Csikszentmihalyi, Mihaly: Flow a práce -
Vladěna Šnoblová Přemýšleli jste, zda může člověka jeho práce činit šťastným? Domníváte se, že práce a spokojenost nejdou dohromady a že životní štěstí a bussines nemají ani náhodou nic společného? Termín flow je vám cizí? Pak je kniha Flow a práce přesně pro vás! Umožní vám velmi příjemně pochopit koncept stavu flow, takže si o něm budete moci vytvořit vlastní představu a lépe mu porozumět, a to ať už víte, co to flow je (nebo si to myslíte), nebo jste o něm doposud neslyšeli.
Autor přehledně představuje nejen znaky, které jsou pro flow charakteristické, ale také podrobně vysvětluje nutné podmínky pro navození tohoto stavu u člověka. Možná pak i sami u sebe budete schopni „vypátrat“ momenty, kdy jste se v tomto stavu ocitli. Porozumění a přesnější představu o obsahu, který pojem flow skrývá, přinášejí také úryvky rozhovorů a výroky manažerů špičkových světových firem, které autor získal v rámci sběru dat ke své rozsáhlejší studii. Tyto výroky jsou v knize uváděny vždy jako ilustrace konkrétního popisovaného jevu a četnáře tak hlouběji zasvěcují do problematiky strategie a vedení velkých firem, do světa špičkových lídrů a do představ o tom, jak je možné a důležité umožnit lidem, aby dosahovali stavu flow ve své každodenní pracovní činnosti – ve svém zaměstnání, ale i v jiných oblastech jejich života. Kniha také seznamuje s konkrétními faktory, které vznik tohoto stavu umožňují, či dokonce přímo navozují.
Kniha reflektuje moderní trend pozitivní psychologie a nahlíží na pracovní sféru lidského života jako na oblast, ve které je nejen možné, ale přímo nezbytné dosahovat štěstí a spokojenosti. Důraz je přitom kladen nejen na samotný fakt, že je třeba o zaměstnance pečovat a starat se o jejich spokojenost a blaho, ale poukazuje také na to, že zaměstnanec, který je spokojený a kterému se dostává podpory v podobě přiměřeně náročných a stimulujících úkolů, bude motivován k tomu, aby zcela přirozeně odváděl lepší výkony, čímž se stává přínosem nejen svému zaměstnavateli, ale i společnosti jako celku. Společenský přínos je ostatně dalším faktorem, který čtenáře provází takřka celou knihou; autor tak poukazuje na to, že většina světových a velice úspěšných firem nemá jako jedinou prioritu vlastní zisk nebo spokojenost investorů, ale chová se taktéž zodpovědně ke společnosti, k přírodě i ke svým zaměstnancům.
Kniha velmi čtivou formou poodhaluje tajemství úspěšného podnikání i strategií, které mohou pomoci tomu, aby člověka práce uspokojovala a přinášela mu životní štěstí. Může tak být skvělým textem pro někoho, kdo o stavu flow doposud neslyšel, přesto se zajímá o oblast štěstí v práci či v životě obecně. Může být také velmi přínosná pro čtenáře, který hledá informace, postřehy či zkušenosti z oblasti manažerské psychologie, managementu či personalistiky, nebo pro někoho, kdo by se rád dozvěděl, jak úspěchu dosahují lídři špičkových firem.
Na knize mne zaujal zejména autorův globální přístup k jednotlivým problémům, které v knize popisuje. Oslovilo mne také nefalšované nadšení, které bylo zřetelně patrné z rozhovorů s manažery, kterými autor text ilustruje. Je pro mne osobně velkou inspirací, co vše může být pro člověka zdrojem naplnění a neutuchající energie a jak lze tohoto nadšení dosáhnout i v každodenním životě. Knihu tak mohu s radostí doporučit každému, kdo má rád svou práci nebo by chtěl docílit toho, že pro něj bude práce nejen zdrojem obživy, ale i zdrojem radosti, štěstí a životní spokojenosti.