Grubert, Angelika: Hry pro zvládání emocí - autor recenze: Klára https://www.maminkoutek.cz/2022/10/kniha-hry-pro-zvladani-emoci/I děti mohou prožívat emoce silněji. Jak jim v těchto chvílích pomoci? Jak jim pomáhat zklidnit hněv a zmírnit neklid? Jak jim dodat odvahu, aby překonaly svůj strách? V Nakladatelství Portál vznikla zajímavá knížka, kde se děti snaží objevovat a zvládat své emoce pomocí hry. Je vhodná do škol, školek i pro rodiče. A proto jsme se ji rozhodli vyzkoušet.
Obsah knihy
Kniha je poměrně útlá a rozdělená do pěti kapitol. V každé části se nachází celkem 10 aktivit, které jsou krátké a snadno pochopitelné.
Školení krotitele emocí
V první části se autorka zabývá zvládáním emocí, a to například pomocí usměrňováním agrese a neklidu. Co si pod tím představit?
Třeba ve hře Raketa se dětí snaží vystřelit všechny škodlivé skřety do vesmíru. Kolem nás mohou žít neposední Vrtílkové, Kazisvěti, Rámusníčci a další podobné bytosti, bez kterých by bylo určitě lépe. Děti rychle dupou nohama, plácají se do stehen, zvednou paže nahoru a počítají raz-dva-tři, až skřeti odletí. Pokud se odlet nepovedl a skřeti u děti stále přebývají, může se aktivita ještě opakovat, dokud nebudou pryč.
Další zajímavou aktivitou je koulovačka – děti napíšou na papír emoci či náladu, kterou aktuálně nemají rády. Papír skrčí a se vzniklými kuličkami se koulují. Poté se kuličky různě rozdají a děti (či rodiče) přečtou, co je na papírku napsáno. A mohou dopnit, jestli to také nemají rády, proč a podobně. Pak to samé udělají i s náladami, které naopak mají rády. Tato hra navíc podněcuje k diskuzi (mezi dětmi, s učiteli i rodiči).
Jak se stát odborníkem na city
V druhé kapitole najdeme hry, s jejichž pomocí by děti měly rychle najít svou rovnováhu a měly by také pochopit, že po každém vrcholu emoce (například rozčílení) přichází i fáze zklidnění (uvolnění). Hry jsou zaměřené na rozvoj emocionálních dovedností a děti zároveň získavají nástroje, jak zvládat své emoce.
Konkrétně zde najdeme třeba aktivitu Kreslíme emotikony, kdy děti kreslí společne s učiteli či rodiči různé obličeje a snaží se pojmenovat, jakou emoci charakterizují. Svou sbírků smajlíků mohou postupně rozšiřovat nebo se k nim vracet.
Trochu akčnější je pak hra Král/královna emocí. Zde děti, rodiče či učitelé napíšou nebo nakreslí na kartičky různé emoce, které je napadnou. Děti pak postupně vytahují kartičku a zkouší pomocí pantomimy tuto emoci ostatním předvést. Kdo ji uhodne, získá korunku krále / královny emocí a může si vytáhnout lísteček a předvést ostatním další emoci. Takto se hráči střídají, dokud nedojde na všechny (nebo nedojdou kartičky).
Buďte efektivní
Třetí část se zaměřuje na ovládání situace a dění kolem sebe, aby děti mohly přijímat stále větší zdopovědnost za své emoce a chování. V kapitole najdeme například hru Antikonfliktní kostka, při které se před děti, jež jsou v nějakém konfliktu, hodí obyčejná hrací kostka s puntíky. Každé dítě se na kostku dívá ze své strany a říká, co vidí. Každý hlásí jiné číslo, protože každý má na kostku (věc) jiný pohled. A stejně je to i při hádce, kdy každý řeší většinou vlastní pohled, ale pravda (realita) může být pro každého jiná.
Do života se pak hodí i aktivita Jen počkejte, která se zaměřuje na to, jak se nenechat vyvést z míry narážkami, které mohou děti ranit nebo trápit. Při téhle aktivitě děti pracují ve dvojici a jeden z nich řekne větu, které ho někdy naštvala či mrzela (např. „jsi úplně hloupý“). Druhý se snaží pěkně zpřímá a nahlas říct nějakou odpověď (např. „to se pleteš“ nebo „to není vůbec vtipné“). Až v budoucnu uslyší nějakou narážku, mohou díky této aktivitě lépe zareagovat.
Rituály na posílení a prevenci
Čtvrtá část přináší aktivity na trénink sebeovládání, které mohou ve skupině fungovat také jako rituály. Mě zaujal třeba sešit na čmáranice, kdy si mají děti založit speciální sešit, do kterého budou čmárat, když je něco rozzlobí či trápí. Místo aby se oháněli po ostatních se mohou vyřádit na čmáranicích.
Soudružnost
Poslední část se zabývá sounáležitostí ke skupině. Děti si například mohou povídat, jak se s někým zkamarádili nebo jak se chovají, když chtějí ostatním ukázat, že jsou kamarádi. Cílem této aktivity je dát dětem (hlavně těm, kterým seznamování může činit problémy) inspiraci, jak mohou navázat kamarádství a jak se s někým sblížit.
Formát knihy
Kniha má brožovanou vazbu, je velká jako formát A5 a je poměrně tenká a lehká.
Celkové hodnocení
Kniha Hry pro zvládání emocí pro děti 4-10 let přináší spoustu jednoduchých aktivit, jak dětem pomoci zvládnout jejich hněv, rozzlobení, strach i další emoce. Jednotlivé hry jsou krátké (některé vám zaberou i méně než minutu). Cílem není děti zabavit na půl dne, ale síše jim pomoci zvládnout vypjaté situace přirozeně, rychle a efektivně.
Kniha se hodí do dětských kolektivů (hlavně do školy či školky), ale také rodičům, protože většinu aktivit můžete dělat s dětmi sami doma. U nás s emocemi trochu bojujeme, takže knížka přišla v pravý čas. Zatím se nám osvědčila výše zmíněná hra Raketa. Ale už jsme také hráli na poznávání emocí a jiné.
Osobně mě nikdy nenapadlo, že může být zvládání emocí tak velký problém. Ale jak děti rostou, tak zjišťuji, že je to oblast, která by se rozhodně neměla podcenit. A najít vhodné řešení není vždy snadné. Proto mě kniha potěšila, že nabízí konkrétní aktivity a ne teorii, kterou pak třeba nevím, jak aplikovat. Za mě tedy z pohledu rodiče spokojenost a určitě si dovedu představit, že by se s knihou dalo pracovat i v naší školce.