu a internetové zdroje.
Připomínky, nedostatky:
V práci jsou na různých místech zakomponovány kasuistiky různých studentů s AS po malých částech a chyběl mi tak celistvější pohled na jednotlivé příběhy. Zpočátku jsem se v nich ani pořádně neorientovala. Uváděné situace z jejich školního života ve mne vždy vyvolaly řadu doplňujících otázek, na které jsem již v knize nenalezla odpověď. Uváděné kasuistiky jsou předkládány z pohledu školy a velice bych uvítala i pohled rodičů či poradenského zařízení.
PhDr. Eva Šírová, Ph.D.
- Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole - rec. E. Šírová