Londýnské přednášky

Londýnské přednášky

Montessori, Maria

Portál, 2019

399 Kč319 Kč

SklademAkce 20 %

plusminusPřidat do košíku

Anotace

Londýnské přednášky přednesla Maria Montessori v roce 1946 na výcvikovém kurzu pro učitele. V každé z nich čtenář cítí, že Maria Montessori procestovala svět a měla dostatek příležitostí pozorovat děti a jejich vývoj. Přednášky jsou prodchnuty její moudrostí a netýkají se pouze dětství, ale celého vývoje člověka. Londýnské přednášky Marie Montessori se staly základem pro výcvikové kurzy Mezinárodní asociace Montessori. Doslov Hana Slabá.
Maria Montessori (1870–1952) byla všestranná italská pedagožka, filozofka a vědkyně. Je známa především svými novými pedagogickými metodami. Vystudovala medicínu, filozofii a psychologii, zabývala se antropologií, biologií a pedagogikou. Po celý život nepřestávala studovat. V její práci se vzájemně ovlivňovala teorie a praxe. Práce Marie Montessori není založena jen na teorii. Její síla spočívá v praktickém uskutečňování myšlenek. Převážnou část jejich prací tvoří výklady pozorování dětí a zdůvodňování pedagogických experimentů.

Bibliografické údaje

  • Autor:

  • Překladatel:Le Roch, Pavla

  • Nakladatel:Portál

  • ISBN:978-80-262-1539-4

  • Počet stran / vazba:304 / Brožovaná

  • Rok vydání:2019

  • Kód:21205401

  • EAN:9788026215394

  • Obálka v tiskové kvalitě:Stáhnout

Čtenářské recenze


  • Montessori, Maria: Londýnské přednášky - autor recenze: Gabriela Míková

    http://casopisagora.cz/2020/12/maria-montessori-londynske-prednasky/

    Maria Montessori (1870 – 1952) na podzim roku 1946 v Londýně prováděla na výcvikovém kurzu učitele přístupy ke vzdělávání dětí, ve kterých spatřovala naději budoucnosti celého lidského společenství. Autorka přednášek obrací svoji víru k dětem, v době, ve které předchozí vzdělávací a výchovné snahy o vytvoření celospolečenského míru selhaly vlivem světových válek.

    Předkládaná kniha je souhrnem celkem třiceti přednášek, které Maria Montessori vystavěla na základě svojí celoživotní zkušenosti získané z různých koutů celého světa. Z jednotlivých kapitol je patrný jasně vymezený názor na důležitost vzdělávání dětí s ohledem na jejich přirozený vývoj a povzbuzení vlastní činnosti dítěte na cestě za rozvojem jeho velikosti.

    Sama autorka v prvních kapitolách klade důraz na vědecké metody vzdělávání, které mají být v základu vzdělávacího systému. Maria Montessori se úzce vymezuje proti předem daným osnovám, dle kterých mají být děti vzdělávány a podporuje pedagogy v odhalování potřeb samotného dítěte, které je samo připraveno k objevování světa. Vychází tak z mnohaletých pozorování psychosociálního vývoje samotných dětí. Sama Maria Montessori se klonila k označení tohoto přístupu jako Metody dítěte, protože je to právě dítě, od kterého se odvíjí naše vzdělávací kroky. Kniha tímto předpokladem povzbuzuje k odhození základních předsudků, které máme spojeny s jasně daným kurikulem vzdělávání (možná až s podivem, jak aktuálně tato slova zní i v současné diskuzi o reformách vzdělávání).

    V obsahu knihy jsou názvy jednotlivých přednášek uvedeny stručnou anotací. V knize nacházíme i kopii úvodu brožury, která blíže představuje kurz, na kterém dané přednášky zazněly. Obsahuje mimo jiné i poznámku, že účastníci mají tu výsadu být osobně seznámeni s Marií Montessori, což jim budou ostatní závidět – i když záznam přednášek je pouze na papíře, je možné se alespoň této výsadě přiblížit a ponořit se do základních myšlenek vzdělávacího přístupu, který je živý i po tak dlouhé době.

    Předkládaný titul je čtivý, čtenář se dobře orientuje v základních myšlenkových pochodech, je vtažen do úvah autorky textů. Teoretická část, která seznamuje se základními východisky ke vzdělávání a podpoře dětí, je doplněna o praktické ukázky přístupu k dětem s podrobným vysvětlením jejich cíle.

    Knihu ocení především pedagogové, ale i další zájemci o rozvoj a podporu dětí v jejich samostatném vývoji.

    - 05.03.2021

  • Pro mě byla knížka prvním (a velmi dobrým) kontaktem s touto metodou. Díky této knížce jsem posbíral principy, na kterých vzdělávací metoda funguje i způsob, jak její autorka uvažuje o vzdělávání, o dětech, rodičích a o světě, který společně vytváříme. Líbí se mi pohled autorky, že je potřeba v dospělém vidět dítě, kterým jsme byli a v dítěti dospělého, kterým dítě bude; že je potřeba neomezovat dítě (svými představami, kritikou, obavami, nadměrnými pochvalami), ale spíše mu umožňovat poznávat svět a adaptovat se na něj. Kniha je stará více jak 70 let a stále mi to, o čem Montessori píše přijde aktuální - nesnažit se dítě napasovat na dospělý svět, ale umožňovat mu tento svět poznávat; nesnažit se za dítě vše vyřešit, ale dát mu možnost chybovat; uvažovat o dítěti, jako o někom, kdo bude tento svět (snad k lepšímu) tvořit po nás. Hlavní věci, které si z knihy odnáším je, že svoboda a kázeň jsou dva atributy, které mohou existovat pospolu; že má smysl se snažit znovu a znovu vidět svět novýma očima a že pohyb, soustředěnost, laskavost a morálka jsou něco, co by nemělo vymizet z našich dětských i dospělých životů. Mnoho principů mi přišlo podobné s mindfulness, kterým se zabývám. Knihu doporučuju všem, kteří se zajímají o vzdělání a chtějí si rozšířit svoje znalosti o vzdělávání dětí od narození do cca 7 let (a zajímá je pohled Montessori). Michal Dvořák, www.bemindful.cz

    - 04.12.2019

  • OBJEDNÁVKY KNIH KNIHKUPECTVÍ

    telefon:
    283 028 202

    provozní doba:
    8.00 – 16.00 hod.
    (každý všední den)

  • OBJEDNÁVKY KNIH JEDNOTLIVCI A ORGANIZACE

    telefon:
    283 028 203

    provozní doba:
    10.00 – 17.00 hod.
    (každý všední den)

  • REKLAMACE A DOTAZY E-SHOP

    telefon / e-mail:
    283 028 205
    kanclir@portal.cz

    provozní doba:
    8.00 – 16.00 hod.
    (každý všední den)