Řeč v akci, řeč v pohybu, to je hlavní myšlenka užitečné knihy obsahující 90 aktivit pro rozvoj řečových dovedností. Děti s postižením, zejména ty s poruchou autistického spektra nebo vývojovou dysfázií, si řečové dovednosti osvojují snadněji, pokud jejich nácvik obsahuje i pohybovou část.
Kniha Rozvoj řeči dětí s PAS, vývojovou dysfázií a dalšími poruchami obsahuje dechová cvičení, rozvoj koordinace a věnuje se i emocím. Nejedná se o logopedická cvičení, ale o náměty pro celkový rozvoj dítěte. Autoři zdůrazňují, že na tom, jak se u dítěte vyvine motorika mluvidel (jazyka, rtů…), se velmi podílí jeho hrubá a jemná motorika a také jeho psychická ne/pohoda.
Teorie v knize je pomálu, základem jsou dobře popsané aktivity. Nejedná se o žádné složitosti, ale o různé zajímavé hry a aktivity. Aktivity lze využít ve škole i při individuální práci a s dětmi je mohou provádět učitelé, logopedi i sami rodiče. Nepotřebujete k nim žádné zvláštní pomůcky ani vybavení, stačí to, co je ve třídě, v herně nebo doma.
Kniha obsahuje krátké případové studie.
Z anglického originálu Speech in Action: Interactive Activities Combining Speech Language Pathology and Adaptive Physical Education přeložila Maria Arnautovová.
s PAS, vývojovou dysfázií a dalšími poruchami
299 Kč
Sleva 15 %
254 Kč
America X Gonzales je logopedka, Lois Jean Brady se specializuje na logopedickou práci s dětmi s postižením a má více než třicetiletou praxi a Jim Elliott se věnuje rozvoji pohybových dovedností u dětí s PAS a s dalšími poruchami.
ÚČEL: Procvičení koordinace ruka – oko, vytrvalosti , naslouchání, používání podstatných jmen a sloves, povzbuzování a krátkodobé paměti.
POMŮCKY: Použijte jakékoli předměty dostupné v okolí.
POPIS: Žáci si vyslechnou instrukce k aktivitě a poté se jimi řídí:
ÚČEL: Cílem této aktivity je posílit vytrvalost, vizuomotoriku, znalost předložek, sloves a popisů a skupinovou pragmatiku.
POMŮCKY: Pro tuto aktivitu budete potřebovat kopací míč a značky (kolíky, kelímky nebo kužely). Značky rozmístěte tak, aby mezi nimi zůstalo dostatek prostoru a míč mohl bez problémů projít. Doporučujeme rozmístit minimálně čtyři. Vyznačte start a cíl. Uspořádání hřiště může být do různých tvarů, písmen, nebo může být náhodné.
POPIS: Žák nohou přesune míč k první značce. Jakmile je na dostřel, kopne míč mezi dvě značky. Vyzvěte ho, aby popsal, kam a jak míč letěl (např. „Rychle mezi kužely.“ nebo „Skákal mezi značkami.“). Také by měl popsat, kam míč doletěl („Můj míč dopadl za kužel.“ nebo „Můj míč skončil mezi kuželem a plotem.“). Poté se přesuňte k dalšímu cíli.