Pro pedagogy vždy měla a stále má velký význam terminologie psychologická. Česká psychologická věda nyní dosáhla velkého úspěchu vypracováním Velkého psychologického slovníku, který určitě bude užitečný i pedagogům. Nejen svým obsahem, ale také způsobem ztvárnění. Slovník vypracovali manželé Hartlovi po mnohaletém trpělivém snažení a s oporou o předchozí stručnější Psychologický slovník (2000). Oba autoři jsou velmi kompetentní pro tvorbu takovéhoto díla: P. Hartl vystudoval pedagogiku a psychologii, přednášel na katedře andragogiky a je tedy interdisciplinárně vybaveným autorem. H. Hartlová pracuje jako překladatelka, takže je odbornice pro anglickou terminologii.
Slovník je impozantní svým rozsahem: Obsahuje téměř 20 000 hesel pokrývajících různé oblasti psychologie, včetně termínů pedagogické a školní psychologie, psychodidaktiky, speciální pedagogiky. Ke každému heslu je uveden anglický ekvivalent, výklad významu a odkaz na související pojmy. Kromě toho uvnitř hesla a na závěr hesla jsou kurzivou vyznačeny související termíny, jež jsou ve slovníku začleněny . Např. učení vyhýbavé AVOIDANCE LEARNING typ učení, při němž jedinec předejde nepříjemné události tím, že se jí vyhne, a tak se učí novým reakcím → podmiňování averzivní, učení únikové.
Jednotlivá hesla mají samozřejmě odlišný rozsah, sahající od několika řádků až po několik tištěných sloupců, podle významnosti pojmu. Celý slovník je doprovázen ještě Biografickou částí, obsahující více než dva tisíce jmen českých a zahraničních psychologů, se stručnou charakteristikou jejich profesního oboru (zde uvádějí autoři také více než desítku pedagogů, kteří mají nějaký vztah k psychologii, např. F. Čáda, V. Příhoda, ze současných J. Mareš a další).
K výkladovému slovníku je připojen velice užitečný Anglicko-český slovník se zhruba třemi tisíci psychologických termínů. Tento slovník už není výkladový, pouze k anglickým termínům přiřazuje české termíny, např. memory span – rozsah paměti; psychology of learning and instruction – psychodidaktika. V situaci, kdy česká psychologie nemá (na rozdíl od pedagogiky) anglicko-český ani česko-anglický terminologický slovník, je i tento stručný překladový slovník jistě prospěšný.
Celkově jde o vynikající dílo, které bude sloužit nejen psychologům, ale nepochybně také pedagogům, andragogům i odborníkům a studentům v jiných sociálních vědách. Pro využití v pedagogické sféře je vhodné připomenout, že slovník Hartlových obsahuje výklady k mnoha termínům, které jsou pro pedagogiku relevantní. Jsou to zejména hesla vážící se k pojmům učení, vzdělávání, rodina, osobnost, ontogeneze aj. Jako příklad lze uvést sémantický okruh učení, který je saturován velkým počtem dílčích hesel. Např. učení akademické, učení holistické, učení návykové … učení zkušenostní , učení zpaměti – celkem stovka (!) speciálních termínů s příslušnými výklady.
Náležitá pozornost je věnována také pojmům vztahujícícm se k andragogickým tématům, zejm. k vzdělávání dospělých, k celoživotnímu učení atd. Zastoupena je také terminologie vztahující se k metodám psychologie, např. je uvedeno a charakterizováno téměř osmdesát druhů psychologických testů.
Jak se stává u velkých děl slovníkového či encyklopedického charakteru, ani tento slovník není zcela bez malých chyb či nepřesností. Např. je uveden výzkum kvalitativní, ale chybí heslo výzkum kvantitativní. Postrádám některá hesla jako psychologie komunikace, učení podporované počítačem, učení praxí (learning- by- doing), verbální asociace, vývoj řeči (u dětí), životní příběh (life story) a další. U některých začleněných termínů je výklad dosti chudý, takže to neodráží jejich důležitost pro psychologii a sociální vědy vůbec, např. u hesla gramatika je uváděn jen lingvistický význam (tj. jako popis pravidel jazyka), ale opominut je význam psychologický (jako reálně fungující součást lidské kognice vyvíjející se od dětství). U hesla etnopsychologie chybí odkaz na hesla psychologie interkulturní a psychologie národů, jež přitom uváděna jsou.
Tyto a podobné další drobné nepřenosti jsou jen malými vadami na kráse celého díla. Velký psychologický slovník je dílo úctyhodné, potřebné a užitečné. Je třeba vyslovit poděkování oběma autorům i nakladatelství Portál za tuto skvělou publikaci, kterou doporučuji jak odborníkům, tak i studentům a doktorandům pedagogických oborů.
Prof. PhDr. Jan Průcha, DrSc.
vyšlo v čas. Pedagogika, 2011, č. 3, s. 313-315.