Mikulášský týden je tady! Využijte slevy 20 % na tištěné knihy!
Tress, Wolfgang Krusse, Johannes Ott, Jűrgen Huptych, Miroslav-koláž
Tištěná kniha (2008)
0 % 4 recenze
436 Kč
545 Kč
−20 %, ušetříte 109 Kč
Rozebráno
Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma
Tištěná kniha (2008)
Tress, Wolfgang
Krusse, Johannes
Ott, Jűrgen
Huptych, Miroslav-koláž
Představuje „psychosomatika“ zvláštní lékařský obor, nebo spíše obecný, „biopsychosociální“, přístup k diagnostice a léčbě, indikovaný ve všech oborech lékařské péče? Jsou „psychosomatická“ onemocnění zvláštním typem zdravotních poruch, nebo jsou – v širokém smyslu – všechny tyto poruchy vždy výslednicí biologických, psychických a sociálních, popřípadě i duchovních a ekologických, patogenních vlivů v jejich rozmanitých kombinacích? Jaké vzorce interpersonálních a intrapersonálních vztahů a dějů jsou zdrojem vzniku a přetrvávání psychosomaticky podmíněných onemocnění? Jaké činitele a které metody nejlépe poskytují zdroje pro jejich předcházení a léčení? Jak mají být odborníci pro práci s touto problematikou připraveni a začleněni do soustavy zdravotní péče? – Tyto otázky provázejí oblast psychosomatiky již řadu desetiletí. Z německého originálu přeložená učebnice psychosomatiky k tomu nabízí podle mého soudu optimálně vyvážený přístup. Na zpracování jejích jednotlivých témat se podílí celkem sedmnáct spoluautorů. Soubor dvaatřiceti kapitol je rozčleněn do několika věcně navazujících částí; jejich obsah dále stručně přehlédneme a okomentujeme.
„Úvod“ o jedné kapitole vymezuje základní pojmy a pojetí „psychosomatické medicíny“, její povahy, cílů a metod, a – což je pro dosud nevyřešené organizační začlenění psychosomatiky do soustavy zdravotnických kvalifikací a výkonů u nás zvlášť inspirující – popisuje historický vývoj a současný stav formálního zařazení psychosomatické péče v průběhu pre- a postgraduálního vzdělávání lékařů, popřípadě klinických psychologů, a v odpovídajících položkách sazebníků zdravotnických výkonů v Německu. Základní znalosti a dovednosti v této oblasti zde jsou součástí vzdělání všech lékařů, pro náročnější výkony jsou zde odstupňovány požadavky na vyšší stupně specializované průpravy přímo v psychosomatické problematice a zároveň v psychoterapii jakožto hlavním nástroji této péče.
Obsahově vymezují autoři záběr svého pojetí šíře, než je zvykem. Vycházejí z pojmu „psychogenního onemocnění“, zahrnujícího krom psychicky (spolu)podmíněných tělesných nemocí i poruchy projevující se pouze v prožívání a chování, tedy takzvané (psycho)neurózy a poruchy osobnosti. Důvodem k tomu zřejmě je často pozorované „střídání“ tělesných a duševních poruchových příznaků u téhož pacienta, jež lze přičíst jeho v podstatě téže životní situaci a osobní konstituci.
„Základy“ podávají v kap. 2 přehled hlavních etap historie psychosomatického přístupu v lékařství. Obsahovým jádrem této části a základem pro celkové pojímání psychosomatické problematiky autory je rozsáhlá 3. kapitola „Interpersonální medicína“. Ta výkladově sjednocuje pojetí psychogenních (a v tom i tradičně psychosomatických) onemocnění důrazem na interpersonální vztahy a na psychodynamiku osobnostního vývoje spjatého s děním v nich jako na hlavní příčinu vzniku těchto poruch: „Psychogenní onemocnění jsou vztahové nemoci ... nevědomá rezidua raně dětských deficitů a konfliktů, které brání optimálnímu přizpůsobování se aktuálním požadavkům vnitřní a vnější reality.“ Poruchový příznak je podle toho „výrazem interpersonálních procesů“, v nichž je třeba hledat jeho původ i jeho význam.
Jako jednotící pojmový nástroj pro výklad jejich vzniku, rozpoznávání jejich zdrojů a volby strategie jejich léčby nabízejí v této kapitole autoři svůj „cyklicky-maladaptivní vztahový kruh“, uplatňující se při vzniku, utváření a působení poruchy v životním poli pacienta zároveň jako prostředek uchovávání či obnovování narušované vnitřní a vnější vztahové rovnováhy. Ten ve spojení hlediska interpersonálního s hlediskem vývojově a hlubinně psychodynamickým vystihuje chorobné dění posloupností čtyř kruhově propojených součástí. Tvoří je v osobnostní části okruhu tři zdroje vlivu, převzaté převážně od rodičů procesy (1) „introjekce“, účinky zvnitřněných postojů a chování vůči sobě samému, odpovídající zhruba „sebepojetí“; (2) „internalizace“, účinky zvnitřněných očekávání a nároků na vlastní chování, odpovídající zhruba vnímaným rodičovským požadavkům; (3) „identifikace“, účinky zvnitřněných rodičovských postojů a způsobů chování vůči druhým lidem. Čtvrtá součást okruhu propojuje praktické postoje a chování vůči lidem vyplývající z identifikace s introjikovaným sebepostojem v podobě (4) „re-akce“ druhých lidí na pacienta a na jeho projevy.
Druhým základním pojmovým nástrojem, nabízeným zde k rozboru konkrétních případů psychosociálně podmíněných poruch, je metoda „strukturní analýzy sociálního chování“. Ta člení sklony a počínání člověka v kruhovém znázornění, byť pod obměněnými záhlavími, v podstatě podle tradičně mapovaných polarit citového příklonu proti odmítání a mocenského ovládání proti poskytování volnosti. Zmapování sociálního pole vlivů tímto nástrojem odpovídá při výkladu vzniku poruchy na otázku „Kdo se jak chová ke komu a jakým způsobem na to dotyčná osoba reaguje?“, a to na různých úrovních – vůči druhým („tranzitivně“), samostatně („intranzitivně“) a vnitřně vůči sobě („intrapsychicky“).
Tuto klíčovou kapitolu uzavírá přehled osvědčených výkladů tělesné symptomatiky jako výrazu přítomného či dřívějšího konfliktu, přetížení, nebo traumatu, a roztřídění psychogenních onemocnění podle jejich projevů v oblasti tělesné, duševní, nebo sociální. Podle toho je pak uspořádána nejrozsáhlejší část textu – (24 z celkem 32 kapitol), věnovaná klinické problematice těchto poruch v praxi.
Úvodní část uzavírá 4. kapitola, podávající velice praktickou instruktáž k vedení diagnosticky zacíleného lékařského rozhovoru, k jeho konkrétním prvkům a postupům a k vyvozování výkladových a indikačních závěrů z něj.
Následující tři části monografie jsou věnovány popisu, hlubinně psychodynamicko-interakčnímu výkladu, diagnostickému rozlišení a terapeutickým opatřením u jednotlivých druhů psychogenních onemocnění. Autoři přitom důsledně ukazují možnosti uplatnění svých hlavních metod analýzy, představených ve 3. kapitole, v obecném pohledu na dané onemocnění i v rozboru konkrétních kazuistických případů, jimiž svůj výklad průběžně dokládají a oživují.
V části „Onemocnění s primárně tělesnou symptomatikou“ (kap. 5 – 18) takto postupují při rozboru poruch systematicky utříděných podle jednotlivých tělesných soustav, jimiž se projevují. Část „Onemocnění s primárně vnitřní duševní symptomatikou“ se zabývá poruchami úzkostnými a nutkavými (kap. 19), poruchami depresívními a sebevražedností (kap. 20).
Část „Onemocnění s poruchami chování“ sestává ze čtyř svým obsahem dosti nesourodých kapitol. Zatímco kap. 21 je regulérně věnována nozologii chorobných závislostí, další tři se dosud důsledně uplatňovanému nozologickému členění více nebo méně vymykají. V kap. 22 věnované problémům vztahu mezi lékařem a „obtížným“ pacientem autoři tyto ještě „kotví“ v diagnózách některých poruch osobnosti, které za určitými typy obtíží mohou být. Kap. 23 „Systemická rodinná terapie“ se však dosud uplatňovanému probírání látky podle jednotlivých druhů nemocí zcela vymyká a není jasné, proč ji autoři nezařadili do části věnované léčbě. Závěrečná kapitola této části (kap. 24) „Dětství a dospívání“ také je spíš stručným návodem ke všeobecné diagnostice a léčebným opatřením u různých druhů vývojových odchylek a poruch v dětství a dospívání, s pokusy přiřadit zde popisovaným somaticky nebo behaviorálně se projevujícím abnormitám též postřehy o jejich možném psychosociálním kontextu v pojmech „cyklicky-maladaptivního vztahového kruhu“.
Část „Životní krize a jejich zpracování“ v tomto ohledu předchozí část kopíruje. Kap. 25 je věnována vyrovnávání s traumatickými zkušenostmi a posttraumatickým poruchám. Následující kapitoly se již zabývají psychosociální problematikou pacientů se závažným chronickým onemocněním – zhoubným bujením, ledvinovou nedostačivostí, AIDS (kap. 28); problémy s diagnostikou a léčbou pacientů vyššího věku (kap. 29) a umírajících pacientů (kap. 30). – Připomenutá „vybočení“ ze zvoleného vzorce rozboru v těchto dvou částech pobízejí k úvaze, uspořádat výklad jednak z hlediska různých druhů onemocnění, jednak z hlediska různých druhů pacientů; obě tato hlediska mají v historii psychosomatického teoretizování dobré zdůvodnění.
Závěrečná část „Léčba“ podává nejprve stručnou charakteristiku obecného uplatnění psychoterapie v základní psychosomatické péči, její indikace a realizace v podobě terapeutického rozhovoru, nácvikových a sugestivních postupů (kap. 29). Podrobnějšímu popisu jednotlivých psychoterapeutických metod vhodných k využití je věnována následující přehled v kap. 30. Výběr doporučených postupů zde je pravděpodobně ovlivněn zvláštní orientací autorů; při systematičtějším výběru by nejspíš na úrovni „základní“ péče bylo možno vynechat popis psychoanalytických metod, jejichž osvojení nesporně patří až k vyšší úrovni psychosomatické specializace, jak autoři dokládají ve svém úvodním členění v kap. 1, a naopak více pozornosti by si zasloužily metody racionální či kognitivní psychoterapie, zde poněkud odbyté jedním odstavcem, navíc v rámci oddílu o „behaviorálně terapeutických konceptech a technikách“. Z čistě logického hlediska tu poněkud ruší souřadné uvádění psychoterapeutických modalit (Párová a rodinná terapie, Skupinová psychoterapie) a metod (Psychodrama, Muzikoterapie atp.); studentům a praktikům vzdělávaným na základní úrovni psychosomatické péče to však nejspíš vadit nebude – speciální psychoterapeutické vzdělávání a samostatné provádění psychoterapie je podle předepsaného rozčlenění a kompetencí v této oblasti vyhrazeno až vyšším stupňům odborné kvalifikace. Z téhož důvodu není knize na závadu ani velice omezený rozsah textu věnovaného psychoterapeutickým možnostem a metodám v porovnání s otázkami etiopatogeneze, diagnostiky a psychosociální analýzy dynamiky psychosomaticky podmíněných onemocnění či problémů.
Poslední dvě kapitoly této části a celé monografie opět z rámce „léčby“ vybočují; jsou věnovány jejím nositelům – lékařům. Kap. 31 popisuje postup odborného zvyšování kvalifikace a zajišťování kvality pro základní úroveň podle vypracovaného „Düsseldorfského školicího programu základní psychosomatické péče“ z hlediska odborných požadavků a z hlediska postupně osvojovaných dovedností (především interpersonálně-komunikačních) na základě metodické výuky, praktického výcviku a sebezkušenostní práce zaměřené na pacienta. Kap. 32 velmi příhodně doplňuje celou, na pacienta a jeho problémy zaměřenou práci, rozkladem na téma „Psychosomatika lékaře“. Připomíná sociálně a výkonnostně konfliktní a zátěžové vlivy působící v lékařském povolání, popisuje různé patogenní styly lékařova vyrovnávání s nimi a doporučuje – vedle jiných duševně hygienických opatření – především soustavné využívání skupinové bálintovské práce s vlastní osobní, zvlášť emoční, pracovně podmíněnou problematikou.
K jednotícímu metodickému a analytickému „jádru“ celé práce, především tedy k výkladovému nástroji v podobě „cyklicky maladaptivního vztahového kruhu“ lze příznivě ocenit snahu autorů důsledně a věrohodně jej uplatnit u všech obecných i konkrétních případů, jež v knize rozebírají. Otázkou zůstává jeho výkladová a především terapeuticky indikační „síla“ v porovnání s jinými možnými alternativami, například pojmovými nástroji behaviorálně, kognitivně, nebo existenciálně založenými. Svými pokusy přiřadit většině popisovaných nemocí vždy určitý obsah tohoto patogenního vztahového vzorce navazují autoři bez výslovného odkazu na rané snahy Alexandera a jeho následovníků o vysvětlení vzniku jednotlivých druhů „psychosomatických onemocnění“ vždy určitým specifickým typem frustrující vztahové situace a emoční odezvy, kterou vzbuzuje. Stejně jako v těchto původních pokusech, tak i u zde nabízených výkladových vzorců nacházíme při jejich vzájemném porovnávání ještě obecnější společný vzorec, obsahující zesílený „náboj“ potřeby péče a náklonnosti od druhých lidí na jedné straně a stejně tak zesílený „náboj“ vzpoury, zloby či ukřivděnosti namířené proti tuto potřebu frustrujícímu okolí na straně druhé; k tomuto závěru však autoři již svou analýzou nepokračují.
Pro celkovém hodnocení posuzované publikace je nesporné, že posuzované dílo je mimořádně kvalitní učebnicí pro studenty i příručkou pro praktiky v této oblasti zdravotní péče stejně v zemi svého původu jako u nás. Německy důkladné propracování zákonného začlenění psychosomatické a psychoterapeutické péče může být navíc i cennou inspirací pro dosud málo úspěšné snahy našich odborníků jednoznačně vymezit postavení tohoto oboru v lékařském vzdělávání a v poskytování zdravotní péče. Monografie je oživena mnoha kazuistickými zlomky, na nichž se autorům daří ukazovat výkladové a indikační možnosti svého přístupu. Ke snazší orientaci přispívá i průběžné vkládání rámečků s definicemi důležitých pojmů, ilustrativními výsledky výzkumů, charakteristikami metod a pravidel práce, nebo shrnujícími poučeními.
Kniha je z německého originálu velice kvalitně přeložena; drobné jazykové nepřesnosti (např. „pocity“ místo „city“, „kontrola“ místo „ovládání“ a některé další) bude možno u případného dalšího vydání snadno napravit, stejně jako některé vydavatelské formátovací nepřesnosti v členění textu. Podle mého soudu je mezi nepříliš četnými monografiemi z tohoto oboru vydanými v češtině posuzovaná kniha nejvyváženějším a nejsystematičtějším odborným průvodcem základními otázkami, poznatky a praktickými postupy v celém rozsahu věcné problematiky oboru a svým metodickým založením zároveň nabízí i originální přínos k systematické analýze problémů v této oblasti zdravotní péče. Jako věcně i didakticky vynikající učebnice či odborné pomůcky jí mohou velmi prospěšně využívat studenti i praktici v oborech přispívajících k péči o zdraví – lékařství, psychologie, sociální práce a dalších pomáhajících profesí.
K. Balcar
Zdroj: Československá psychologie 2009, ročník LIII, číslo 1
Mudr.V.Skálaupozorňuje v předmluvě původního německého vydánípublikace ....“Zatímco v Německu byla zavedena základnípsychosomatická péče do smluvnílékařské péče již v r.1984, u nás ještě nedávno významní představitelé českélékařské společnosti prohlašovali, že „psychosomatickámedicína je dávno mrtvá“ . Psychosomatická medicína vydrželav podmínkách post-socialistických reforem zdravotnictvízcela bez podpory akademické obce či Ministerstva zdravotnictví(s.11).
Psychosomatickámedicína se jen těžce vymaňovala z nálepky „buržoaznímpavědy“. Jen díky kolektivu nadšenců pod vedením doc.Bašteckého byla u nás až koncem 80.let připravena k publikacivýznamná monografie Psychosomatická medicína.
V.Skála uvádí,že „česká medicína se za padesát let ideologického útlakuprakticky zbavila schopnosti integrovat psychické, sociální aduchovní aspekty stonání. ...“ (s.12) Teprve nedávno sepodařilo psychosomatické sekci Psychiatrické společnosti ČLSJ.E.P. prosadit vzdělávání v oblasti psychosomatiky.V Německu je realizováno již téměř 30 let. Předloženákniha německých autorů vymezuje jasně rozdíly mezi psychoterapiía psychosomatikou. Věnuje se možnostem aplikacepsychoterapeutických principů a zkušeností do běžné medicínsképraxe.
Již 3.vydání jeopatřeno – kromě předmluvy k české verzi, úvodem,předmluvou i adresami autorů. Rozsáhlý odborný text je doplněnseznamem literatury a rejstříkem. Celkově je kniha členěna na 32kapitol.
V základníkapitole (2.,3. a 4.) je čtenář seznámen s historickýmnástinem psychosomatické medicíny, s pojetím interpersonálnímedicíny a s vedeným rozhovorem lékaře a pacienta.
Onemocněnís primárně tělesnou symptomatikou je ojasněnov kapitolách5 – 18. Z problematiky nemocí oběhového systému jmenujmenapř. koronární srdeční onemocnění, srdeční neurózu aesenciální hypertrofii. V kap. 9, věnované trávícímutraktu, autoři např. uvádějí, že vyvolávající situací provývoj žaludečního a dvanácterníkového vředu jsou:
ztrátapocitu bezpečí (přestěhování, rozchody aj.)
nárustzodpovědnosti a požadavků souvisejících se zráním (např. začátekpovolání, povýšení)
ohroženípasivně orálních uspokojení (s.119).
Při bolestech zad napr. existuje velká heterogenita poruch, kterémohou být příčinou.
Autoři uvádějí, že na udržování chronických bolestí zad sepodílejí faktory vztahující se k chování (např.přepínání, vyhýbání se tělesné aktivitě) a afektivnífaktory („deprese major“) a psychodynamické faktory (dětsképocity bezmocnosti, emocionální ambivalentní konflikty aj.).
Kromě uvedených jsou do základní kapitoly začleněny inásledující: dýchací orgány, onemocnění látkové výměny,poruchy příjmu potravy, časté ortopedické klinické obrazynemoci, pokožka jako hraniční orgán, onemocnění krku, nosu auší, somatoformní bolestivá porucha, časté neurologickénemoci, gynekologické, porodnické a funkční sexuální poruchy.
Kapitola Onemocnění s primárně vnitřní duševnísymptomatikou je zaměřena na poruchy úzkostné a nutkavé, nadeprese a sebevražednost.
Kapitola onemocnění s poruchami chování se zamýšlí nadnávykovými onemocněními, nad obtížnými pacienty, rozebírásystemickou rodinnou terapii a zvláštnosti dětství a dospívání.
Životní krize jsou zpracovány z hlediska pacientů,traumatizovaných, chronicky nemocných, starších a umírajících.Pozornost je věnována osobám s onkologickými nemocemi is HIV a AIDS.
Poslední kapitola se zabývá všeobecnou psychoterapií v rámcizákladní psychosomatické péče, přehledem odbornýchpsychoterapeutických metod, možnostmikvalifikace a psychosomatikoulékaře. Nejen lékaře jistě zaujme psychoterapiev Balintovskýchskupinách.
Autoři této knihy uvádějí, že v jedné čtvrtině ažtřetině potíží, s nimiž se pacienti obracejí na lékaře,hrají rozhodující roli psychosomatické, nebo psychosociálnípříčiny. Mnoho lékařských autorit se však shoduje na mnohemvyšším procentu těchto příčin. I v naší zemi vznikají,i když zatím sporadicky, střediska pro komplexní psychosomatickoupéči (viz např. v Liberci).
Knihu lze pochválit – nese celou řadu nových, vysoce užitečnýchinformací pro lékaře, kteří třeba dodnes o psychosomatickýchaspektech při vzniku nemocí neuvažovali, nebo se jimi ve svépraxi nezbývali. Proto může být jedním z kvalitníchpodkladů pro další vzdělávání lékařů a oporou v jejichmedicínské praxi. Může být především inspirací přizvažování, jakým způsobem zkvalitnit komplexní péči opacienty a zlidštit vztahy mezi nimi a lékaři.
I když bych navrhla rozšířit seznam odborné literatury i o jinétituly než německé a aplikovat podkapitolu 31 (Odborné zvyšováníkvalifikace...) na možnosti v podmínkách naší země,považuji knihu za zdařilou. Pro eventuelní další vydání bychpřesto doporučila více se zabývat reálnou organizační situacía jejím řešením v podmínkách ČR.
Omlouváme se, ale tyto webové stránky nejsou optimalizovány pro tento prohlížeč. Použijte prosím aktuální verzi prohlížeče Google Chrome, Firefox, Microsoft Edge, popř. Safari.