Dětské nitro z pohledu gestalt terapie

Ukrytý poklad

Tištěná kniha (2022)

0 % 4 recenze

390 Kč

459 Kč −15 %, ušetříte 69 Kč

Dodání 1-2 dny

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2022)

Překladatel
Koupilová, Marcela
Edice
Spektrum
Počet stran
256
Vazba
Vázaná
Rok vydání
2022
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
13404101
EAN
9788026218791
Nakladatelství
Portál
ISBN
978-80-262-1879-1
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

Téměř tři desetiletí po knize Třinácté komnaty dětské duše, kterou mnozí považují za základní knihu o terapii hrou, přišla autorka s novou publikací. I ta se zaměřuje na vztah mezi terapeutem a dítětem či dospívajícím a představuje řadu tvořivých, expresivních a projektivních technik pro odhalení klientova vnitřního já. Stává se tak mapou ke skrytému pokladu, který ale nikdy nelze úplně odhalit, protože dítě se stále rozvíjí a mění a jeho hloubka je nezměrná. Pomocí této mapy se autorka snaží, aby děti navázaly kontakt s vlastními emocemi, zlepšily své vztahy s druhými lidmi, oživily své smysly a našly kontakt s vlastním tělem. I když je kniha psaná z pozice gestalt terapie, je vhodná pro všechny psychoterapeuty, psychology, sociální pracovníky, vychovatele a další odborníky, kteří pracují s dětmi a mládeží, pro rodiče, a dokonce i pro dospělé, kteří chtějí navázat kontakt se svým vnitřním dítětem. Spíše než o text, jejž je nutné číst od začátku do konce, se jedná o studnici různých pozorování, příkladů, podnětů a metodických doporučení.
Violet Oaklander vystudovala klinickou psychologii, manželské a rodinné poradenství a speciální pedagogiku. Pracovala jako psycholožka a psychoterapeutka zaměřená na děti a dospívající. Vedla výcvikové semináře o svém přístupu, který kombinuje gestalt terapii s řadou expresivních technik. V Portále vyšly její slavné Třinácté komnaty dětské duše.

O autorovi

Oaklander, Violet

Další knihy autora

Recenze (4)

  • Autor recenze Zuzana Hermanová Datum 30. 10. 2024


    Oaklander, Violet: Ukrytý poklad - autor recenze: Zuzana Hermanová
    https://www.instagram.com

    Violet Oaklander sa stala mojou inšpiráciou. Po knihe Trinástej komnaty detskej duše, prišla autorka s publikáciou Ukrytý poklad, v ktorej ešte dôkladnejšie a hlbšie vysvetľuje proces terapie a možnosti s ňou spojené.

    Veľmi sa mi ráta autorkina nesúdiaca, nemanipulujúca pozícia. Je autentická, a to prináša aj do terapie, aj do písania svojich kníh. A to je to, prečo sa pri nej deti v terapii a čitatelia v knihách cítia príjemne. Deti zúfalo potrebujú človeka, ktorý by ich počúval, ocenil by ich a podporil v prostredí, ktoré je pre nich bezpečné a nepociťujú ohrozenie.

    Obzvlášť prínosná bola pre mňa kapitola ohľadom detského trúchlenia. Deti sú často zmätené z rôznych pocitov, ktoré v sebe nosia.

    Autorka opäť ponúka príklady zo svojej praxe, ako postupovala pri spracovaní náročných úsekov ich života.

    Necháva sa pri stretnutiach viesť srdcom, intuíciou a inštinktom, a zároveň zdôrazňuje, aké je dôležité si v tom nájsť svoju vlastnú cestu, svoj spôsob ako to budem robiť ja.

    •Pokud tam jeho energie je, tančím spolu s ní: pokud zmizí, umím dostatečne dlouho počkat anebo se úplne zastavit.

    Pre mňa ide o jednu z najinšpirujúcejších kníh v rámci práce s dieťaťom. A veľmi ma bavil proces nájdenia si svojej vlastnej cesty popri inšpirácií od Violet.

    autor recenze: Zuzana Hermanová
    https://www.instagram.com
    Přečíst celou recenzi Zavřít
  • Autor recenze Tereza Macurová Datum 14. 4. 2022


    Oaklander, Violet: Ukrytý poklad - autor recenze: Tereza Macurová
    https://www.instagram.com/p/Cbpx2Xusztj/

    Předchozí knížku, Třinácté komnaty dětské duše, jsem paradoxně nikdy nerecenzovala, protože ji mám prostě na stole a nečtu ji - vyloženě ji sprostě vykrádám jak Britové památky na středním Východě a celá moje praxe z ní žije. Violet běhala, abychom my dětští psychologové mohli aspoň chodit.

    Violet píše o dětech a hladí po duši. Takové pohádky ovčí babičky, kdyby měla ovčí babička trauma z dětství a teď z toho čerpala do svojí klinické praxe. Čte se to samo, a nejen kvůli příběhům klientů, ale Violet je prostě fajn citlivá ženská, kterou bych vzala na pivo a zároveň ji chci za babičku. Ještě že před takovým neřešitelným rozhodnutím nestojím.

    Oproti Třináctým komnatám je Ukrytý poklad víc úvahový - jak dětská duše funguje, proč zrovna tak a jak s tím naložit. Nebojte, praktické metody a příběhy z praxe jsou tady pořád. Miluju, děkuju. Návody samozřejmě neexistují, ale kdyby jo, tak byste tady našli návod jak pracovat třeba s dětskou agresí nebo truchlením, krok po kroku, fázi po fázi.

    Celou dobu jsem přemýšlela, jestli tuhle knížku doporučit všem, těm co pracují s dětmi nebo jen psychologům. Nadšená jsem z ní byla dostatečně, ale přece jen je to knížka o terapii a už se mi poštěstilo vidět i dost zpackané pokusy o DIY terapii doma. Takže uvaluju girlboss gatekeep a nechala bych ji jen v rukou osvícených. Ano přátelé, ještě vám moc nevěřím.

    autor recenze: Tereza Macurová
    https://www.instagram.com/p/Cbpx2Xusztj/
    Přečíst celou recenzi Zavřít
  • Autor recenze Camilla Datum 31. 3. 2022


    Oaklander, Violet: Ukrytý poklad - autor recenze: Camilla

    https://klikni-na-knihy.webnode.cz/l/recenze-na-knihu-ukryty-poklad-detske-nitro-z-pohledu-gestalt-terapie/

    Zajímá Vás, co všechno je ještě důležité při práci s dětmi? O tom vypráví ve své druhé knize psycholožka Violet Oaklander.

    Recenze psychologických knih nedělám často, jedná se o mojí druhou recenzi psychologické knihy. Ráda bych Vám každou kapitolu popsala stručně, abyste věděli, co můžete v knize očekávat. Pod každou kapitolu se krátce vyjádřím, co mě na ní zaujalo nebo se nelíbilo. Možná Vám moje recenze bude připadat detailní a dlouhá, ale zastávám názor, že nikdy není na škodu se rozepsat více. Na konci samozřejmě zhodnotím celou knihu v plusech a mínusech.

    První kapitola - Úvod

    Autorka nás seznamuje s tím, že napsala už jednu knihu s názvem Třinácté komnaty dětské duše. Než napsala další knihu, kterou recenzuji, od jejího vydání uplynulo už 28 let. První knihu autorka psala ještě na psacím stroji značky Hermes. Co se za tu dobu nezměnilo, byla situace s dětmi. Děti jsou stále týrané a mají problémy. Autorce v dubnu 2006 bylo 79 let, kdy si během 28 let pořizovala audionahrávky. Díky nim si psala vlastní nápady a postupy, které pak využívala. Jejího výcvikového programu se účastnili lidé z celého světa. Přednášela, občas napsala pár kapitol do knížek jiných autorů, aby nakonec zjistila, že potřebuje napsat další knihu

    Mé dojmy z úvodu: Líbilo se mi, jak autorka úvod knihy pojala. Netušila jsem, že psycholožce už je tolik let. Úvod ve mně vyvolal pocit, že si chci knihu rozhodně přečíst, protože určitě bude zajímavě napsaná, Jen bych úvod neoznačovala za kapitolu první.

    Druhá kapitola - Co přivádí děti na terapii

    Autorka zde popisuje, jaké jsou důvody, proč děti chodí na pomoc k psychologům. Zamýšlí se nad tím, co všechno tyto symptomy a reakce způsobuje. Vysvětluje, že nejčastěji měli děti problémy s nízkým sebevědomým, neuměli navázat kontakt nebo měli problémy s vnímáním samy sebe, Popisuje jakým způsobem se učí miminko, jak důležité je splynutí s matkou než se narodí (konfluence), Mluví o egocentričnosti (děti si všechno dávají za vinu), introjektech (např. dítě rozlije mléko, řekneme mu mile: "ty jsi ale nešika", ale náš výraz hovoří o něčem jiném a dítě si toho všimne). Ukazuje nám, že dítě udělá všechno, aby uspokojilo své potřeby, zároveň však potřebuje lásku a uznání.

    Mé dojmy z této kapitoly: V kapitole mě zaujalo vysvětlení, jak se učí malé miminko (například pouštěním chrastítka na zem stále dokola,) Ocenila jsem, že autorka uvedla u seberegulace organismu vlastní zážitek jako příklad.

    Dále se zaobírá v kapitole hněvem nebo co všechno dítě ovlivňuje (kultura, nastavování hranic, rodina, škola, politika, zdravotní systém apod.)

    Přikládám text z knihy, (strana 20) která v této kapitole hovoří o seberegulaci organismu.

    Třetí kapitola - Terapeutický proces u dětí a dospívajících

    Proces autorka považuje jako postup, který ale není vždy od jedné věci k další. Její sezení s dětmi často vypadá, jako by si s nimi jen hrála, ale psycholožce jde hlavně o jediné - mít s dítětem či dospívajícím nějaký kontakt. Psycholožka pracuje se vzdorem či odporem dětí, s jejich smysly. Zaměřuje se na to, co s dětmi či dospívajícími dělá jejich tělo, protože to také mnoho o člověku vypovídá a snaží se jím s tím pomoci. Detailněji se v této kapitole zabývá s posílením celkového vnímání sebe samého, popisuje jaké děti a dospívající mají emoce a jak s nimi mají pracovat. Nechybí ani vysvětlení od psycholožky, že není sobecké a špatné starat se a pečovat o sebe. Odpovídá čtenářům na otázku, kterou se jí často ptají: "Kdy poznáte, že je čas ukončit terapii?" a vypráví, že také poskytuje terapie dítěti společně s jeho rodiči.

    Mé dojmy z této kapitoly: Líbilo se mi zjištění, co všechno o nás dokáže říct tělo. Jsem ráda, že nechyběla odpověď na otázku, kdy je vhodné ukončit terapii. Akorát bych tuto podkapitolku umístila, až nakonec knihy.

    Čtvrtá kapitola - Jak u děti a dospívajících podpořit celkové vnímání vlastního já

    V této kapitole je důležité, abyste pochopili zkratku "self". Jedná se o "celkové vnímání sebe sama". Člověk se už od narození, aniž by si to kolikrát uvědomil, snaží najít své já, Autorka určila prvky, o kterých je celá kapitola a které je třeba posilovat. (viz fotka, strana 63)

    Ke každému prvku uvedla psycholožka různé aktivity, příběhy ze sezení nebo experimenty. Ukážu Vám obrázek aktivit čich ze strany 65.

    Mé dojmy z této kapitoly: Tato kapitola byla z celé knihy má nejoblíbenější. Ze všeho nejvíce se mi líbily aktivity, kde psycholožka používá naše smysly.

    Pátá kapitola - Mnoho tváří hněvu

    Autorka v této kapitole vysvětluje, že hněv je emoce, kterou někdy špatně chápeme. Něco může vypadat jako hněv, ale přitom se ten dotyčný vůbec nehněvá a naopak. Vypráví o tom, že malé dítě se nám možná zdá nazlobené, ale přitom si jen pokouší uspokojit své potřeby. V této kapitole Vás čekají tři fáze jak pracovat s hněvem.

    Mé dojmy z této kapitoly: V kapitole mě oslovilo, detailní popsání tří fází, jak pracovat s hněvem. Obdivovala jsem nápad, že děti mohou svůj vztek vybít pomocí čmáranic, barev, čar a tvarů na papír.

    Šestá kapitola - Práce s dospívajícími

    Psycholožka zde uvádí své techniky, které se ji osvědčily s touto věkovou skupinou i příklady z praxe. Poví nám i o svých letech dospívání za dob války. Autorka uvádí, jaké pomůcky při terapiích používá. Kresby, testy, hlínu, cvičení s hračkami, loutky, video, terapeutické pískoviště, karetní sady, knížky s příběhy, dotazníky a další.

    Mé dojmy z této kapitoly: Zaujal mě autorčin příběh ze svého života a ohromilo mě, jaké všelijaké pomůcky se dají při terapii využít.

    Sedmá kapitola - Ztráta a žal

    V této kapitole nám psycholožka říká, že terapie, kdy dítě či dospívající někoho ztratí, může být i krátká. Autorka vysvětluje, že v tomto případě se nesmí na dítě či dospívajícího vůbec tlačit, musí postupovat zlehka a bez očekávání. Popisuje, že ztráty mohou být různé - dítě někdy může být nešťastné ze ztráty své oblíbené hračky. Psycholožka zde sepisuje důležité body, jak v těchto situacích pracovat a uvádí případy, které rozvrhnula do několika sezení.

    Mé dojmy z této kapitoly: Zde jsem se dozvěděla informaci, že pokud někdo někoho ztratí, terapie může být i krátká. Myslela jsem, že je to velice bolestivý zážitek, se kterým se pracuje velice dlouho.

    Osmá kapitola - Jak pomáhat dětem a dospívajícím, aby o sebe dokázali pečovat

    V této kapitole autorka píše, že ať se snaží okolí jakkoliv pomoci, musí především chtít změnu samo dítě nebo dospívající. Aby o sebe dokázalo pečovat lépe, musí mít nejprve určité množství síly a opory. V této kapitole psycholožka uvádí osm příkladů ze sezení, kde se probíraly problémy s péčí o sebe sama a v komentářích je vysvětluje.

    Mé dojmy z této kapitoly: Tato kapitola je krásnou ukázkou toho, jakým způsobem je kniha psaná. Je zde krásně vidět, že psycholožka se snaží vždycky o to, aby děti a dospívající našly sami sebe. Líbil se mi první příklad: "holka s rozcuchanými vlasy." kdy se devítileté Jenny nelíbí její vlasy, protože ji otec často říkal, aby se šla učesat, V komentáři psycholožka uvádí, že šlo o metaforu. Otec bydlel v jiné časti země a Jenny se příliš nevěnoval.

    Devátá kapitola - Práce s velmi malými dětmi

    Autorka zde vypráví o své nehodě v dětství, kdy se jako pětiletá ošklivě popálila - převrhl se na ni hrnec s vařící vodou. Tehdy jí říkali: "buď hodná holčička a už přestaň brečet." Popisuje, že jí to zůstalo do dospělosti. Bojí se přiznat si, že jí něco bolí, protože pak by přestala být hodnou holčičkou. Představuje se ji, jaké by to bylo mít v té době v nemocnici, taky nějakou terapeutku. Poukazuje na to, že co dítě zažije v dětství nese si sebou i v dospělosti. Myslí si, že většina dětí má hlavně pocit, že jim nikdo nenaslouchá.

    Vložím sem obrázky, ze strany 192, kde psycholožka uvádí důležité body k naslouchání a na závěr kapitoly, ještě uvádí doporučení pro rodiče a terapeuty.

    Mé dojmy z této kapitoly: Líbilo se mi, že zde psycholožka uvedla svůj příběh ze života. Bylo mi jí líto, že neměla v době nemoci u sebe terapeutku, kterou byla ona sama. Hodně se mi líbili body ze strany 192, které určitě ráda využiji, pokud budu mít v budoucnu děti.

    Desátá kapitola - Práce se skupinou

    Psycholožka zde popisuje svoje zkušenosti při práci ve skupinách, kde je potřeba, aby každé dítě dostalo možnost se vyjádřit a aby okolí pochopilo, jak se dotyčný cítí, protože na druhou stranu každý ze skupiny, může prožívat to stejné, co ostatní, V kapitole se dále dozvíte, jaké struktury skupiny mohou být a co je vlastně náplní práce se skupinou.

    Mé dojmy z této kapitoly: Věděla jsem, že se dělají terapie s dítětem a rodiči. Bylo pro mě tady překvapením, že se dělá i skupinová terapie, kde je třeba pět dětí stejného věku.

    Jedenáctá kapitola - Práce s děti, které mají poruchu pozornosti s hyperaktivitou (ADHD)

    Autorka nás seznamuje s tím, co ADHD je a děti rozděluje na dvě skupiny s tímto problémem. Uvádí, že se terapie s dětmi co mají ADHD nijak neliší od ostatních terapií, které provádí. Říká nám, že některé z dětí se spíše nudí a potřebují mít kolem sebe zajímavé předměty (například barevné plakáty, nové hračky) které jim pomáhají ke koncentraci. Dále vypráví, že práce s dětmi co mají ADHD je na dlouho a používá k němu hudební proces, který popisuje v následující kapitole. U dětí s ADHD se může zdát, že hodně používají své tělo (například běhání, skákání, vezmou jednu věc, tu upustí a vezmou další), ale ve skutečnosti nemají představu, co se svým tělem dělat a tak děti psycholožka vybízí ke hraní pantomimy. Stejné je to i u dýchání a rozhodování. Také k tomu používá hry. Tvrdí, že někdy ADHD může způsobovat nějaký problém. Když se problém vyřeší, může nemoc ADHD dokonce zmizet,

    Mé dojmy z této kapitoly: Tuto kapitolu jsem četla delší dobu. Bylo to tím, že měla pouze dvě podkapitoly, kde druhá podkapitola měla cca 19 stran. Zvykla jsem si na to, že ostatní kapitoly měli více podkapitol a nebylo to tedy tak náročné na čtení. Co jsem rozhodně nevěděla, byla informace o tom, že se práce s dětmi trpící na ADHD ničím moc neliší od ostatních terapiích.

    Dvanáctá kapitola - Inovativní využití hudby v terapii

    Autorka se kdysi zúčastnila týdenního workshopu, který vedl hudebník. Hluboce jí to zasáhlo a napadlo jí využít hudbu na svých sezení, Nakoupila si různé hudební nástroje, které dala do jednoho velkého koše. Při sezeních toto využívá nejlépe s jedním klientem. Oba dva si vyberou hudební nástroj. Klient začne hrát první, psycholožka se pak přidá. Klient přestane a psycholožka hraje sama, klient si vybere jiný nástroj a přidá se k psycholožce. Pak přestane hrát psycholožka a klient hraje sám. Takhle se to opakuje. Každý klient na to reaguje svými pohyby jinak. Formou hudby se snaží s klienty vyjádřit různé nálady - vztek, smutek apod. Někdy vypráví příběh, ke kterému se snaží s klienty zahrát hudbu, která by se k tomu nejlépe hodila. Kapitola dál vypráví o tom, jak se dá všelijak v rámci terapie využít hudba i bez použití nástrojů (např. plácání do různých částí těla.) Psycholožka na konci kapitoly napsala hudební dodatek, který opravdu stojí za přečtení.

    Mé dojmy z této kapitoly: Oceňuji, že se psycholožka zaobírala tímhle tématem. Souhlasím s ní, že hudba dokáže hodně pomoci. Velice se mi líbil autorčin dodatek ke konci kapitoly.

    Epilog

    Jedná se o shrnutí autorky, kde nás nabádá k tomu, že si mají najít vlastní způsob využití toho, co se při jejím výcviku naučí. Chtěla by napsat spoustu dalšího, ale někde své psaní zastavit musela.

    Mé dojmy z epilogu: Zamrzelo mě, že uvedla, co všechno nakonec do knihy nedala. Třeba pět svých příběhů pro děti, které vymyslela nebo plno otázek z obálky, kterou ji lidé pokládali.

    Plusy:

    • + Líbila se mi vazba a obálka knihy.
    • + Při čtení knihy bylo jasně znát, že autorka měla velké zkušenosti s dětmi a dospívajícími.
    • + Jsem ráda, že v knize nechyběli její příběhy ze života.
    • + Jednotlivé kapitoly obsahovali sezení s klienty.
    • + V knize docházelo často k opakování probraných věcí z předchozích kapitol, čtenář si tak dost zapamatoval.
    • + Z knihy jsem si dost odnesla. Některá doporučení si vezmu do budoucna, pokud budu mít děti.

    Mínusy:

    - Kniha byla především určená ke čtení. Chyběla mi tam nějak cvičení. Například, jak bychom se zachovali, když dítě řve. Mít tam prostor se vyjádřit, kde by pod tím byl vysvětlen správný postup od psycholožky.

    Závěr:

    Kniha se mi natolik líbila, že si velice ráda koupím i první díl. Mrzí mě, že autorka už další knihu nenapíše, protože zemřela loni ve věku 95 let.

    Přečíst celou recenzi Zavřít