Současná psychopatologie pro pomáhající profese je vzhledem k zaměření a obsahu vhodná pro pracovníky v pomáhajících profesích, vysokoškolské studenty oborů psychologie, speciální pedagogiky, sociální práce, pedagogiky, adiktologie a dalších oborů. Texty jsou srozumitelné i pro rodiče zdravotně postižených a rizikových skupin dětí.
Publikaci v rozsahu 816 stran tvoří čtyři samostatné celky. První část pod názvem „Základní okruhy obecné psychopatologie“ je vstupem k řešení následné psychologické, psychopatologické, speciální, ale i sociální problematiky. Prof. Vágnerová vychází z pojetí normy, normality, uvádí stručný přehled poruch psychických funkcí, vliv genetiky a prostředí při jejich vzniku, rovněž důsledky nejrůznějších zátěžových situací (stres, trauma, frustrace, psychická deprivace, konflikt, krize).
Druhá část publikace „Psychologická problematika nemocných a zdravotně postižených“ se zabývá psychickými důsledky některých somatických onemocnění a onemocnění centrálního nervového systému. Podrobněji se prof. Vágnerová věnuje problematice zdravotního postižení z psychologického hlediska. Komplexní péče o jedince se zdravotním postižením vyžaduje multidisciplinární přístup specialistů medicínských oborů, psychologů, speciálních pedagogů a mnohých dalších. V 7. kap. autorka klade důraz na porozumění a spolupráci rodiny dítěte. V 8. – 11. kap. autorka zpracovala zrakové, sluchové, řečové a tělesné postižení na základě psychologické charakteristiky handicapovaných, vývojového hlediska, léčby a péče o postižené. Důležité je uvědomit si omezení, která patologický stav způsobuje a která kladou na dítě a na jeho okolí velké nároky. V neposlední řadě jaké jsou možnosti péče o handicapovaného jedince v rodině, případně v náhradním zařízení.
Třetí část nazvaná „Duševní a behaviorální poruchy“ navazuje na pojetí WHO vyjádřené v MKN-10 a DSM-V. Tato část je vzhledem ke svému obsahu členěna na 12 kapitol. Autorka se zabývá příčinami, klinickými projevy, terapeutickými přístupy k mentálnímu postižení, demenci, pervazivním vývojovým poruchám, afektivním, úzkostným, postraumatickým, disociativním poruchám, poruchám příjmu potravy, sebepoškozování, suicidu, poruchám osobnosti a poruchám chování vyvolané onemocněním, poškozením nebo dysfunkcí mozku. Prof. Vágnerová vychází z aktuální psychiatrické a psychologické literatury.
Nejrozsáhlejší je čtvrtá část „ Psychologická problematika odlišného životního stylu a sociální patologie“.Tato část vychází z pojetí závislostního chování s důrazem na zneužívání a závislost na návykových látkách. Autorka klade důraz především na psychické a sociální důsledky závislosti na alkoholu a jiných návykových látkách. Vzhledem k maximálním osobnostním a celospolečenským důsledkům je tato adiktologická část podstatná. 25. kap. pojednává o dalších formách závislostního chování, např. o patologickém hráčství a workoholismu. K závislostem jsou stručně zmíněny terapeutické přístupy.
V kap. „Problémy spojené s nevhodným působením rodiny“ je zdůrazněn syndrom CAN – syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte vzhledem k jeho závažným následkům. V kap. „Psychická deprivace“ autorka navazuje na poznatky prof. Zdeňka Matějčka a prof. Josefa Langmeiera. Důležitá je kapitola zabývající se domácím násilím vzhledem k jeho četnosti ve společnosti. V kap. „Problémy související s působením společnosti“ je řešeno postavení romské národnostní menšiny, antropologické a etnické odlišnosti Romů, důsledky nízké vzdělanostní úrovně, postoje Romů k majoritní společnosti, což má historické kořeny. S ohledem na nárůst migrantů na našem území se mj. zabývá psychologickými důsledky migrace i postojem společnosti k migrantům.
Prof. Vágnerová zařadila do publikace rovněž kap. „Závislost na ideologii“ aby upozornila i na další problémy, kterými společnost žije. Vzhledem k nárůstu nezaměstnanosti a jejím závažným společenskými důsledkům je zařazena kap. „Nezaměstnanost“. V kap. „Bezdomovectví“ navazuje na vlastní výzkum s mladými bezdomovci, který byl publikován v knize „Bezdomovectví jako alternativní existence mladých lidí“. V závěrečných dvou kapitolách se zabývá poruchami chování, které souvisejí s diagnózou ADHD, dále poruchou opozičního vzdoru, delikventními a kriminálními projevy včetně jejich příčin. Publikace je uzavřena základními penologickými a viktimologickými aspekty.
Způsob prezentace aktuálních informací dokládá přehled a maximální orientaci autorky ve sledované oblasti. Široká poznatková základna podaná jasným a přehledným způsobem umožňuje zprostředkování informací širokému okruhu čtenářů. Tato rozsáhlá publikace prof. Vágnerové mohla vzniknout pouze na základě velkých praktických zkušeností s handicapovanými jedinci a jejího bohatého teoretického základu.
Doc. PaedDr. Eva Šotolová, Ph.D.
Pedagogická fakulta UK v Praze
Recenze byla zpracována pro nakladatelství Portál.