Rok na Špicberkách

Žena v polární noci

Tištěná kniha (2020)

0 % 13 recenzí

254 Kč

299 Kč −15 %, ušetříte 45 Kč

Dodání 1-2 dny

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2020)

Překladatel
Somogyi, Viola
Počet stran
200
Vazba
Brožovaná
Rok vydání
2020
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
14503801
EAN
9788026216735
Nakladatelství
Portál
ISBN
978-80-262-1673-5
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

„Všeho nech a přijeď za mnou!“
Právě tohle napsal své ženě její manžel, který se v té době živil jako lovec kožešin na Západním Špicberku. A Christiane, sedmatřicetiletá vzdělaná umělkyně ze zámožné rodiny, skutečně opustila klidný život u rodičů i dospívající dceru a vydala se na nehostinný Sever.
Příběh vznikl ve třicátých letech dvacátého století. Autorka své zážitky popisuje s neobyčejným pragmatismem a humorem, který tu a tam připomene slavnou knihu Vejce a já. Christiane, jako správná hospodyňka vybavená například sušenou petrželkou do polévky, připluje na Špicberky. Po počátečním šoku při spatření dřevěné chýše potřené dehtem, kterou jí manžel připravil spolu s mladým Norem, který dvojici pomáhá a má jim během polární noci dělat společnost, zjišťuje, že téměř jediným zdrojem potravy a vitaminů pro ně bude tulení maso. Poté, co se Christiane podaří polidštit a zútulnit staromládeneckou domácnost, začne vnímat ohromující krásu a sílu severské přírody a oceňovat samotu poskytující možnost hluboké kontemplace. Později se dokáže nadchnout i nádherou půl roku trvající polární noci, popisuje různé zajímavé aspekty existence v severských podmínkách a životy obyvatel Špicberků a s odhodlaností sobě vlastní se přenáší přes drsné stránky života na Severu.
Příjemné, vtipné čtení, psané stále živým jazykem, které poutavě zachycuje dobové reálie a v Německu se dočkalo již šestnácti vydání.
Christiane Ritter (1897–2000), rodačka z Karlových Varů, se proslavila touto knihou, přeloženou do mnoha světových jazyků. Knihu můžete koupit i jako audioknihu (Tympanum) nebo e-knihu.

O autorovi

Ritter, Christiane

Další knihy autora

Recenze (13)

  • Autor recenze ? Datum 12. 3. 2021


    Tma a polární ženy - autor recenze: ?

    https://talentovaniumelci.cz/tma-a-polarni-zeny/

    Venku je 13 stupňů pod nulou, větvičky oblékly kabátky z ledu a křišťálové rampouchy zahájily souboj o nejdelší špičku. Rozjímám nad každou zpomaleně padající vločkou, za kterou pozoruji neklidnou kompozici větrem zmítaného stromoví. Zakulacené kopečky krajiny v dáli mi vždy připomínaly měkoučké obliny lidského těla. Láskyplné objetí jako od milujícího rodiče. Pokud existuje, pokud vás miluje. Pro jednoho samozřejmost, pro druhého nikdy nepoznaná skutečnost. Srdce je zavřené, tudy cesta nevede. Z vlastních pocitů při obkreslování krajinné linie nedočkavýma očima mě vytrhne až pohled na vzdálenou lesní plochu, která utrpěla další ztrátu. Vykousnutá oblina v krajině mi připomíná násilnou deformaci, stejnou jako způsobuje vnější zásah do lidského těla. Pohledem se vrátím k plápolajícím plamínku v krbu, dopiji si vlažný čaj a znovu otvírám knihu. Nebudu uvažovat o tom, proč jsme v pandemii, ani rozjímat nad tím, co vše mě v životě ještě čeká, jako kdyby moje Já zasloužilo nějakou zvláštní pozornost. Dnes naplňuji vlastní bytí, zítra už tu moje tělesná schránka být nemusí. Obavy stranou. I přes všechny chyby, kterých jsem se pravděpodobně jako každá lidská bytost dopustila, byly mé pokusy o existenci v duchu milující laskavosti ke všemu živému silné. Teď je na čase věnovat se společnosti, kterou jsem si na dnešní večer přizvala. Společnosti polárních žen.

    V roce 2020 jsem objevila čerstvě vydanou knihu Tma norské novinářky Sigri Sandberg (*1975). Ta ve svém díle velmi umně propojila autobiografické, biografické a vědecké informace. Navíc otevírá další opomíjené civilizační téma: světelné znečištění a nedostatek přirozené tmy, které závažným způsobem narušují biologické procesy všech živých organismů včetně člověka. O problematice světelného znečištění jsem se poprvé doslechla v 90. letech, kdy jsem ještě jako dítě začala navštěvovat aktivity příznivců astronomie z celé České republiky pod názvem Astropraktikum. I když jsem to ještě tenkrát netušila, pohled na nebe mě celoživotně ovlivnil. Dodnes se nebeské pohledy a mysterium vesmíru promítají v mé umělecké tvorbě i osobní životní filozofii. Pro mě bylo tedy vždy nepochopitelné, proč nefungují zákony a nástroje, které by zajišťovaly naše práva na přirozenou tmu, obzvláště v době spánku, kdy ji všechny živé organismy tolik potřebují. Během své profesionální práce s onkologicky nemocnými jsem se zajímala o vše, co ke vzniku onemocnění i jeho zhoršeného průběhu přispívá. Včetně vlivu melatoninu, hormonu tmy a spánku, který produkujeme pouze v noci a za tmy. Pokud ho máme nedostatek, jsou regenerativní procesy v našem těle ohroženy a vystavujeme se různým zdravotním rizikům. V tomto ohledu je žádoucí aplikovat do životní praxe zásady spánkového hygieny a snažit se ovlivnit faktory, které jsou na nás přímo závislé. Mezi ty, co ovlivnit nemůžeme, patří například veřejné osvětlení. Ptát se můžeme pouze námi volených politických zástupců, proč nelze v době spánku regulovat pouliční lampy, proč nelze zajistit, aby veřejné světlo mířilo pouze do bezpečných zón, proč v noci zbytečně osvětlujeme kulturní památky či jiné stavby?

    Paní Sandberg ale nezůstává jen u předkládání vědeckých faktů, které úbytek melatoninu v důsledku působení modrého světla dokazují. Sama se vydala na pětidenní pobyt v polární noci, aby zjistila, co tma vyvolává v lidském těle a proč je pro mysl něčím děsivým. Své dojmy z výpravy propojuje nejen s tematickými poznatky, ale i s úryvky z deníku Christiane Ritterové (*1897), rodačky z Karlových Varů, která se roku 1934 vydala na norské souostroví Špicberky. Tato neuvěřitelná dáma zde strávila jeden rok a stala se autorkou evropského bestselleru s názvem Žena v polární noci (r. 1938). O Arktidě uvažovala jako o duchovním místě, kde si uvědomíte, co je v životě skutečně hodnotné. Dožila se navíc neuvěřitelných 103 let, takže se spojení neochvějné vůle k životu s hraničním zážitkem její arktické poutě nenápadně nabízí. Jak je možné, že se o paní Ritterové dozvídám až od norské autorky? Další zapomenutá žena, která by mohla být zdrojem inspirace, postesknu si. Vždyť zpráv o životě žen v divočině na počátku 20. století máme tak málo. Snadno se pak v takových diskuzích ujme argument, že když chybí informace, není v určité oblasti zastoupena ani žena jako taková. Je třeba mít na paměti, že když o něčem nevíme, neznamená to, že to neexistuje. Ihned jsem zatoužila číst knihy simultánně. V době vydání díla Tma ale nebyla ještě kniha Žena v polární noci k dispozici. Nikdy nevyšla v češtině, marně jsem se pokoušela zjistit, kde bych získala anglickou verzi. S němčinou, ve které vyšlo dílo původně, bych si totiž neporadila. Naději mi dodalo až nakladatelství Portál, které mi prozradilo, že se k českému vydání díla paní Ritterové chystají. Zvládli to v druhé polovině loňského roku. Knihy jsem si tedy nejprve užila každou zvlášť a v lednu roku 2021 si dopřávám vytoužené čtení obou zároveň. Všimla jsem si pouze dvou nedostatků. Zaprvé, v epilogu knihy Tma se uvádí, že paní Ritterová se dožila 104 let, v doslovu knihy Žena v polární noci, že zemřela ve věku 103 let. Dále mě zaujalo, proč marketing tohoto výrazně feministického textu zdůrazňuje, že dobrodružka zanechala kvůli arktické výpravě doma s rodinou svou malou dceru. Zviditelňovat informaci, na kterou v knize žádnou odpověď čtenářky a čtenáři nenajdou, považuji za zavádějící.

    Tma sama o sobě není strašlivá, bojíme se toho, co se v ní může ukrývat.

    Po přečtení obou knih již plně chápu, proč se novinářka Sigri Sandberg snažila o změnu perspektivy. I když její zkušenost, jak sama v díle přiznává, není srovnatelná s tím, co zažila paní Ritterová. Chtěla se sblížit s tmou a samotou, s tím, co většinu lidí děsí. Pochopit, proč hledáme bezpečí a útěchu ve světle, i když nás jeho nadměrná přítomnost plíživě ničí. Čeho se tolik obáváme? Tma sama o sobě není strašlivá, bojíme se toho, co se v ní může ukrývat. Třeba bychom konečně pochopili a prohlédli svět kolem, když bychom strávili nějakou dobu ve tmě a tichu. Tak jako Christiane. I dnes si těžko představit, jak se připravit na pobyt v drsných arktických končinách. To, co se lidé vydávají na taková místa hledat, stejně vždycky nakonec naleznou až uvnitř sebe. Žena v polární noci mi ale pomohla odlehčit od zármutku (ten na mě přichází vždy, když vím, že i když sama za sebe udělám pro změnu k lepšímu vše, co je možné, nebude to mít na celkovým problém dostatečný vliv) nad přehlíženým tématem světelného znečištění a nedostatku přirozené tmy. Pobavilo mě, že se Christiane Ritterová vypravila na Špicberky se spodním prádlem z velbloudí srsti, malířskými potřebami, nerozbitným zrcátkem či sušenou petrželí. Severské přivítání nebylo pro ženu ze zámožných poměrů zrovna vřelé. Voda, mlha, déšť, sníh, dva muži a lovecká chata na necelých deseti metrech čtverečních, 250 kilometrů od nejbližšího města. Nepřetržité světlo v létě, nekonečná tma v zimě. Byl to drsný zážitek. Při prvních řádcích jsem nechápala, jak se v té době a bez jakékoli přípravy, rozhodla pro něco tak bláznivého. Jednoduše neměla ani tušení do čeho se pouští. Její manžel, arktický lovec popisoval ve svých dopisech neskutečnou krásu přírody, ale praktická stránka věci ho již tolik netrápila. I tak si Christiane zachovala nadhled a vydala se vstříc svému životnímu dobrodružství. Strávila rok života v divočině, kde překvapivě cítila zvláštní klid. A to i navzdory tomu, že do svého návratu neměla jedinou zprávu o rodině. Se syrovými popisy života s lovci pak v díle kontrastují pocity, které v autorce neobvyklé prostředí zanechává.

    Stále znovu mi připadá jako zázrak, že červánky nemizí jako u nás za obzorem, ale postupně stoupají výš a výš. Pod nimi se nad vrcholky hor šíří pastelově modrý pruh tmy. Modré světlo se rozlévá po podivuhodné krajině a dodává jí průzračnou měkkost a důstojnost, kterou na sebe v bíle noci berou všechny předměty.

    Jak Christiane přežila onu obávanou polární noc, která může trvat i několik měsíců? Jaký byl její život bez slunce a sáhla si až na dno? To už bych vám moje milé knižní dobrodružky a dobrodruhové prozradila víc než byste chtěli! Jak sama autorka napsala: Arktida je část světa, kde se nebe dotýká země. A já mám pocit, jako bych se tam také podívala. Chápu, proč se dílo paní Ritterové stalo ve své době bestsellerem a je škoda, že autorka zbytek svého života prožila v ústraní. Jsem vděčná, že paní Sandberg oživila odkaz polární ženy a nyní vkládá naději do těch, kdo si její knihu přečetli. Já její myšlenky posílám dále a prosím vás: přečtěte si její dílo a vzpomeňte v něm i na paní Ritterovou, neobyčejnou ženu, která stejně jako někteří z nás zažila, jaký klid nám dokáže příroda poskytnout. A již tenkrát nás varovala před tím, že jednoho dne zapomeneme být součástí ekosystému.

    Přečíst celou recenzi Zavřít
  • Autor recenze Daniela Slouková Recová Datum 12. 3. 2021


    Jak přežít krásu Severu - autor recenze: Daniela Slouková Recová

    https://www.vaseliteratura.cz/pro-dospele/7692-jak-prezit-krasu-severu

    Ona – pohledná, jemná žena oplývající financemi a intelektem. On – urostlý, pragmatický, intelektuál. Dvojice jako z reklamy na rodinné štěstí, které korunuje malá dcerka. Jednu vadu tato idylka má. Urostlý intelektuál podlehl volání divočiny a stal se z něj lovec kožešin na Špicberkách. A krásu tohoto malebného souostroví touží ukázat i své ženě. Christiane Ritter tak dostala dokonalý námět pro svoji autobiografickou knihu Žena v polární noci.

    Nápad manžela, který se jí ze začátku jevil jako šílenost, vezme za svůj a začne s přípravami na cestu na daleký sever, kde pro ni podle jeho slov čeká útulné bydlení a neskutečně krásná příroda, kterou dosud neviděla. Všechny dosavadní zážitky se v porovnání s pobytem na Špicberkách zdají být malichernými a mladá žena vykročí vstříc dobrodružství. I přes varování osádky zámořské lodi se rozhodne opravdu vystoupit na jednom z břehů ostrova, kde se nacházejí ony nedozírné přírodní krásy. A záhy zjistí, že to je to jediné, v čem měl manžel pravdu. Mladá žena se však rozhodne přežít rok, který manželovi slíbila setrvat v jeho loveckém srubu, a snažit se podlehnout kouzlu přírody.

    Nebýt na dalekém severu ve třicátých letech minulého století, čtenář by zde našel jistou paralelu s filmem Jak dostat tatínka do polepšovny, kde maminka čeká ráj a nakonec se ho i dočká, ale v trochu jiné podobě, než si plánovala. Christiane Ritter asi také nečekala bydlení v jedna plus nula pro tři dospělé lidi a tulení játra jako zlatý hřeb hostiny. A další vrchol pobytu ji teprve čeká. Nekonečně dlouhá a temná polární noc, kdy slunce nevyjde nad obzor několik měsíců, kdy si člověk zvyklý na život v západní Evropě sáhne na samé dno, aby měl možnost se od něho odrazit a prozkoumat každé zákoutí své duše. Co jiného také chcete dělat ve tmě v maličké chatě s omezenými zásobami petroleje?

    Autorka se s neobyčejným smyslem pro humor a pragmatismem pouští do popisu každodenního života, který i přes svou monotónnost skrývá nejedno dobrodružství a my čtenáři můžeme být při tom. Z popisu každodenních bojůvek s kamny, tuleními kožešinami a vlezlou zimou se stále častěji stává lyrický popis krajiny, při kterém autorka nešetří superlativy. Někde během hluboké polární noci došlo k obratu a z úleku se pomalu stává láska na celý život.

    Žena v polární noci Christiane Ritter bývá často přirovnávána k Betty McDonald a jejímu dílu Vejce a já. Těžko říct, která z autorek vychází vítězně, protože ač jedna popisuje sever Evropy a druhá severozápad USA, obě disponují úžasným humorem, nadsázkou a sebeironií. Jeden rozdíl zde čtenář přece najde. Betty McDonald ráda opustila slepičí farmu kdesi v horách, kdežto Christiane Ritter odjížděla ze Špicberků se slzami v očích a nesmazatelnou stopu v srdci a na jejím vyprávění je to znát. Ty, co přečtou Ženu v polární noci, občas chytí alespoň malá touha podívat se nahoru na sever. Vždyť to nakonec není tak daleko, a kdo by nechtěl alespoň jednou v životě vidět polární zář a slyšet hukot valících se ledových ker.

    Přečíst celou recenzi Zavřít
  • Autor recenze Leona Šťávová Datum 10. 3. 2021


    Ritter, Christiane: Žena v polární noci - autor recenze: Leona Šťávová

    https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=266153001592025&substory_index=0&id=107200967487230&__tn__=*s*s-R

    Právě čtu Ženu v polarní noci.

    Doporučuji všem ženám cestovatelkám, které teď z různých důvodů moc cestovat nemůžou.

    Autorka strávila ve 30. letech minulého století rok na Špicberkách. Se svým mužem a ještě s jedním lovcem kožešin. Tomu říkám zkouška manželství.

    Ten druhý lovec se jí později svěřil, že tam s nimi zůstal hlavně proto, že chtěl vidět, jak to tam nezvládne.

    Když je vysadil parník na pobřeží a řekl jim, za rok vás vyzvedneme, tak mě docela mrazilo.

    Často vykládám dcerám o tom, co zrovna čtu.

    Chtějí vždycky přečíst ukázku a hrozně se všemu diví. Pak se pořád chodí ptát, jak příběh pokračuje.

    Já: "Emičko, víš kam bych jela, kdybych teď mohla odjet bez vás?"

    Ema: "Do Jihlavy?"

    Já: "Né, na Špicberky."

    Ema: "Tak přemluv tátu, třeba nás pohlídá."

    Já: "Jenže já bych tam chtěla jet třeba na 2 měsíce. To by vám to po mě bylo smutno."

    Ema: "Né, nebylo. Alespoň bysme si mohli dělat všechno podle sebe a v klidu."

    Přečíst celou recenzi Zavřít