Jak napsat příběh, pohádku či rovnou knihu? Poradí titul Jak na pohádku

Pracovní listy pro rozvoj tvořivosti a čtenářské gramotnosti seznamují předškoláky a mladší školáky s úvodem do literární tvorby. Kromě samotného psaní se listy zaměřují i na to, jak s příběhem pracovat, vytvořit si vlastní knihu i s obrázky, stolní hru, nebo kde nasbírat inspiraci.

Pracovní sešit Jak na pohádku ukazuje, jak rozvíjet jazykové prostředky, fantazii, imaginaci a zároveň odkrývá zákonitosti toho, co dělá příběh příběhem a děti učí mapovat a interpretovat vlastní zážitky a emoce. 

Pracovní listy jsou zaměřeny na domalovávání, hledání vhodného obrázku, doplňování obrázkového čtení, kreslení dle diktátu, poznávání pohádek, kombinací postav a prostředí z různých pohádek, kreslení, hru s obrázky, stříhání, doplňování, dolepování atd.

U každého pracovního listu najdete popis aktivit, ve kterém je vysvětlen a popsán úkol pro děti; případně to, co by se děti z úkolu měly dozvědět.

Následuje část, kde je teoreticky uvedeno, jak s pracovním listem pracovat, jak jej např. variovat a úkol obohacovat či zjednodušovat podle toho, s jakým dítětem/skupinou dospělý pracuje. 

Závěr doplňují aktivity k danému tématu (hry do přírody, na procházky, na dlouhou cestu autobusem, nápad, jak napsat kamarádům pohlednici, práce s obrázky z novin a časopisů atd.) a lze je hrát bez materiálu nebo s běžně dostupnými věcmi. Pracovní sešit také obsahuje návrhy na komplexnější projekty (jak si vytvořit vlastní knihu, udělat deskovou hru, loutkové divadlo apod.).

Pracovní listy Jak na pohádku jsou určeny dětem od 5 let, rodičům, prarodičům, učitelkám v MŠ a prvního stupně ZŠ.

Zakoupíte na našem e-shopu

  • Jak na pohádku

    Pracovní listy pro rozvoj tvořivosti a čtenářské...

    189 Kč Sleva 15 % 160 Kč

    Dodání 1-2 dny

O autorovi

Ludmila Bakonyi Selingerová

Ludmila Bakonyi Selingerová je autorka, maminka, učitelka a divadelnice. Napsala mnoho knih pro děti. V Portále vyšla její kniha Kdo zatočí s Naschválníkem.

Všechny knihy autora

Ukázka

Jak na postavy

Už jsme si trochu pohráli s přirovnáváním, což je moc důležité. Nejdříve musíme ale jednotlivé postavy postupně promyslet, aby bylo vůbec co popisovat. Když je postava nudná, nikoho příběh nebaví. Opravdoví lidé jsou složití, mají spoustu vlastností, pocitů i zkušeností a každý se jinak vyjadřuje. Toto vše dohromady tvoří jejich chování a povahy.

Prohlédněte si pozorně obrázky na následující stránce, jeden si vyberte a zkuste popsat toho, kdo na něm je.

Pro dospělé

K čemu nám je dobré vytvářet postavy

Vytváření postav dětem pomůže v oblasti zvědomování si a popisu povahových a osobnostních rysů. Pohádky jsou krásné právě ve své symboličnosti, kdy často každá postava charakterizuje pouze jeden rys, jednu vlastnost. Proto jsou k počátkům tvorby díky své jednoznačnosti naprosto ideální.

Další práce s listem

  • Pro snazší popis jednotlivých postav můžete použít následující schéma:
    • Kde postava bydlí?
    • Jak se často tváří nebo cítí? (naštvaně, zasněně, zamyšleně atd.)
    • Co ráda dělá?
    • S kým kamarádí?
    • Kam každý den chodí?
    • Co nesnáší?
    • Čeho se bojí?
    • Koho miluje?
    • Co ráda jí?
  • Rozdělte děti do dvojic. V každé z nich si jedno vybere obrázek z vedlejší stránky a druhé jej bude nakopírovaný podle jeho popisu vybarvovat, případně přidávat i předměty a doplňovat okolí. Potom se děti vystřídají.
  • Vystřihněte z pracovního listu všechny postavy a předložte je před děti. Potom si jednu vyberte a popisujte ji na základě otázek, které jsou uloženy výše (čili kde bydlí, jak se tváří, co ráda dělá atd.). Až bude některé z děti vědět, koho popisujete, zvedne ruku. Svůj nápad vám pak pošeptá do ucha. Následně může zkoušet popisovat první z děti, které uhodlo popisovanou postavu. Otázky mu můžete číst a popisující dítě na ně bude odpovídat.

 Další práce s tématem

  • Jako hru zkuste dětem navrhnout popisování osoby, kterou znáte, a společně ji profilovat. Zároveň lze opět použít známé příběhy a pohádky jako rozehřívací tréninkové kolo.
  • Veďte děti k tomu, aby pozorovaly lidi ve svém okolí a zkoušely odhadnout, kdo by mohl být hrdina, čarodějnice/kouzelník, princezna atd. Když takového člověka dítě najde, sledujte společně detaily v jeho chování. Vaše postava vám může ožít před očima, tak toho využijte!
  • Vytvořte si dvojice. Jedno z dětí je „sochař“ a může modelovat druhé dítě ve dvojici jako sochu. Po nějaké době pak každé dítě-sochař představí ostatním svoji sochu („Moje socha je shrbená, protože je stará. V ruce drží koště a na zádech jí sedí kocour…“). Pak si role ve dvojici děti vymění.
  • Vytvořenou sochu může dítě popisovat tak, aby ostatní uhádli, jakou postavu (rytíře, princeznu, ježibabu) „socha“ představuje. Pro jednodušší určování můžete mít obrázky charakterů postav namalované na kartách, děti tedy vybírají z charakterů, které leží před nimi (nemusí si je pamatovat).
  • Takhle si s dětmi snadno vytvoříte celou zásobárnu postav a budete mít z čeho vybírat. Postavy nemusí přímo odpovídat skutečnosti, ale načerpáte z nich nápady, které potom rozvinete.
  • Můžete dětem významně pomoci s detaily postav. Máte mnohem víc zkušenosti a umíte sledovat okolí nezaujatě.

Jak na pohádku ukázka