Rozvoj řeči dětí s PAS, vývojovou dysfázií a dalšími poruchami

Řeč v akci, řeč v pohybu, to je hlavní myšlenka užitečné knihy obsahující 90 aktivit pro rozvoj řečových dovedností. Děti s postižením, zejména ty s poruchou autistického spektra nebo vývojovou dysfázií, si řečové dovednosti osvojují snadněji, pokud jejich nácvik obsahuje i pohybovou část.

Kniha Rozvoj řeči dětí s PAS, vývojovou dysfázií a dalšími poruchami obsahuje dechová cvičení, rozvoj koordinace a věnuje se i emocím. Nejedná se o logopedická cvičení, ale o náměty pro celkový rozvoj dítěte. Autoři zdůrazňují, že na tom, jak se u dítěte vyvine motorika mluvidel (jazyka, rtů…), se velmi podílí jeho hrubá a jemná motorika a také jeho psychická ne/pohoda.

Teorie v knize je pomálu, základem jsou dobře popsané aktivity. Nejedná se o žádné složitosti, ale o různé zajímavé hry a aktivity. Aktivity lze využít ve škole i při individuální práci a s dětmi je mohou provádět učitelé, logopedi i sami rodiče. Nepotřebujete k nim žádné zvláštní pomůcky ani vybavení, stačí to, co je ve třídě, v herně nebo doma.

Kniha obsahuje krátké případové studie.

Z anglického originálu Speech in Action: Interactive Activities Combining Speech Language Pathology and Adaptive Physical Education přeložila Maria Arnautovová.

Zakoupíte na našem e-shopu

  • Rozvoj řeči dětí

    s PAS, vývojovou dysfázií a dalšími poruchami

    299 Kč Sleva 15 % 254 Kč

    Dodání 1-2 dny

America X Gonzales je logopedka, Lois Jean Brady se specializuje na logopedickou práci s dětmi s postižením a má více než třicetiletou praxi a Jim Elliott se věnuje rozvoji pohybových dovedností u dětí s PAS a s dalšími poruchami.

Ukázka:

Závod s pamatovákem

ÚČEL: Procvičení koordinace ruka – oko, vytrvalosti , naslouchání, používání podstatných jmen a sloves, povzbuzování a krátkodobé paměti.

POMŮCKY: Použijte jakékoli předměty dostupné v okolí.

POPIS: Žáci si vyslechnou instrukce k aktivitě a poté se jimi řídí:

  • Účastníci se seřadí na startu. Na pokyn se rozběhnou ke stolu, dotknou se ho a poběží zpět.
  • Žáci vyběhnou ze startu s hůlkou v ruce, doběhnou k nějakému předem určenému předmětu – například ke koši na odpadky –, třikrát se ho hůlkou dotknou a pak doskáčou zpět ke startu.
  • Od startu nechte žáky doběhnout ke stromu a dotknout se ho, doběhnout ke stolu, třikrát ho oběhnout, třikrát vyskočit a pak se vrátit zpátky do cíle.
  • Od startu žáci uběhnou dvacet kroků, třikrát se zatočí, šestkrát poskočí a cvalem se vrátí zpět.
  • Nechte žáky vymyslet vlastní vzorec. Ostatní žáci mají za úkol vzorec sledovat, zapamatovat si jej a poté ho zopakovat.

VARIANTY:

  1. Zadejte pokyny písemně nebo v podobě obrázků.
  2. Zadejte pokyny písemně či ústně a nechte žáky je plnit v opačném pořadí.

Je to gól!

ÚČEL: Cílem této aktivity je posílit vytrvalost, vizuomotoriku, znalost předložek, sloves a popisů a skupinovou pragmatiku.
POMŮCKY: Pro tuto aktivitu budete potřebovat kopací míč a značky (kolíky, kelímky nebo kužely). Značky rozmístěte tak, aby mezi nimi zůstalo dostatek prostoru a míč mohl bez problémů projít. Doporučujeme rozmístit minimálně čtyři. Vyznačte start a cíl. Uspořádání hřiště může být do různých tvarů, písmen, nebo může být náhodné.
POPIS: Žák nohou přesune míč k první značce. Jakmile je na dostřel, kopne míč mezi dvě značky. Vyzvěte ho, aby popsal, kam a jak míč letěl (např. „Rychle mezi kužely.“ nebo „Skákal mezi značkami.“). Také by měl popsat, kam míč doletěl („Můj míč dopadl za kužel.“ nebo „Můj míč skončil mezi kuželem a plotem.“). Poté se přesuňte k dalšímu cíli.

VARIANTY:

  1. Žáci mohou během přípravy spolupracovat a dohodnout se na tom, jak bude trasa vypadat.
  2. Nechte žáky vybrat ze seznamu zvířat s velkou tlamou (jako je například hroch). Když se žák blíží ke značce, pojmenuje zvíře, kterému míč pošle. Jak se bude jejich řeč rozvíjet, mohou přejít k delším prohlášením, například: „Chyť to, krokodýle!“ nebo „Dej si, hrochu!“
  3. Místo kopání nechte žáky míčem kutálet nebo s ním házet jako při petangu.