Oaklander, Violet: Třinácté komnaty dětské duše - autor recenze: Jana Dořičákováhttp://www.topcteni.cz/violet-oaklander-trinacte-komnaty-detske-duse/Kniha má podtitul Tvořivá psychologie v duchu gestalt terapie. Podívám se na Wikipedii, co je gestalt terapie. Takže gestalt terapie je humanistický, prožitkový a psychosomatický směr v psychoterapii. Osoby jsou představovány jako otevřené systémy provázané se svým okolím. Cílem je u osob dosáhnout sjednocení těla, pocitů a rozumu. Vyrovnanost osobnosti nastává, když vnější projevy (vědomí – vyjadřování, chování, vzhled, činy) souhlasí s vnitřními pocity (podvědomí – emoce, pohnutky, pudy).
Dle mého je to terapie, kde je výsledkem vyrovnaný člověk. A můžu vám říct, že dle této knihy to funguje. Je skvělá. Díky ní se na různé „nenormální“ projevy dětí dívám jinýma očima. Dala mi hodně podnětů, proč se děti mohou chovat tak, jak se chovají. Je určena pro dospělé, aby pochopili děti i sami sebe. Když se třeba v dětství ztratili na cestě sebeobjevování.
Violet není autorkou ani jedné z popisovaných metod, ale používá je velmi orginálně a tvořivě. Mluví k dětem jednoduše a přímo. Způsobem, kterým bychom asi všichni chtěli od svého okolí, ale málokdy se ho dočkáme.
První vydání této knihy bylo v roce 1978 a je úžasné, že tyto poznatky se dají výborně použít i o 40 let později a to dnes, v této době. Kniha není vyloženě odborná, takže se čte dobře i čtenáři, který nemá vzdělání v oboru psychologie.
Popisuje postupy metod, které používá. Často dává příklady z praxe, ale je zajimavé, že vlastně popisuje prožitek dítěte, ale ne jeho analýzu. To je velmi důležité.
Kniha obsahuje dvanáct kapitol, kdy má většina kapitol i podkapitoly. Je tu fantazie, malování, ruční výtvory a práce, vyprávění příběhů, poezie a loutky, smyslová zkušenost, dramatizace, terapie hrou, terapeutický proces a poruchy chování. Ve fantazii ukazuje příklady metod, kde povídá nějaký příběh a na jeho základě děti vyprávějí i o svém životě. To jsem nejvíce obdivovala na vedení jejích terapií. Jak je citlivá, znalá a umí správně vést dialog, kde se postupně dopracují k jádru problému. Sebe a dítě staví na stejnou úroveň a je k nim upřímná, což děti hodně oceňují.
Nejvíce mě zaujaly poruchy chování. Hodně čtu v okolí, že má často dítě problémy s pomočováním. Skvěle se zde o tom autorka rozepsala. Myslím, že rodiče, kteří si to přečtou, mohou pochopit, kde by mohl být problém. Nebo mohou nasměrovat dítě, aby si něco uvědomili. Protože pomočování je známkou jeho zdraví. Než se začalo pomočovat, nebylo schopné vyjádřit, to co chtělo, co potřebovalo. Mnohé děti, které k ní přišly kvůli nočnímu pomočování, byly roztomilé a hodné a málokdy zlobily. Je to tu prostě zajimavě rozepsáno.
Dále se tu věnuje agresivitě chování, hněvu, hyperaktivnímu dítěti, uzavřenému dítěti, strachu a závislosit na někom. To jsou tak neuvěřitelné záběry, že jsem to fascinovaně četla a dělila se o tyto myšlenky s manželem nebo dcerou, protože jsem to prostě musela někomu říct. Když jsem četla o fantazii, tak jsem zapojila zase své dva syny a něco jsme vyzkoušeli. Prostě mě kniha neuvěřitelně zaujala a bavila.
V závěru rozebírá komunikaci, ve které vidí hodně lidí problém. Ale upozorňuje, že příčina problému může vězet mnohem hlouběji. Pokud je komunikace předložena jako problém, většinou se pak pocitům a emocím nedostává sluchu, pozornosti a přijetí. Vést s někým rozhovor je celkem umění.
Dalo by se o knize napsat spoustu věcí, ale víte co? Jestli vás zaujala, přečtěte si ji. Stojí to za to. Myslím, že budete hodně překvapeni. Určitě je nápomocná a prospěšná. Je psána srozumitelně, takže věřím, že vás bude bavit a fascinovat jako mě.
Tato kniha je druhé vydání a na stránkách portálu jsou i ukázky z knihy.
Hodnocení: 100%