s PAS, vývojovou dysfázií a dalšími poruchami

Rozvoj řeči dětí

Tištěná kniha (2024)

0 % 3 recenze

254 Kč

299 Kč −15 %, ušetříte 45 Kč

Dodání 1-2 dny

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2024)

Autor
Jim Elliott
Překladatel
Arnautovová, Maria
Počet stran
152
Vazba
Brožovaná
Rok vydání
2024
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
22208601
EAN
9788026221517
Nakladatelství
Portál
ISBN
978-80-262-2151-7
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

  • Porucha autistického spektra
Řeč v akci, řeč v pohybu, to je hlavní myšlenka užitečné knihy obsahující 90 aktivit pro rozvoj řečových dovedností. Děti s postižením, zejména ty s poruchou autistického spektra nebo vývojovou dysfázií, si řečové dovednosti osvojují snadněji, pokud jejich nácvik obsahuje i pohybovou část.
Aktivity lze využít ve škole i při individuální práci a s dětmi je mohou provádět učitelé, logopedi i sami rodiče. Nepotřebujete k nim žádné zvláštní pomůcky ani vybavení, stačí to, co je ve třídě, v herně nebo doma. Kniha obsahuje krátké případové studie.
America X Gonzales je logopedka, Lois Jean Brady se specializuje na logopedickou práci s dětmi s postižením a má více než třicetiletou praxi a Jim Elliott se věnuje rozvoji pohybových dovedností u dětí s PAS a s dalšími poruchami.

Ke stažení

O autorech

Gonzalez, America X.

America X. Gonzales je logopedka

Všechny knihy autora

Brady, Lois Jean

Lois Jean Brady se specializuje na logopedickou práci s dětmi s postižením a má více než třicetiletou praxi

Všechny knihy autora

Elliott, Jim

Jim Elliott se věnuje rozvoji pohybových dovedností u dětí s PAS a s dalšími poruchami.

Všechny knihy autora

Recenze (3)

  • Autor recenze Mgr. Gabriela Solná Datum 13. 11. 2024


    Gonzalez, America X.; Brady, Lois Jean; Elliott, Jim: Rozvoj řeči dětí - autor recenze: Mgr. Gabriela Solná
    https://www.facebook.com/groups/540318194925025/

    Kniha "Rozvoj řeči dětí s PAS" od America X. Gonzalez, Lois Jean Brady a Jima Elliotta je neocenitelným zdrojem pro rodiče, učitele a terapeuty pracující s dětmi, které mají poruchu autistického spektra nebo vývojovou dysfázii. Autoři knihy propojují logopedii a adaptovanou tělesnou výchovu, což činí tento přístup jedinečným a velmi efektivním.

    Možná je škoda, že název knihy více neodráží anglický originál, který lépe vystihuje podstatu knihy jako "Řeč v pohybu". Tento název znamená propojení logopedie a adaptované tělesné výchovy. Kniha vychází z  výzkumů, které ukazují, že i velmi jednoduché pohyby, jako je vyťukávání a rytmizace, zefektivňují učení a rozvoj řeči. Zejména u dětí s  omezenou možností verbálního vyjádření jsou pohybové aktivity často jediným způsobem, jak se vyjádřit.

    Kniha obsahuje bohatý repertoár her, které začínají aktivitami na zahřátí, zklidnění a dýchání, a dále nabízí spektrum her od nejjednodušších po složitější. Je určena pro dvojice – terapeut/učitel/rodič a dítě – nebo pro skupinu dětí. Ve skupině pak přirozeně rozvíjí sociální pragmatiku prostřednictvím pravidel hry, střídání rolí, prosociálního chování apod.

    Původně byla zaměřena zejména na děti se speciálními potřebami těžšího stupně, ale své využití najde i u dětí s lehčími typy obtíží. Hry lze hrát téměř kdekoliv a mnohé z nich vyžadují minimum nebo žádné pomůcky. Některé z  her jsou notoricky známé, například "Kuba řekl", zatímco jiné mohou být novou inspirací zaměřenou na gesta, pantomimu, rozvoj předložek, chápání emocí a další a jejich propojení s pohybem.

    autor recenze: Mgr. Gabriela Solná
    https://www.facebook.com/groups/540318194925025/
    Přečíst celou recenzi Zavřít
  • Autor recenze Barbora Blažková Datum 6. 11. 2024


    Gonzalez, America X.; Brady, Lois Jean; Elliott, Jim: Rozvoj řeči dětí - autor recenze: Barbora Blažková
    http://casopisagora.cz

    Ač to z českého názvu možná čtenáře na první dobrou nenapadne, kniha Rozvoj řeči dětí s PAS, vývojovou dysfázií a dalšími poruchami (v originále příhodněji: Speech in Action: Interactive Activities Combining Speech Language Pathology and Adaptive Physical Education) přináší inspirativní přístup k řešení poruch řečového vývoje, který kombinuje logopedii s tělesnou výchovou. Z takového propojení pak mohou obzvlášť těžit děti neurodivergentní, jako jsou děti s poruchou autistického spektra či vývojovou dysfázií. Podle mě by pak nabízené aktivity mohly nalézt super využití i v práci s dětmi s ADHD či problematickými reakcemi na intenzivní emoce a nemůžu se dočkat, až je otestuji ve své terapeutické praxi!

    Autoři America X. Gonzales, Lois Jean Brady a Jim Elliott mají mnohaleté zkušenosti s integrací pohybových aktivit s cílenou logopedickou terapií. Výzkumy posledních dekád ukazují, že fyzická aktivita může pozitivně ovlivnit kognitivní a komunikační dovednosti.

    Z obsahu knihy je na první pohled zřejmé, že autorům šlo především o praktický přesah. Naleznete zde 90 aktivit pro rozvoj řečových dovedností, které s dětmi může provádět jak zkušený odborník, tak i rodič nebo třeba pedagog. V knize nabízená škála aktivit zahrnuje jak hravé hry, tak i strukturovaná cvičení bez nutnosti jakýchkoliv pomůcek.

    Co obzvlášť oceňuji je přehlednost knihy. Cvičení jsou rozdělena tematicky do jednotlivých kapitol:

    • Kapitola 1: Aktivity na zahřátí, zklidnění a dechová cvičení
    • Kapitola 2: Začínáme
    • Kapitola 3: Pokračování v cestě
    • Kapitola 4: Pocity a obrazné vyjadřování
    • Kapitola 5: Výlet
    • Kapitola 6: Příběhy o úspěších

    Každá kapitola začíná krátkým teoretickým úvodem a shrnutím v bodech, k čemu jsou nabízené aktivity užitečné, jak fungují, co rozvíjí. Jednotlivá cvičení jsou pak dobře vysvětlená a strukturována na:

    • účel a cíl aktivity;
    • potřebné pomůcky;
    • popis aktivity krok za krokem;
    • varianty pro přizpůsobení aktivit různým úrovním schopností, což zajišťuje, že aktivity mohou být upraveny pro individuální potřeby každého dítěte.

    Kniha je psána srozumitelným a přístupným jazykem, což usnadňuje její použití jak zkušeným profesionálům, tak i rodičům a dalším pečujícím osobám. V originále kniha obsahuje i fotografie a ilustrace, které zvyšují pochopitelnost a usnadňují převedení popsané aktivity do praxe. Zmíněné ilustrace mi v českém vydání trochu chybí. Oceňuji, že v přílohách jsou graficky znázorněné alespoň základy znakování.

    Celkově považuji knihu Rozvoj řeči dětí s PAS, vývojovou dysfázií a dalšími poruchami za vynikající praktický zdroj nápadů pro logopedy, učitele tělesné výchovy, speciální pedagogy, dětské psychology a další profesionály, kteří pracují s dětmi s různými potřebami. Doporučuji tuto knihu všem, kteří hledají nové a efektivní způsoby, jak podpořit rozvoj svých žáků, dětí nebo klientů.

    autor recenze: Barbora Blažková
    http://casopisagora.cz
    Přečíst celou recenzi Zavřít
  • Autor recenze Dagmar Edith Holá Datum 6. 11. 2024


    Zapomeňte u autistických dětí na učení řeči bez pohybu - autor recenze: Dagmar Edith Holá
    https://atypmagazin.cz

    Také máte za sebou desítky sezení u logopeda a žádné výsledky? Možná je to proto, že děti s postižením, zejména v autistickém spektru nebo s vývojovou dysfázií, si řečové dovednosti osvojují snadněji, pokud jejich nácvik obsahuje i pohybovou část. Proto na prázdniny přinášíme recenzi na knihu o „řeči v pohybu, řeči v akci“.

    Intuitivně cítíte, že logopedické nácviky u stolečku vaší ratolesti nepomáhají, naopak už má vůči chození na logopedii odpor? Vaše intuice je správná. Logopedi America X. Gonzales a Lois Jean Brady, věnující se logopedické praxi u dětí s postižením a neurovývojovými odlišnostmi, se dali dohromady s Jimem Elliottem, který se věnuje pohybovým dovednostem u dětí s PAS a s dalšími jinakostmi, a vznikl koncept „řeč v akci“. Kniha Rozvoj řeči dětí s PAS, vývojovou dysfázií a dalšími poruchami od Nakladatelství Portál přináší od těchto odborníků 90 pohybových aktivit pro rozvoj řečových dovedností.

    Všichni tři odborníci mají přes 30 let zkušeností s dětskými i dospělými klienty s vývojovými poruchami. V posledních pěti letech se zaměřili především na autistické klienty, s Aspergerovým syndromem, na klienty s Downovým syndromem a také těžkými poruchami emocí. Pro své klienty vytvořili postupně lekce, při kterých kladou důraz na pestrost, zábavnost a spojili výuku řeči s pohybovými aktivitami. Podle nich „řeč v pohybu“ dělá z výuky nezapomenutelný zážitek, díky kterému chtějí klienti aktivitám věnovat více času a dobrovolně spolupracují. To poslední vám jako rodičům určitě zní jako rajská hudba. Dobrovolně spolupracují v něčem, co je jinak pro ně náročné a frustrující.

    Proč „řeč v pohybu“ funguje?

    • Propojuje učení s prožitkem.
    • Podporuje používání více smyslů najednou.
    • Je účinná, protože využívá synergický přístup k učení a snaží se zapojit co největší část mozku, aby bylo učení se řeči a lepší výslovnosti co nejúčinnější.
    • Podporuje také fyzické zdraví dětí i jejich motoriku.
    • Zlepšuje sociální interakce.
    • Nedochází k odporu a frustraci.

    Komunikace a fyzická aktivita jdou v ruku v ruce.

    Řeč v pohybu se dá provádět kdekoliv, a i přestože byly aktivity vyvinuty pro speciální školy, autoři zjistili, že pomáhají všem dětem předškolního i školního věku. Kniha pohybových aktivit pro rozvoj řeči je sestavena tak, že ji můžete otevřít na jakékoliv stránce a se zábavnou aktivitou začít. Každá aktivita má několik variant podle řečové úrovně dítěte, a pokud jsou k ní potřeba nějaké materiály, jsou to obyčejné věci.

    Ještě je pár dní čas, než odjedete na prázdniny, doběhnout si zakoupit knihu nebo si ji objednat. Nemusíte řešit, že nebude čas docházet na logopedii, vymýšlet motivace, aby tam dítě vůbec chtělo ještě jít… Stačí si knihu „Rozvoj řeči dětí s PAS, vývojovou dysfázií a dalšími poruchami“ od nakladatelství Portál zabalit s sebou. 90 aktivit vám postačí na celé prázdniny.

    Přejeme vám hezké prožití prázdnin a společných aktivit, při nichž rozhodně nedojde k narušení vztahu nucením pod přísliby odměny sedět u stolečku a opakovat pořád dokola tdá, tdá, tdá…

    Přinášíme nafocenou jednu aktivitu se skákacím panákem (str. 65), kterého všichni známe a namalovat umíme. Pomůže zlepšit rovnováhu, schopnost skákat, rozvíjet artikulaci konkrétních hlásek, motoriku svalů… Podle autorů knihy například, kdo neumí skákat, později má problém i se čtením. Jednoduše: komunikace a fyzická aktivita jdou v ruku v ruce. Kéž by to také celý systém školství pochopil.

    autor recenze: Dagmar Edith Holá
    https://atypmagazin.cz
    Přečíst celou recenzi Zavřít

Napsali jsme o knize

Rozvoj řeči dětí s PAS

Knižní novinky

Rozvoj řeči dětí s PAS, vývojovou dysfázií a dalšími poruchami

Přečíst článek