Rok na Špicberkách

Žena v polární noci

Tištěná kniha (2020)

0 % 14 recenzí

254 Kč

299 Kč −15 %, ušetříte 45 Kč

Dodání 1-2 dny

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2020)

Překladatel
Somogyi, Viola
Počet stran
200
Vazba
Brožovaná
Rok vydání
2020
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
14503801
EAN
9788026216735
Nakladatelství
Portál
ISBN
978-80-262-1673-5
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

„Všeho nech a přijeď za mnou!“
Právě tohle napsal své ženě její manžel, který se v té době živil jako lovec kožešin na Západním Špicberku. A Christiane, sedmatřicetiletá vzdělaná umělkyně ze zámožné rodiny, skutečně opustila klidný život u rodičů i dospívající dceru a vydala se na nehostinný Sever.
Příběh vznikl ve třicátých letech dvacátého století. Autorka své zážitky popisuje s neobyčejným pragmatismem a humorem, který tu a tam připomene slavnou knihu Vejce a já. Christiane, jako správná hospodyňka vybavená například sušenou petrželkou do polévky, připluje na Špicberky. Po počátečním šoku při spatření dřevěné chýše potřené dehtem, kterou jí manžel připravil spolu s mladým Norem, který dvojici pomáhá a má jim během polární noci dělat společnost, zjišťuje, že téměř jediným zdrojem potravy a vitaminů pro ně bude tulení maso. Poté, co se Christiane podaří polidštit a zútulnit staromládeneckou domácnost, začne vnímat ohromující krásu a sílu severské přírody a oceňovat samotu poskytující možnost hluboké kontemplace. Později se dokáže nadchnout i nádherou půl roku trvající polární noci, popisuje různé zajímavé aspekty existence v severských podmínkách a životy obyvatel Špicberků a s odhodlaností sobě vlastní se přenáší přes drsné stránky života na Severu.
Příjemné, vtipné čtení, psané stále živým jazykem, které poutavě zachycuje dobové reálie a v Německu se dočkalo již šestnácti vydání.
Christiane Ritter (1897–2000), rodačka z Karlových Varů, se proslavila touto knihou, přeloženou do mnoha světových jazyků. Knihu můžete koupit i jako audioknihu (Tympanum) nebo e-knihu.

O autorovi

Ritter, Christiane

Další knihy autora

Recenze (14)

  • Autor recenze Barbora Grečnerová Datum 10. 3. 2021


    Ženská síla tváří v tvář ledu - autor recenze: Barbora Grečnerová

    http://www.iliteratura.cz/Clanek/43919/ritter-christiane-zena-v-polarni-noci

    Fascinující deník mladé Rakušanky s českými kořeny, která se v roce 1934 odvážila strávit rok na Špicberkách, vychází poprvé v českém překladu. S humorem, ženským pragmatismem, ale současně s nebývalým pozorovatelským talentem v něm tato výjimečná cestovatelka popisuje své zážitky i arktickou krajinu.

    My ženy zvládáme mnohé, zdoláváme nejvyšší hory světa, plaveme přes kanál La Manche. Máloco dnešní čtenáře překvapí a zaujme, většinou potřebujeme ještě silný osobní příběh sportovkyně nebo jiné „železné“ dámy, abychom její výkon ocenili. Útlá kniha Christiane Ritterové (1897–2000) s názvem Žena v polární noci (první vydání německy 1938) nás však pohltí, i když v ní nejde o rekordy ani o intimní drama. Deník je výjimečný jak exotikou Severu, tak tím, že je to text v podstatě feministický; autorka se sice vůči druhému pohlaví nijak nevymezuje, ale hledá sama sebe, svou sílu, své hranice a přemýšlí nad tím, co člověku přinášejí i berou vztahy.

    V roce 1934 se Christiane Ritterová, Vídeňanka, rodačka z Karlových Varů, malířka a matka malé dcery, naloďuje v Hamburku na luxusní loď a po mnoha dnech slunění na lehátku mezi zámožnými cestujícími a vybranými lahůdkami opouští všechny jistoty a vymoženosti tehdejší společnosti. Vydává se za svým mužem, který se živí jako lovec kožešin na Špicberkách, a v malé chatě na pobřeží Západního Špicberku tu spolu s ním a jeho norským kolegou stráví celý rok. Raději opakuji, že se píše rok 1934. Christiane si nemůže vygooglit, jak to v arktické končině vypadá, neexistují bundy z funkčních materiálů ani jiné high-tech vybavení. Mladá žena přijíždí na místo, kde vládne led a kameny. Ze slibované útulné chaty se vyklube ubohý přístřešek o pár metrech čtverečních s jednou palandou, lavicí a rozpadlými kamny. Venkovní teplota dosahuje v některých částech roku minus čtyřiceti stupňů. Mnohem nebezpečnější než mráz je však obleva. Vzdálit se na několik kroků od boudy znamená v prvních dnech ohrožení života, protože v jednotvárné krajině se nezkušený člověk lehko ztratí.

    Výjimečná žena

    Proč sem vlastně Christiane Ritterová přijíždí? Polární deník, jenž se v němčině dočkal více než dvaceti vydání a česky vychází poprvé, osobní detaily zamlčuje. I jeho autorka žila po zbytek života v ústraní. O něco více je známo o osudu jejího manžela Hermanna Rittera, který v doslovu přibližuje překladatelka. Nedozvíme se tedy, co všechno vedlo Christiane Ritterovou k rozhodnutí strávit dvanáct měsíců uprostřed Severního ledového oceánu ani proč se odhodlala na celý rok opustit své dítě. Z jejích vzpomínek je ale zřejmé, že to je žena na svou dobu výjimečná, odvážná, obdařená výtvarným talentem i touhou překonávat sebe sama.

    Své zážitky zaznamenává s ženským pragmatismem, nechybí jí ale ani humor a cit pro zachycení magické přírody. V její osobnosti i stylu psaní se snoubí praktická hospodyně se vzdělanou středoevropskou intelektuálkou. Inspirativní je především její vnitřní síla. Mnohé ji zastihne zcela nepřipravenou a nezkušenou. Ona to však přijímá, ani jednou cesty na Špicberky nelituje, nelituje ani sebe, nespílá počasí ani svému muži. Zvládne vše – naučí se pohybovat v krajině, pozřít tulení maso a připravovat z něj rozmanité pokrmy, z pudu sebezáchovy sní i palačinky z tulení krve, přežije sama v chatě několik dnů trvající sněhovou bouři, na dno si sáhne během nekonečných měsíců bez slunce, kdy se ocitá na hranici psychického zdraví. Právě tento boj s vlastními démony uprostřed všeobjímající tmy, jenž Ritterová popisuje, inspiroval současnou norskou autorku Sigri Sandberg při psaní knihy Tma, která také vyšla nedávno v češtině.

    Jenom být

    Scenerii Špicberků, jež je hlavním autorčiným tématem, vládne mystické bezčasí. I díky němu při čtení po pár stránkách zapomeneme, že příběh je téměř devadesát let starý. Christiane Ritterová se navíc ve svých zápiscích plně soustředí na „tady a teď“, neodbíhá do minulosti, neplánuje budoucnost. Jako by teprve na místě, kde není pánem a kde se musí poddat vyšší síle, byl člověk schopen plně prožívat právě probíhající okamžik.

    Výtvarné cítění pomáhá Christiane Ritterové živě a plasticky zachytit monotónní chod dnů v pustině, kde lidské oko nemá téměř o co zavadit. Umí vidět a slovem popsat drobné nuance krajiny, sugestivně přiblížit měnící se odstíny barev plovoucích ker či hladiny vody. V drobných postřezích, čítajících málokdy více než pár vět, se Ritterová zamýšlí i nad tím, jak rozdílné jsou zákonitosti přírody a ty, jimiž se řídí lidské soužití. Nedívá se shora na svět, jenž opustila, ale v některých chvílích si možná vůbec poprvé uvědomuje, kým je. Po zkušenosti sněhové bouře si například zapíše: „Poprvé jsem poznala, že v osamění uprostřed nadlidsky silné přírody mají věci docela jiný smysl, než jaký jim připisujeme v našem světě plném trvalých vzájemných mezilidských vztahů. Pocítila jsem, že prosadit v Arktidě navyklé lidství je pro člověka v mnoha případech obtížnější než si v boji s živly zachovat vlastní život.“

    Je překvapivé, nakolik jsou úvahy o civilizaci psané v polovině třicátých let navzdory technologickému, ekonomickému i sociálnímu rozvoji platné i v jednadvacátém století. Při čtení starých novin si Ritterová utahuje z inzerátů na zboží, jež se v pustině zdá zbytečné až absurdní (zdobené vyřezávané rakve zde opravdu nejsou potřeba). Daleko od domova přesně formuluje, jak je naše společnost postavena na principu, že se lidé snaží, aby se vzájemně potřebovali a vydělali si tak na živobytí. Pandemická krize nám napověděla, jak velká a jak křehká je tato ekonomická provázanost dodnes.

    Šťastný kanárek v kleci

    V chatě jsou Christiane přisouzeny ženské práce, které ovšem od začátku přijímá zcela přirozeně, protože nezvládá vyrážet na dny trvající lov, veslovat v zamrzlém moři, zabíjet zvířata, stahovat je z kůže, nosit kořist na zádech. Rozdělení povinností chápe jako jediné možné. Roli kuchařky a hospodyně vnímá jinak než v Evropě, protože se cítí díky ní jako „člověk ve společnosti jiných lidí“. Extrémní podmínky způsobují, že jí nezáleží na tom, co dělá, ale na tom, že to vykonává pro druhé, pro vzájemné spolubytí, což je zajímavý aspekt, jenž se z mnoha současných debat o rovnoprávnosti vytratil.

    Neméně trefné a pro většinu současných žen aktuální je to, jak okolnosti Christiane postupně přinutí vzdát se dokonalosti. S trochou sarkasmu v začouzené boudě, již nelze nikdy pořádně uklidit, vzpomíná na uhoněné manželky, jež si myslí, že musí mít stále čisto a přitom být ještě upravené.

    Soužití na minimální ploše je malou vztahovou laboratoří, celý rok se obejde bez konfliktů a hádek, protože chtějí-li všichni přežít, musí se respektovat. Mladá žena také pochopí, že v lidských vztazích se pospolitost snoubí se ztrátou volnosti, a sama váhá, který pól je ten lepší. Když ji lovci opouštejí, musí se spolehnout jen na sebe, vyrovnávat se se strachem a samotou. Když se po několika týdnech lovci vracejí, rozporuplně je vítá: „Připadám si jako kanárek, který se po dlouhém pobytu na svobodě znovu ocitl v kleci a teď radostně přeskakuje z bidýlka na bidýlko.“

    Vidět neznamená pochopit

    Žena v polární noci představuje nevšední čtenářský zážitek, který dalece překračuje klasickou cestovatelskou literaturu. Zdánlivě obyčejný příběh, prostý vnějších dramat, historických či citových, vypráví o mrazivé divočině, o hledání sebe sama i o hranicích naší civilizace. Mezi řádky v něm najdeme i varování před pýchou, s níž přistupujeme k naší planetě.

    Christiane Ritterová měla odvahu se zastavit a naslouchat přírodě i svému nitru, díky tomu některé věci viděla a pochopila již před desítkami let. Jako když si při návratu domů při pozorování turistů na palubě lodi poznamenala: „Kdepak, Arktida přece nevydá své tajemství jen za cenu lodního lístku. Musíte prožít dlouhou polární noc, sněhové bouře a zapomenout na lidské sobectví.“

    Přečíst celou recenzi Zavřít
  • Autor recenze Leona Šťávová Datum 10. 3. 2021


    Ritter, Christiane: Žena v polární noci - autor recenze: Leona Šťávová

    https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=266153001592025&substory_index=0&id=107200967487230&__tn__=*s*s-R

    Právě čtu Ženu v polarní noci.

    Doporučuji všem ženám cestovatelkám, které teď z různých důvodů moc cestovat nemůžou.

    Autorka strávila ve 30. letech minulého století rok na Špicberkách. Se svým mužem a ještě s jedním lovcem kožešin. Tomu říkám zkouška manželství.

    Ten druhý lovec se jí později svěřil, že tam s nimi zůstal hlavně proto, že chtěl vidět, jak to tam nezvládne.

    Když je vysadil parník na pobřeží a řekl jim, za rok vás vyzvedneme, tak mě docela mrazilo.

    Často vykládám dcerám o tom, co zrovna čtu.

    Chtějí vždycky přečíst ukázku a hrozně se všemu diví. Pak se pořád chodí ptát, jak příběh pokračuje.

    Já: "Emičko, víš kam bych jela, kdybych teď mohla odjet bez vás?"

    Ema: "Do Jihlavy?"

    Já: "Né, na Špicberky."

    Ema: "Tak přemluv tátu, třeba nás pohlídá."

    Já: "Jenže já bych tam chtěla jet třeba na 2 měsíce. To by vám to po mě bylo smutno."

    Ema: "Né, nebylo. Alespoň bysme si mohli dělat všechno podle sebe a v klidu."

    Přečíst celou recenzi Zavřít
  • Autor recenze Káťa Moravcová Datum 8. 3. 2021


    Ritter, Christiane: Žena v polární noci - autor recenze: Káťa Moravcová

    https://knihazaknihou.cz/zena-v-polarni-noci/

    Píší se 30. léta dvacátého století – Christiane slíbila svému muži, že za ním přijede na Špicberky a stráví s ním rok v lovecké chatě. Jak prožívala svou výpravu z civilizace do míst, kde člověk chtě-nechtě musí přehodnotit vše, co si do té doby o životě za polárním kruhem myslel? Nechte se unášet příjemným, milým, moudrým a napínavým vyprávěním, ve kterém půjde o život i zdravý rozum. Příběh se jmenuje ŽENA V POLÁRNÍ NOCI.

    Summa summarum

    ŽENA V POLÁRNÍ NOCI vychází v brožované vazbě a zdařilou ilustrací ledního medvěda na měkkých deskách. Podle anotace má příběh Christiane Ritterové připomínat populární knihu Vejce a já, já s tímto tvrzení nesouhlasím. Betty MacDonaldová píše humoristické, biografické romány, příběh Chriastiane Ritterové je (podle mě) více poetický, hluboký. Chriastiane svým čtenářům umožňuje pozorovat změnu v uvažování, vnímání „moderního“ člověka, který se ocitne ve skutečné, syrové divočině bez všech berliček v podobě elektřiny, teplé vody a jiných „výdobytků civilizace“. Se zjevnou úctou a hlubokým obdivem popisuje pohádkovou krajinu a kouzelné přírodní úkazy, které Středoevropani doma nemají. Ovšem souhlasím s tvrzením, že obě spisovatelky mají inteligentní smysl pro humor a nadsázku, velmi čtivý styl psaní a životní nadhled, kterým komentují své životní trampoty, do nichž je více – méně přivedly svérázné povahy jejich manželů. Kniha Žena v polární noci se čte velmi hezky, autorka nezapře své „malířské oko“ a i ve svém psaném projevu prokáže obdivuhodnou schopnost „přenášet“ nádherné obrazy zvířat, ledovců a sněhem zasypaných loveckých obydlí do myslí čtenářů. Vyprávění nechybí ani dobrodružný prvek, kdy obyvatelům chaty jde skutečně o život. Kniha obsahuje doslov autorky, kde se dozvíme, jak dopadl konec její cesty zpět domů do Německa a překladatelka Viola Samogyi napsala poutavý závěr věnovaný dalším nevšedním osudům manželů Ritterových. Kniha se mi velmi líbila, doporučuji.

    Hodnocení: 99%

    autor recenze: Káťa Moravcová
    https://knihazaknihou.cz/zena-v-polarni-noci/
    Přečíst celou recenzi Zavřít