Greene, Ross W.: Výbušné dítě - autor recenze: Tereza Malimánkováhttps://koucink-psychoterapie.cz/vybusne-dite/Autor knihy nabízí jiný pohled na výbušné děti. Jejich chování nepovažuje za rozmazlené, drzé a nemyslí si, že své výbuchy dělají naschvál. Pracuje s myšlenkou a tvrzením, že to jinak nedokážou a pobízí rodiče, jak svým dětem pomoct s frustraci. Kniha pracuje se zásadní myšlenkou -„Děti se chovají dobře, když to dokážou.“
Výbušné chování není projev špatné výchovy nebo zlého úmyslu dítěte – jde o nedostatek dovedností, především v oblasti emoční regulace, flexibility, schopnosti zvládat frustraci a řešení problémů. Tradiční výchovné strategie (např. tresty, odměny, důslednost) u těchto dětí selhávají, protože neřeší skutečnou příčinu problému.
Autor v knize popisuje příklady, kdy se děti dostávají kvůli běžným záležitostem jako třeba jinak upečené vafle k snídani do takových emocí, že to rozkládá celou rodinu.
Nový přístup k výbuchu emocí dítěte
Autor pojmenovává tři možnosti přístupu k emocím:
Plán A je autoritativní přístup, kdy rodič jasně přikazuje dítěti, kdy a co má dělat a přicházejí tresty, pokud to neplní. Tento scénář je však škodlivý vůči vzájemnému vztahu rodiče a dítěte. Stejně škodlivý je Plán C, kdy rodič ustupuje. Nechává dítěti moc prostoru a dává se na útěk, když přijdou emoce.Dítě tak získává pocit, že má moc a neučí ho to správné vzorce chování pro jiné vztahy mimo rodinu. Autor místo toho navrhuje Plán B, tedy spolupráce s dítětem.
Tento přístup zahrnuje tři základní kroky:
1. Empatický krok
Dospělý se snaží pochopit, co dítě trápí, proč se chová problematicky. Cílem je vytvořit
důvěru a naslouchat – ne hodnotit nebo hned nabízet řešení.
Např.: „Všiml jsem si, že ses ráno rozčílil, když jsi měl vstávat do školy. Co se stalo?“
2. Definování obav dospělého
Po naslouchání dítěti je čas vysvětlit vlastní obavy – proč je daná situace problematická i
pro dospělého. Musí být formulováno klidně a s respektem.
Např.: „Mám obavy, že když se ráno zlobíš a zdržujeme se, nestihneme autobus.“
3. Společné hledání řešení
Dítě i dospělý hledají společně realistické a vzájemně přijatelné řešení. Řešení by mělo být
konkrétní, proveditelné a udržitelné. Dítě je zapojeno jako rovnocenný partner.
Kniha skvěle nabízí i možnosti všech odpovědí dítěte na váš návrh společného řešení a vyjadřování společných obav. Přesně to mi na knize přijde nejvíce nápomocné, protože tak motivovaný rodič, který přistoupí k dítěti neuvázne nad jeho odpovědí, která už tak motivovaná být nemusí. Příklad odpovědni může být: „nevím, jak to řešit, nic mě nenapadá nebo tvoje obavy(rodiče) mě nezajímají nebo žádný problém nemám“. V takové chvíli by to mohlo mnoho rodičů zaskočit a vrátit do původní pozice naštvanosti a direktivnosti nebo ústupu.
V čem pomůže vzájemná spolupráce rodiče a výbušného dítěte
- Pomáhá to dítěti naučit se důležité sociální a emoční dovednosti.
- Zlepšuje vztah mezi dítětem a dospělým (rodičem, učitelem, vychovatelem).
- Umožňuje předcházet výbuchům
Pro koho je kniha určena
Tato kniha je velmi užitečná pro rodiče, učitele, školní psychology a vychovatele, kteří pracují s dětmi, jež vykazují výbušné nebo jinak problematické chování. Může být obzvlášť přínosná u dětí s ADHD, autismem, úzkostnými poruchami nebo opozičním vzdorovitým chováním.
Kniha výbušné dítě nabízí nový způsob, jak chápat a podporovat děti, které mají problémy s chováním. Namísto trestání a tvrdé disciplíny klade důraz na porozumění, respekt a společnou práci na řešení problémů. Kniha nás učí, že chování je komunikace – a naším úkolem je naučit se jí rozumět.