Pro mě byla knížka prvním (a velmi dobrým) kontaktem s touto metodou. Díky této knížce jsem posbíral principy, na kterých vzdělávací metoda funguje i způsob, jak její autorka uvažuje o vzdělávání, o dětech, rodičích a o světě, který společně vytváříme.
Líbí se mi pohled autorky, že je potřeba v dospělém vidět dítě, kterým jsme byli a v dítěti dospělého, kterým dítě bude; že je potřeba neomezovat dítě (svými představami, kritikou, obavami, nadměrnými pochvalami), ale spíše mu umožňovat poznávat svět a adaptovat se na něj.
Kniha je stará více jak 70 let a stále mi to, o čem Montessori píše přijde aktuální - nesnažit se dítě napasovat na dospělý svět, ale umožňovat mu tento svět poznávat; nesnažit se za dítě vše vyřešit, ale dát mu možnost chybovat; uvažovat o dítěti, jako o někom, kdo bude tento svět (snad k lepšímu) tvořit po nás.
Hlavní věci, které si z knihy odnáším je, že svoboda a kázeň jsou dva atributy, které mohou existovat pospolu; že má smysl se snažit znovu a znovu vidět svět novýma očima a že pohyb, soustředěnost, laskavost a morálka jsou něco, co by nemělo vymizet z našich dětských i dospělých životů. Mnoho principů mi přišlo podobné s mindfulness, kterým se zabývám.
Knihu doporučuju všem, kteří se zajímají o vzdělání a chtějí si rozšířit svoje znalosti o vzdělávání dětí od narození do cca 7 let (a zajímá je pohled Montessori).
Michal Dvořák, www.bemindful.cz
- 04.12.2019