Velice lehká smrt

Tištěná kniha (2022)

0 % 8 recenzí

233 Kč

275 Kč −15 %, ušetříte 42 Kč

Dodání 1-2 dny

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2022)

Počet stran
136
Vazba
Vázaná
Rok vydání
2022
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
14205101
EAN
9788026219453
Nakladatelství
Portál
ISBN
978-80-262-1945-3
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

  • Jak pochopit a přijmout stáří

Novela z roku 1964, která vyšla česky jedinkrát v roce 1967, v mnohém překročila svou dobu. Autorka v ní líčí posledních několik týdnů života své matky. Téměř reportážní až naturalistické líčení fyzického a mentálního chátrání člověka je spojeno s bilancováním vztahu mezi matkou a dcerou. Péče, kterou se Simone snaží v posledních týdnech poskytnout své matce, je svědectvím o její lidskosti, touze přenést se přes všechno špatné, připravit jí skutečně snesitelný odchod, ale zároveň je to velké duchovní cvičení. Autorka je ledově upřímná, jako by chápala, že jen pravdivost ve vztahu k matce jí umožní vymanit se z nánosů stereotypů, rodinných falší, toxických vztahů. Vystupuje tak za všechny dcery, které řeší svou široce chápanou emancipaci, jež vykračují zpoza Stínu, které na ně matky vrhají. Zachovává si nicméně pořád něhu, láskyplnost, soucit, trpělivost, umocňované tím, jak pokračuje matčino fyzické chátrání.
Pozoruhodná novela Velice lehká smrt Simone de Beauvoir promlouvá po téměř šedesáti letech možná víc než v době svého vzniku. Je nejen reportáží o posledních dnech života, zajímavou i co se technických a medicínských aspektů celého procesu týče a vývoje, k němuž v této oblasti došlo. Popisuje řadu jevů, s nimiž se ve vztazích uvnitř rodiny setkal skoro každý, bez sentimentu a falešné úcty obnažuje patologické rysy, manipulace, zákeřné stereotypy, čímž ilustruje mnohé z toho, co už dnes přece jen vešlo do širšího povědomí. To vše v literárně výjimečné, sevřené a pronikavé formě. Cílem autorky nicméně není jen bořit, neboť v centru jejího zájmu je koneckonců celou dobu člověk a jeho důstojnost. Nesmířenost se smrtí a až živočišný boj za život, vyplývající z autorčina filozofického přesvědčení, je zároveň inspirujícím bojem za svobodu v životě, nespoutanou patologiemi, které rodí společnost a mezilidské vztahy, i vztahy mezi rodiči a dětmi.

Simone de Beauvoir (1908–1986) byla významná francouzská spisovatelka a filozofka, autorka řady klasických děl evropské literatury a myšlení.

O autorovi

Beauvoir, Simone de

Recenze (8)

  • Autor recenze Martina Čápová Datum 17. 5. 2024


    Beauvoir, Simone de: Velice lehká smrt - autor recenze: Martina Čápová
    https://www.kultura21.cz

    Velice lehká smrt od filosofky a spisovatelky Simone de Beauvoir je napsána velice syrovou a upřímnou formou, která možná někoho až zaskočí. Kdo však zná psaní této filosofky, nebude překvapen, že i v této novele se jedná o částečně memoár, částečně autobiografii, a v neposlední řadě také o mnohé polemické myšlenky v duchu existencialismu.

    Udržovat někoho naživu za každou cenu je čirý pragmatismus

    Děj se odehrává během takřka jednoho měsíce, kdy se její matce stane úraz a ona je nucena jít do nemocnice. Později se přichází na to, že má pokročilou rakovinu střev a nezbývá jí více jak několik dnů života. Nicméně lékaři a rodina to před ní tají a nikdo není schopen ji postavit před skutečnost. Matka Simone si tak myslí, že jde o pouhý zánět střev. Jak její nemoc postupuje, proměňuje se její vědomí a nakonec dlí v deliriu svého stavu a ani tehdy k ní nikdo není upřímný. Rozehrává se tu eticko-filosofická a emocionální partie nad umíráním a smrtí blízkých lidí. Silná vnímavost a empatie je tu projevována jako v ostatních dílech Simone de Beauvoir, včetně reflexí společenských konvencí, které je utvářeno především ve prospěch mužů.

    Zvláštní pozornost pak zasluhuje přístup lékařů k umírajícím. Jeden přístup poukazuje na zachování lidské důstojnosti a možnosti přistoupit k rychlejší smrti, druhý leží na bezbřehém experimentování v zájmu vědy, udržování „naživu za každou cenu“ a minimální dodržování, co si o tom myslí pacient i jeho blízké okolí a to i navzdory, že dotyčný už má takřka nulovou šanci na přežití.

    Simone tu pak přemýšlí o smyslu života v souvislosti se smrtelně nemocným člověkem. Je morálně etické jej udržovat při životě za každou cenu? Jsou utišující léky na bolest dostatečné a jak posoudit, zda dotyčný netrpí už příliš? Jak je možné, že lékař má téměř neomezenou moc nad pacientem? Simone také polemizuje nad tím, jaké je to umírat v nemocnici a doma, jaké je to umírat bez blízkých osob po svém boku.

    Vztah dcery a matky a postavení žen

    Simone de Beauvoir přemýšlí o své matce jako o pečovatelce svého otce, která za jeho života nemá čas pro své nitro ani své záliby a je z toho nevědomě frustrovaná. Tato frustrace se následně promítá do jejího chování k sobě i druhým. Je to typ ženy, která zasvětí život muži a po jeho smrti si uvědomí, že žila život svého muže a ne svůj vlastní. Nemá žádné zájmy z vlastního přesvědčení, její tužby se podřizují tužbám muže z „lásky“ a oddanosti rodině. Simone je naopak velmi volnomyšlenkářská a tyto společenské konvence a někdy i tabu v mnohém překračuje a hledá vlastní cesty, což se samozřejmě odráží i v jejím psaní.

    Simone zde střídá několik myšlenkových proudů, byť se jedná o lineární vyprávění. Její psaní je strohé a velmi upřímné. Sleduje zde vztah dcery a matky. Místy probleskne Simonino dětství a dospívání a reflexe proč se stala téměř opakem své matky a emancipovala se z patriarchálních struktur (nebo o nich minimálně přemýšlí), což v jejich vztahu zapříčiňuje mnohé konflikty a nepochopení. Je tu podáváno psychologické pozadí do povahy matky, mentálním vývoji samotné Simone. De Beauvoir reflektuje, jak se žena mění prostřednictvím manželství s mužem, kterému je oddána především ze společenských konvencí a jakési morální věrnosti, která je silně zakotvená již výchovou.

    *Překlad Velmi lehké smrti by si zasloužil současnější překlad – především u překládání některých jmen to působí až zastarale a nepatřičně. Například sestra Simone v originále psaná jako „Poupette“ je tu přeložena stejně jako v původních českých překladech jako Panenka.

    autor recenze: Martina Čápová
    https://www.kultura21.cz
    Přečíst celou recenzi Zavřít
  • Autor recenze Jana Dořičáková Datum 11. 7. 2023


    Beauvoir, Simone de: Velice lehká smrt - autor recenze: Jana Dořičáková
    http://www.topcteni.cz/simone-de-beauvoir-velice-lehka-smrt/

    Stáří. Smrt. Stále je toto téma tabu. Přitom je spravedlivé, že nás to čeká všechny. Ať jsi bohatý, mocný, či známý, každý jednou umře. Lidé nechtějí umírat, líbí se jim na světě. Ale smrt nikdo neovlivní. Můj tatínek vždy říkal, že každý máme svou svíčku, která jednou zhasne a tak to je.

    Myslím si, že myšlenky hodně ovlivňuje víra. Věřím, že je po smrti nebe a to mě uklidňuje. Nebojím se, jen je lepší pro všechny, když smrt příjde ve stáří. Je to přirozené, a i okolí se s tím lépe vyrovnává. Můj tatínek zemřel před měsícem. Vždy chtěl, aby to bylo rychlé a netrápil se ani on, ani okolí. To se mu splnilo. To mě taky uklidňuje.

    Po přečtení této malé, útlé knihy mě to utvrdilo v přesvědčení, že rychle znamená v tomto případě lépe. Autorka píše o smrti své maminky. Stalo se to v roce 1963 a mamince bylo sedmdesátsedm let. Nechtěla umřít, bála se, i když byla věřící. Ale už podle popisu jejího dětství se stala někde chyba. Chodila do školy k jeptiškám. Její rodiče ji nedávali lásku a byla pro ně až přítěží. To hodně ovlivnilo chování maminky ke svým dcerám, když dospívaly. Ani její manželství nebylo šťastné. Autorka skvěle psychologicky popsala vztahy v rodině. Velmi živě jsem si to dokázala představit, protože podobnou osobu jsme měli také v rodině. Díky tomuto popisu jsem začala chápat její chování. Když jednání člověka vybočuje ze standartu, vždy to má důvod. Třeba z dětství nebo z dospívání. Já jsem věděla, že ten člověk se nezmění. Musela jsem změnit já chování k němu a příjmout to.

    Maminka autorky si zlomila krček stehenní kosti a odvezli ji do nemocnice. Věděli, že ji sem tam bolí břicho, ale doktor řekl, že to nic není. Když byla hospitalizována při zloměnině, doktoři ji našli rakovinu střev v pokročilém stádiu. Operovali ji. Dali ji tím navíc čtyři týdny života, kdy si maminka myslela, že se uzdravuje a že má pouze zánět podbřišnice. Opravdu nevím, jestli je lépe vědět nebo nevědět, že člověk umírá. Záleží na situaci a povaze. Nelze to kategorizovat. Autorka velmi otevřeně a citlivě popisuje poslední týdny. Bylo to náročné pro všechny. Vidět, jak blízká osoba trpí bolestmi, jak se mění před očima. Opravdu dobře jsou zde popsány vztahy a city.

    Knihu jsem přečetla za jeden večer. To jsem neměla v úmyslu. Ale prostě nešlo knihu odložit. I když je napsána před šedesáti lety, je víc jak aktuální. Některé věci se nemění. Doporučuji.

    Simone de Beauvoir (1908–1986) byla významná francouzská spisovatelka a filozofka, autorka řady klasických děl evropské literatury a myšlení.

    Hodnocení: 90%

    Přečíst celou recenzi Zavřít
  • Autor recenze Eliška Charvátová Datum 14. 3. 2023


    Smrt s výsadami - autor recenze: Eliška Charvátová
    https://www.iliteratura.cz/clanek/46255-beauvoir-simone-de-velice-lehka-smrt

    Francouzská spisovatelka a filozofka Simone de Beauvoir v emočně náročném textu poodhaluje, jaké je prožívání člověka ve chvíli, kdy druhého nedokáže zbavit intenzivní bolesti. Ve svědectví o smrti a smíření nabízí perspektivu dcery, která musela přehodnotit nejenom svůj vztah k matce, ale i několik názorových stanovisek.

    Sautobiografickou novelou Velice lehká smrt přichází Simone de Beauvoir do českých knihkupectví jen rok poté, co nakladatelství Odeon vydalo její krátkou prózu s názvem Nerozlučné. Nakladatelství Portál se tentokrát vrátilo k textu, který v překladu Evy Pilařové vydal už Československý spisovatel v roce 1967, jen pár let poté, co kniha vyšla pod názvem Une mort très douce ve Francii. Beauvoir novelu napsala jen rok po smrti své matky Françoise. Právě k ní se prostřednictvím těchto řádek vrací: převážně k jejím posledním dnům na zemi, ale také k její dávnější minulosti a k ní samotné jako ženě a matce.

    Důležitá poznámka: Simone de Beauvoir v rámci novely vystupuje jako autorka, vypravěčka i hlavní postava. Zde budeme rozlišovat mezi vypravěčkou a postavou Simone a autorkou Beauvoir.

    Simone je zrovna v Římě, když se dozvídá, že její matka upadla a způsobila si zlomeninu krčku stehenní kosti. Další zdravotní problémy na sebe nenechávají dlouho čekat. To, co se nejprve jevilo jako zápas, který kvůli proleženinám sice bude bolestivý, ale půjde vyhrát, se nakonec zvrtlo ve zdlouhavý a bolestivý boj s rakovinou. Diagnózu se však matka až do posledního okamžiku nedozví: všichni jí tvrdí, že ji operovali se zánětem pobřišnice. U lůžka pravdu netušící ženy se během několika měsíců střídají její dvě dcery Simone a Hélène (v textu nazývaná Poupette, česky Panenka) a místo ní se vyrovnávají s blížící se smrtí a s chátráním těla, které pro ně do té doby mělo auru něčeho posvátného. Konfrontace s takto silným zážitkem vede Simone k úvahám o smrti a životě, bolesti a utrpení.

    Deteriorace těla a mysli

    Přitom se zpočátku zdá, že maminčina rekonvalescence bude poměrně rychlá. Po zlomenině krčku lékaři Françoise předpovídají rychlý konec, jenže stařenka je překvapí svým tuhým kořínkem a začne se rodit naděje. Pak ale lékaře začne znepokojovat její úbytek na váze a nechutenství, které vede k dalším vyšetřením a náhlému odhalení rakovinného nádoru. Z poměrně vitální paní se kvůli následným zákrokům a operacím postupně stává slábnoucí, odumírající tělo, které nakonec sama přestane vnímat jako svoje vlastní: „Připadalo mi, že už vůbec nemám pravou stranu, byla jsem rozdvojená.“ (s. 64) S pohledem na zubožené tělo se musí vyrovnat i její dcery, přičemž disociace se ukáže jako funkční psychologická obrana: „Její nahota mě už neodpuzovala; to už nebyla moje matka, to bylo jen ubohé trpící tělo.“ (s. 65)

    Právě fascinace tělem je jedním z výrazných témat textu. Beauvoir tělo vnímá jako něco nedotknutelného, nad čím by měl mít kontrolu jen sám člověk, kterému tělo patří, jenže zvláště v případě žen (a jejich reprodukčních práv) tomu tak často nebývá. Ztráta kontroly nad vlastním tělem je však věc společná pro všechny lidi, kteří bojují s nemocí a svěří se do péče lékařů: nejenom že své tělo již nemohou plně ovládat, ale dovolují někomu cizímu, aby s ním manipuloval.

    „Žádné jiné tělo pro mne neexistovalo méně – a zároveň tolik. Jako dítě jsem je něžně milovala, v útlém mládí ve mně vyvolávalo zneklidňující odpor, což je běžné. Připadalo mi normální, že si toto tělo zachovalo svůj dvojí charakter, odpudivý a zároveň posvátný: bylo tabu. Přesto mě má prudká nechuť udivovala. Matčina bezstarostná odevzdanost ji ještě zvyšovala; matka se vzdala všech zákazů a příkazů, které ji celý život omezovaly; schvalovala jsem jí to. Ale to tělo se tímto odevzdáním náhle zredukovalo na pouhé tělo, nijak se už nelišilo od ostatků: byla to ubohá bezbranná troska, ohmatávaná a zpracovávaná profesionálníma rukama, troska, ve které se život udržoval snad už jen z pouhé nesmyslné setrvačnosti.“ (s. 20–21)

    Velká část textu sestává z naturalistického líčení následků postupující nemoci. S tím, jak Simone matku navštěvuje den po dni, může pozorovat a zaznamenávat její zhoršující se stav, který provázejí „pištěl, ze které se řinuly výkaly, modrá barva pokožky, tekutina, která jí prýštila z pórů“ (s. 97), ale také halucinační stavy, blouznění a noční můry. Aniž by tomu měly možnost zabránit nebo jí dokázaly výrazněji pomoci, musí být dcery svědky neuvěřitelné fyzické bolesti i rozkladu zdravého rozumu a osobnosti ženy, která pro ně v životě hrála ambivalentní, přesto nesmírně důležitou roli. Držiteli moci jsou v tomto případě lékaři-muži, v textu označovaní jen velkými počátečními písmeny, zatímco ošetřovatelky-ženy, nazývané celými jmény, jsou vykreslovány jako soucitnější, ale ve svém podřadném postavení jako bezmocné („,Nenechte ji operovat.‘ Pak si zakryje rukou ústa: ,Kdyby doktor N. věděl, že jsem vám to řekla!‘“ – s. 33). Za normálních okolností by však Simone proti snaze lékařů udržet její matku při životě brojila jen těžko. V tak extrémní situaci se nicméně prověří i ta nejzarytější přesvědčení.

    Život, nebo smrt

    „Byla věřící, ale přes svůj věk, přes všechny nemoci a obtíže houževnatě lpěla na zemi a ze smrti měla živočišnou hrůzu.“ (s. 13) Simone se s matkou rozchází v otázkách víry a náboženství, co mají ale obě ženy společné, je touha po životě a strach ze smrti. Tváří v tvář fyzickému i psychickému utrpení vlastní matky je ovšem těžké nepoložit si otázku, jestli by nebylo lepší život takového člověka milosrdně ukončit. Na mysl se vkrádají imaginární prosby umírajícího, v textu zachycené kurzívou: „Oddělejte mě. Dejte mi revolver. Smilujte se nade mnou.“ (s. 97) Simone a Panenka neuposlechly rady ošetřovatelky Gontrandové, maminku operovat nechaly. A Simone si až do posledního okamžiku nepřestává pokládat otázku, zda učinily správně. Na to však nenacházejí jednoznačnou odpověď: za druhého podle ní rozhodnout nelze.

    Smrt Françoise de Beauvoir, jak je popisována v této novele, má ovšem dvojí podobu. Název textu nás připraví na „velice lehkou smrt“, dostaneme ale její pravý opak: obrazy zkázy a neuvěřitelné bolesti, která neustupuje. Kolikrát už se zdá, že dnes bude ten den, kdy maminka odejde, utrpení však pokračuje a je ještě větší než dřív. Beauvoir v závěru dochází k jednoznačnému poznání: „Všichni lidé jsou smrtelní: ale pro každého člověka je jeho smrt neštěstím, a i když ji zná a i když se s ní smířil, je to nespravedlivá, násilná smrt.“ (s. 135) Ačkoliv je její obecný postoj ke smrti jasný a v maminčině případě šlo bezpochyby o krutou smrt, Simone v ní dokáže najít i smířlivá východiska: pro zemřelého, jakož i pro pozůstalé je smrt po takové bolesti úlevou a lze ji zpracovat jednodušeji, než když jde o náhlý, nečekaný skon; ale především měla maminka možnost využít ke zmírnění bolesti kvalitní lékařské péče a umírala obklopená rodinou. Jde tedy o smrt nespravedlivou a násilnou, ale také o „smrt s výsadami“.

    S nadhledem

    Jean-Paul Sartre údajně tuto novelu označil za nejlepší text Simone de Beauvoir. Určitě platí, že Velice lehká smrt je zajímavé dílo, vybízející k četným úvahám nad věcmi, které se citelně dotýkají každého z nás, ať už jsou nahlíženy z pozice pacienta, či jeho blízkých. Kromě témat těla a dichotomie života a smrti se v textu rozvíjejí i otázky víry či její absence v okamžiku, kdy člověk umírá, a vyrovnávání se se vztahem k matce, u níž obdivujete její vitalitu a statečnost, ale „sotva dokázala promluvit, musela říkat věci, které na [vás] působily jako studená sprcha“ (s. 19–20).

    Ač toto dílo vyniká svým obsahem, literárně je poměrně skromné. Až obdivuhodně pregnantní naturalistické popisy do jisté míry snižuje zdlouhavost a repetitivnost určitých pasáží, tento prvek textu nicméně vychází z autorčiny snahy o realističnost zobrazení dané situace. Stylově zajímavých okamžiků je v novele spíš pomálu, což je o to nápadnější ve srovnání s tím, že některé úseky jsou svou imaginativností vyloženě fascinující (např. závěrečná evokace Smrti s velkým S). Četba sama tak nutně nevyvolává negativní pocity. Tedy pokud mezi ně nepočítáme smutek, znepokojení, či dokonce strach ze smrti. To však k takovému textu bezpochyby patří.

    Přečíst celou recenzi Zavřít