Rozvoj řeči dětí s PAS, vývojovou dysfázií a dalšími poruchami

Řeč v akci, řeč v pohybu, to je hlavní myšlenka užitečné knihy obsahující 90 aktivit pro rozvoj řečových dovedností. Děti s postižením, zejména ty s poruchou autistického spektra nebo vývojovou dysfázií, si řečové dovednosti osvojují snadněji, pokud jejich nácvik obsahuje i pohybovou část.

Kniha Rozvoj řeči dětí s PAS, vývojovou dysfázií a dalšími poruchami obsahuje dechová cvičení, rozvoj koordinace a věnuje se i emocím. Nejedná se o logopedická cvičení, ale o náměty pro celkový rozvoj dítěte. Autoři zdůrazňují, že na tom, jak se u dítěte vyvine motorika mluvidel (jazyka, rtů…), se velmi podílí jeho hrubá a jemná motorika a také jeho psychická ne/pohoda.

Teorie v knize je pomálu, základem jsou dobře popsané aktivity. Nejedná se o žádné složitosti, ale o různé zajímavé hry a aktivity. Aktivity lze využít ve škole i při individuální práci a s dětmi je mohou provádět učitelé, logopedi i sami rodiče. Nepotřebujete k nim žádné zvláštní pomůcky ani vybavení, stačí to, co je ve třídě, v herně nebo doma.

Kniha obsahuje krátké případové studie.

Z anglického originálu Speech in Action: Interactive Activities Combining Speech Language Pathology and Adaptive Physical Education přeložila Maria Arnautovová.

Zakoupíte na našem e-shopu

  • Rozvoj řeči dětí

    s PAS, vývojovou dysfázií a dalšími poruchami

    299 Kč Sleva 15 % 254 Kč

    Dodání 1-2 dny

America X Gonzales je logopedka, Lois Jean Brady se specializuje na logopedickou práci s dětmi s postižením a má více než třicetiletou praxi a Jim Elliott se věnuje rozvoji pohybových dovedností u dětí s PAS a s dalšími poruchami.

Ukázka:

Závod s pamatovákem

ÚČEL: Procvičení koordinace ruka – oko, vytrvalosti , naslouchání, používání podstatných jmen a sloves, povzbuzování a krátkodobé paměti.

POMŮCKY: Použijte jakékoli předměty dostupné v okolí.

POPIS: Žáci si vyslechnou instrukce k aktivitě a poté se jimi řídí:

  • Účastníci se seřadí na startu. Na pokyn se rozběhnou ke stolu, dotknou se ho a poběží zpět.
  • Žáci vyběhnou ze startu s hůlkou v ruce, doběhnou k nějakému předem určenému předmětu – například ke koši na odpadky –, třikrát se ho hůlkou dotknou a pak doskáčou zpět ke startu.
  • Od startu nechte žáky doběhnout ke stromu a dotknout se ho, doběhnout ke stolu, třikrát ho oběhnout, třikrát vyskočit a pak se vrátit zpátky do cíle.
  • Od startu žáci uběhnou dvacet kroků, třikrát se zatočí, šestkrát poskočí a cvalem se vrátí zpět.
  • Nechte žáky vymyslet vlastní vzorec. Ostatní žáci mají za úkol vzorec sledovat, zapamatovat si jej a poté ho zopakovat.

VARIANTY:

  1. Zadejte pokyny písemně nebo v podobě obrázků.
  2. Zadejte pokyny písemně či ústně a nechte žáky je plnit v opačném pořadí.

Je to gól!

ÚČEL: Cílem této aktivity je posílit vytrvalost, vizuomotoriku, znalost předložek, sloves a popisů a skupinovou pragmatiku.
POMŮCKY: Pro tuto aktivitu budete potřebovat kopací míč a značky (kolíky, kelímky nebo kužely). Značky rozmístěte tak, aby mezi nimi zůstalo dostatek prostoru a míč mohl bez problémů projít. Doporučujeme rozmístit minimálně čtyři. Vyznačte start a cíl. Uspořádání hřiště může být do různých tvarů, písmen, nebo může být náhodné.
POPIS: Žák nohou přesune míč k první značce. Jakmile je na dostřel, kopne míč mezi dvě značky. Vyzvěte ho, aby popsal, kam a jak míč letěl (např. „Rychle mezi kužely.“ nebo „Skákal mezi značkami.“). Také by měl popsat, kam míč doletěl („Můj míč dopadl za kužel.“ nebo „Můj míč skončil mezi kuželem a plotem.“). Poté se přesuňte k dalšímu cíli.

VARIANTY:

  1. Žáci mohou během přípravy spolupracovat a dohodnout se na tom, jak bude trasa vypadat.
  2. Nechte žáky vybrat ze seznamu zvířat s velkou tlamou (jako je například hroch). Když se žák blíží ke značce, pojmenuje zvíře, kterému míč pošle. Jak se bude jejich řeč rozvíjet, mohou přejít k delším prohlášením, například: „Chyť to, krokodýle!“ nebo „Dej si, hrochu!“
  3. Místo kopání nechte žáky míčem kutálet nebo s ním házet jako při petangu.

Nastavení cookies:Aby web fungoval, jak má

Chceme, aby pro vás bylo procházení webu co nejpříjemnější. Proto používáme soubory cookies, které ho pomáhají neustále rozvíjet a zlepšovat. Navíc nám a našim partnerům umožňují zobrazovat relevantní obsah jen pro vás. Ke zpracování některých cookies potřebujeme váš souhlas, který nám dáte kliknutím na „Povolit všechny cookies“. Nastavení si můžete kdykoliv upravit. Poskytnuté informace jsou v bezpečí a nedostane se k nim, kdo nemá. Více najdete na stránce Informace o cookies.