Ali, Sonia: Zvládání emocí u dětí a dospívajících s ADHD - autor recenze: Kamila Hejnováhttps://www.instagram.comRegulovat své emoce je poměrně složitá disciplína i pro dospělé, natož pro dospívající s ADHD nebo autismem.
Ukazuje se, že samotná emocionální reaktivita jim činí větší potíže než třeba hyperaktivita a porucha soustředění. Neschopnost kontrolovat své emoce má totiž velký vliv na mezilidské vztahy. Můžou kvůli tomu zažívat nepochopení a odmítání.
Cílem knihy je emoční gramotnost pro mladé lidi s ADHD a autismem od 11-17 let:
- hlubší pochopení svých reakcí a spouštěčů
- umět rozpoznat příznaky stresu
- strategie, jak se uklidnit a navodit pocit bezpečí
- zařadit strategie, jak emoční nerovnováze předcházet
- techniky krok za krokem
Líbilo se mi zpracování kapitoly o sebevědomí, jak ho navýšit a jak přemýšlet o sobě s laskavostí a soucitem. Může to vypadat, že to nesouvisí s emocemi, ale je to vlastně takové zázemí, které nám pomáhá projít náročnými situacemi bez emočních propadů.
Přišlo mi přínosné vysvětlení různých reakcí na nepříjemnou situaci - boj, útěk, zamrznutí. Také vysvětlení, co je okno tolerance a jak ho upevnit. A jak funguje interocepce a proč ji potřebujeme posilovat.
Knihu doporučuji především pedagogům a všem, kdo pracují s dětmi a mladými lidmi, můžou jim pomoct pochopit svoje emoce, všímat si reakcí a jejich příčin a zavést strategie, které je uklidní.
Ideální by bylo ještě i v menší skupince, aby si mohli navzájem sdílet své zkušenosti.
Kniha má smysl i pro rodiče teenagerů, pokud by byli ochotni o tématech společně diskutovat, ale někdy taková témata berou lépe od jiných lidí než od rodičů.
A má smysl i pro mladé lidi přímo, ale může se stát, že budou mít otázky, proto knihu doporučuji především těm, co s dětmi pracují, tady to bude mít největší užitek a je to téma, které je opravdu potřebné.
A ještě otázka z knihy, která se mi hodně líbila: "Jaké chování druhých ve vás vzbuzuje nejsilnější emoce a proč?"