Pracovní listy pro rozvoj sociální inteligence

Vím, jak se cítíš

Tištěná kniha (2020)

0 % 4 recenze

144 Kč

169 Kč −14 %, ušetříte 25 Kč

Dodání 1-2 dny

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2020)

Počet stran
64
Vazba
Brožovaná
Rok vydání
2020
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
23310701
EAN
9788026215721
Nakladatelství
Portál
ISBN
978-80-262-1572-1

O knize  

Pracovní sešit se zaměřuje na rozvoj sociálních kompetencí, schopnost číst emoce, rozumět jim, správně je interpretovat. Vede děti k porozumění svým vlastním pocitům, ke schopnosti je adekvátně verbalizovat, vcítit se do pocitů druhých a učí děti hledat tyto pocity kolem sebe v reálných situacích. Rozvíjí u dětí také schopnost pocity interpretovat různě, aby si děti uvědomovaly, že jedna situace může v lidech vzbuzovat různé, někdy dokonce protichůdné emoce. A v neposlední řadě vede děti k rozvoji „teorie mysli“, která je v životě ve skupině jednou z klíčových dovedností.
Sešit je určen předškolním dětem a žákům na počátku prvního stupně.
Každý pracovní list obsahuje obrázek a k němu připojených několik návodných otázek, které slouží k navázání rozhovoru s dítětem a otevírá široké pole možností, jak může dospělý průvodce s dítětem nad listem pracovat a kam lze dítě vhodnými otázkami směřovat.
Na začátku pracovního sešitu jsou uvedeny hlavní emoce, následují jednodušší a přehlednější situace a na závěr pracovního listu jsou pak zařazeny komplexní situace, které jsou emočně velmi pestré.
Mgr. Hana Zobačová je speciální pedagožka, redaktorka a autorka knih pro děti.

Ke stažení

O autorech

Hana Zobačová Hana Zobačová (1978) je česká spisovatelka knih pro děti. Vystudovala speciální pedagogiku a češtinu a literaturu na PdF a FF MU v Brně. Pracovala jako učitelka ve speciální i běžné mateřské a základní škole. V současné době pracuje jako redaktorka v nakladatelství Portál, kde se stará o dětské tituly, a současně jako poradkyně rané péče pro děti s autismem v SVI NAUTIS Praha. Je autorkou bezmála dvaceti knih.

Všechny knihy autora

Weishaupelová, Klára

Weishaupelová, Klára

Všechny knihy autora

Recenze (4)

  • Autor recenze Jana Datum 14. 10. 2021


    Zobačová, Hana: Vím, jak se cítíš - autor recenze: Jana

    http://www.blogzrzky.cz/2021/08/mama-tip-vim-jak-se-citis.html

    Dlouho jsem přemýšlela, do jaké rubriky tuto cennou publikaci zařadit. I když je pracovní sešit určen pro dětské publikum, dětská kniha to není. Patří totiž i rodičům, pro které bude stejně užitečná. Takže ji sem dávám jako tip od matky, která s dětmi prožívá emoční bouře dnes a denně, která už v sobě to negativní nedusí, která učí děti emoce pojmenovávat a která nenávidí všeobjímající odpověď na jakoukoliv dětskou náladu "Ty teda zlobíš!". Pracovní sešit pro rodiče a děti ke společnému povídání Vím, jak se cítíš vyšel v nakladatelství Portál v roce 2020.

    Publikace slouží k rozvoji emoční a sociální inteligence u dětí předškolního a mladšího školního věku. Krom toho, že si s dítětem popovídáte o vyobrazených situacích, můžete pracovní listy využít i k jiným vzdělávacím účelům - můžete společně obohacovat slovní zásobu, trénovat verbální dovednosti, orientaci v prostoru, můžete vybarvovat, obkreslovat...

    57 kapitol, 57 stran, na kterých je vyobrazen buďto nějaký výraz tváře anebo jistá situace, na obou je patrná jedna nebo více emocí. Vaším úkolem je na základě jednoduché a jasné ilustrace dítě navést sérií otázek k tomu, jak se daný člověk/lidé na obrázku cítí. Co se děje a proč, jestli podobnou situaci dítě samo zažilo, jestli zná někoho, kdo se podobně tváří a kdy. Můžete se ptát dle libosti nebo můžete využít základní osnovy, která vás příběhem povede. Tak jednoduché a tak geniální.

    V počítači mám složku s názvem dětské emoce. Kdysi jsem do ní sbírala obrázky, které vyjadřovaly základní dětské pocity. Chtěla jsem připravit poznávací karty, vlastně něco na způsob této knihy. Bohužel jsem to nedotáhla. Jako spoustu věcí. Pak se mi ale do ruky dostala tato kniha a je to přesně to, co jsem hledala. Ilustrace jsou opravdu výstižné, ač jednoduché a záměrně černobílé, aby si je děti mohly vykreslit podle svého vnímání emočních barev...

    Kubík je expert na vyjadřování a rozpoznávání emocí, i když to v sobě mají všichni tři, u něj je to nejvíc patrné. Hlavně při komunikaci s Matějem typu: "Maty, ty seš smutnej, že se ti rozbilo to autíčko, a proto tak moc pláčeš." Dost dobře si dovedu představit trochu jinou odpověď v tradičnějším duchu, pro kterou bychom nemuseli jít daleko: "Proboha, neřvi, vždyť se nic nestalo!". Je to dlouhá cesta, která mě osobně stojí spoustu energie a někdy se musím opravdu přemáhat, abych něco podobného nevyštěkla, ale stojí to za to. Budete sklízet plody této tvrdé práce. Ne v tom smyslu, že se budou míň vztekat, nebo méně hněvat, to ani náhodou, ale budou vědět, že vy víte. A to jim asi stačí. Odměnou je ta největší a nejsilnější emoce ¦ ¦ ¦

    Přečíst celou recezi Zavřít
  • Autor recenze Mgr. Žaneta Křížová Datum 11. 9. 2020


    Zobačová, Hana: Vím, jak se cítíš - autor recenze: Mgr. Žaneta Křížová

    http://vytvarna-vychova.cz/vim-jak-se-citis/

    Pracovní sešit: VÍM, JAK SE CÍTÍŠ obsahuje 57 situací, které představují svět rozmanitých pocitů a citů. Jejich přehledný výčet najdeme hned na začátku publikace. Sešit se nejprve věnuje základním citům vyobrazených na portrétu jedince (radost, smích, zlost, smutek, pláč, agrese, bezradnost, strach, nuda, stud, překvapení, znechucení), přechází v jednodušší situace, kdy dvě až tři postavy na obrázku prožívají stejnou emoci (radost, smutek, starost o někoho) a postupně vygradují až po složité situace, kdy se na obrázku vyskytuje víc lidí zažívající rozdílné emoce. Je dobré, aby děti již od útlého věku dokázaly na základě neverbální komunikace vypozorovat city a pocity druhých; uvědomily si, že každý jedinec může danou situaci prožívat jinak; učily se emocím porozumět a uměly tak pomoct druhému.

    Pracovní listy zobrazují známé reálné situace, se kterými se děti běžně setkávají, dokážou se proto do nich lépe vcítit a prostřednictvím otázek kladených pedagogem/rodičem je i správně interpretovat. Jedná se o situace vznikající mezi dětmi, mezi rodičem/učitelem/lékařem a dítětem a mezi skupinou lidí na veřejných místech. Autorka vyváženě střídá emoce kladné, tak i záporné.

    Každý list obsahuje výstižný název, řadu otázek a dostatečně velký obrázek. Otázky slouží dospělému jako pomůcka pro následnou práci s obrázkem. Otázky se ptají na pohlaví, stáří, jak se člověk na obrázku tváří, kdo z jeho okolí se takto tváří a proč, kdy se takhle tváří samotné dítě, co se děje s naším obličejem a tělem. U obrázků, kde figuruje více osob, se přidávají otázky o počtu lidí, vztah mezi lidmi (kamarádi, nepřátelé, máma a dcera atd.), kdo mluví a kdo poslouchá, kam se dívají. Otázky jsou zpravidla jednoduché, ale našla jsem i řadu těch, které budou pro předškolní děti obtížné a nedokážou na ně adekvátně odpovědět (otázky týkající se věku lidí, jak se při emoci chová jejich tělo, co se děje s jejich tváří apod.). Tyto otázky můžeme vynechat, nahradit jinými nebo děti na odpovědi navést.

    Černobílé obrázky jsou vhodné pro kopírování i vybarvení. Víme totiž, že i barva nám dokáže něco povědět o našich emocích. S obrázky můžeme posléze pracovat i dál – lze je vybarvovat podle pokynů, rozstříhat a složit jako puzzle. Výrazy v obličeji zobrazených lidí jsou velmi dobře zachycené a pojmenovatelné.

    Pokud se zaměřím na předškolní děti v MŠ, jednotlivé listy půjdou dobře zařadit do tematických plánů. Nemusíme se omezovat jen na začátek školního roku, kdy s dětmi zpravidla probíráme pravidla třídy, kamarády, vztahy a chování. Díky velkému rozsahu situací lze pracovní sešit použít u tématu les, jídlo, zdraví a nemoci, sport, povolání, dopravní prostředky, zvířata, Vánoce, rodina. Situace zaměřující se na konflikty mezi dětmi můžeme využít, když takovýto problém ve třídě vyvstane. Bude zajisté lepší sáhnout po pracovním listu, který bude děti bavit, rozvine i další vzdělávací oblasti a navíc problém rozebereme daleko důkladněji, než kdybychom děti pouze poučili.

    Vím, jak se cítíš je publikace ojedinělá, která vás jistě nezklame, a využijete ji při práci s dětmi. Knihu bych doporučila pedagogům pracující s předškolními dětmi (+6) a dětmi 1. stupně ZŠ, psychologům a rodičům těchto dětí.

    autor recenze: Mgr. Žaneta Křížová
    http://vytvarna-vychova.cz/vim-jak-se-citis/
    Přečíst celou recezi Zavřít
  • Autor recenze ? Datum 16. 7. 2020


    Zobačová, Hana: Vím, jak se cítíš - autor recenze: ?

    https://www.facebook.com/modralinka/?hc_ref=ARSMaO25WFeEFRuFbxu-8hvYGhIzKZTIbpgbss54WU5smKw96B_f3QTb2jIiAi0v21c&fref=nf

    Velmi hezký zpracovaný sešit, který obsahuje 57 různých situací, se kterými se děti setkávají. Na začátku jsou zobrazeny pouze jednoduché emoce, dále následují různé sociální interakce více lidí, kteří můžou prožívat situaci různě. Na každé stránce se nachází jednoduchý obrázek – ten ale velmi výstižně zobrazuje danou situaci (např. U doktora, To je nuda, Já bych to taky chtěl) Na druhé půlce stránky je nabídka otázek pro práci s daným obrázkem. Je možné využít jednotlivou situaci nebo např. skupinu emocí. Obrázky lze také využít jako omalovánku. Sešit s pracovními listy může být dobrý pomocník při práci s emocemi a rozvojem schopnosti si emoce uvědomovat, pojmenovávat a rozvíjet soc. inteligenci. Vyzkoušeno s předškolními dětmi, které na obrázky dobře reagovaly.

    Přečíst celou recezi Zavřít