Aktivity pro děti s těžkým kombinovaným postižením

Tištěná kniha (2024)

0 % 5 recenzí

211 Kč

249 Kč −15 %, ušetříte 38 Kč

Dodání 1-2 dny

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2024)

Počet stran
136
Vazba
Brožovaná
Rok vydání
2024
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
22208701
EAN
9788026221524
Nakladatelství
Portál
ISBN
978-80-262-2152-4
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

  • Porucha autistického spektra
Kniha nabízí spektrum činností zaměřujících se především na rozvoj smyslového vnímání. Kapitoly jsou uspořádány do čtyř tematických bloků dle ročních období. V knize jsou jednotlivé aktivity jednoduše popsány a jsou opatřeny seznamem vhodných pomůcek a snaží se vycházet z běžných postupů a materiálů. Veškeré aktivity jsou obohaceny o texty doprovodných básniček nebo písniček, které do činností vnesou rytmus a tematické umocnění. Neklade si za cíl seznámit čtenáře s terapeutickými postupy, ale naopak s jednoduchými a v praxi velmi snadno proveditelnými aktivitami, kterými mohou pečující osoby dětem doma, ve škole i v pobytovém zařízení doplnit vzdělávací, terapeutický a léčebný program. Je určen pedagogickým i osobním asistentům, speciálním pedagogům, pracovníkům v sociálních službách a rodičům, kteří pečují o děti s těžkým (často kombinovaným) postižením. Tedy těm, kteří s dítětem v praktickém životě tráví drtivou část dne.

O autorovi

Hadačová, Martina

Martina Hadačová je dlouholetá speciální pedagožka, která se stará o děti s těžkým kombinovaným postižením. Je součástí týmu Mateřské, Základní a Praktické…

Všechny knihy autora

Recenze (5)

  • Autor recenze Mgr. Aneta Marková, Ph.D. Datum 5. 2. 2025


    Hadačová, Martina: Aktivity pro děti s těžkým kombinovaným postižením - autor recenze: Mgr. Aneta Marková, Ph.D.

    Představená publikace se věnuje velmi důležitému tématu možností rozvoje dětí s těžkým a kombinovaným postižením. Práce s dětmi se závažným postižením je velmi náročná sama o sobě. O to náročnější je, že na českém trhu absentuje dostatek kvalitních návodných strategií, ověřených rad a námětů, jak s touto skupinou dětí pracovat, a to jak ve školní prostředí, tak i mimo něj. Dosavadní publikace se více soustředí na popis problémů dětí s tímto typem postižení než na to, jak motivovat, rozvíjet či vzbudit zájem těchto dětí. Tvorba aktivit pro tyto děti tak mnohdy zůstává na samotném pedagogovi. O to hodnotnější je recenzovaná publikace, která poskytuje srozumitelné a v praxi ověřené náměty na aktivity pro tuto cílovou skupinu žáků a uceleně prezentuje možné způsoby práce v kontextu školního roku.

    Velmi praktický je samotný úvod, do kterého autorka vložila teoretický koncept celé publikace a paradigma, ze kterého pro vzdělávání vychází. V české literatuře je raritní propojení medicínského a pedagogického konceptu. Recenzovaná publikace stručně seznamuje s hlavními prvky bazální stimulace a s vybranými technikami, které se v konceptu bazální stimulace používají a jsou vhodné pro práci s žáky s těžkým kombinovaným postižením a zasazuje je do vzdělávacího procesu.

    Samotné zpracování publikace je promyšlené a logicky strukturované s ohledem na vzdělávací proces těchto žáků. Navrhované aktivity jsou návodně popsány a prakticky členěny dle oblasti, kterou rozvíjí. Samozřejmostí je i podrobný popis pomůcek potřebných pro realizaci konkrétní aktivity. Velmi praktické je představení aktivit pro všechny smysly, zejména pak aktivity pro rozvoj čichu a chuti bývají pro pracovníky v přímé péči výzvou. Je tedy výborné, že u každého tematického celku jsou prezentovány samostatné aktivity pro zrak, sluch, čich, chuť a hmat.

    Publikace též představuje unikátní autorské básně a písně, které byly vytvořeny za účelem vzdělávání žáků s těžkým kombinovaným postižením. Ve shodě se závěrem autorky tak tyto doprovodné básně a písně mohou oživit a zefektivnit vzdělávací proces a přispět k příjemné atmosféře ve třídě.

    autor recenze: Mgr. Aneta Marková, Ph.D.
    Recenze byla zpracována pro nakladatelství Portál
    Přečíst celou recenzi Zavřít
  • Autor recenze ? Datum 30. 1. 2025


    Hadačová, Martina: Aktivity pro děti s těžkým kombinovaným postižením - autor recenze: ?
    Text na www.facebook.com

    Děkujeme @nakladatelstviportal za tuto inspirativní knihu, díky které jsme právě v tomto klidném čase mohli načerpat nové nápady na aktivity a výlety s našimi dětmi.

    Aktivity pro děti s těžkým kombinovaným postižením od Martiny Hadačové jsou plné jednoduchých a smysluplných činností, které zvládnete snadno doma, ve škole i v zařízení.

    Najdete tu praktické tipy rozdělené do tematických bloků. Seznamy pomůcek a dokonce básničky a písničky, které oživí každou činnost.

    Je to lidská, srozumitelná a opravdu užitečná příručka pro každého, kdo pečuje o děti s handicapem.

    Doporučujeme všem rodičům, pedagogům i asistentům.

    autor recenze: ?
    Text na www.facebook.com
    Přečíst celou recenzi Zavřít
  • Autor recenze Zuzana Bílková Datum 14. 10. 2024


    Hadačová, Martina: Aktivity pro děti s těžkým kombinovaným postižením - autor recenze: Zuzana Bílková, katedra speciální pedagogiky PF JU

    Recenze knihy Aktivity pro děti s těžkým kombinovaným postižením

    Kniha Martiny Hadačové jednoznačně zaplňuje zřetelnou mezeru v nabídce speciálně pedagogické literatury. Kniha má v názvu „aktivity“, její záběr je ale daleko širší. Autorka stručně, ale výstižně zprostředkovává význam kvalitní a systematické zkušenosti, která, jak zdůrazňuje, nerozvíjí jenom kompetence a znalosti dítěte, ale produkuje emočně diferencované zážitky, které celkově obohacují také osobnost dítěte a posilují jeho individuální vývoj.

    Jedná se o příručku, která najde uplatnění u všech, kteří se ve své práci či osobním životě setkávají s dětmi či žáky se závažnějšími, zejména kombinovanými postiženími. Užitečnou inspiraci zde ale jistě najdou i vyučující či rodiče, kteří hledají aktivity pro rozvoj dětí se smyslovým postižení, či postižením intelektových funkcí.

    V úvodu první části knihy autorka představuje svůj záměr, možnosti využití knihy a její strukturu. Následuje vysvětlení a popis klíčových termínů, se kterými v knize pracuje. Tato část knihy je velmi informativní. Autorka představuje zejména postupy, které se prolínají většinou následujících aktivity, vysvětluje jejich význam a cíl a umožnuje tak čtenářům uchopit dále uvedené aktivity v jejich celkovém záběru a provádět je kompetentně a efektivně. Velmi oceňuji, že se nespokojuje pouze s popisem, ale zdůrazňuje smysl a cíl dané aktivity.

    Následuje popis aktivit, které autorka doporučuje ke každodenním rannímu rituálu. Své místo tak jistě najdou nejen ve školních třídách, ale i v pobytových zařízení, kde je lze využít k vytvoření klíčového orientačního časového bodu, který klientům strukturuje den. Do ranního rituálu zahrnuje aktivity zaměřené na rozvoj smyslů, tělesného schématu, vyšších kognitivních funkcí, ale opět zdůrazňuje i emoční doprovod. Tyto aktivity nerozvíjí pouze kompetence, ale také velmi intenzivně obohacují znalosti dětí či žáků a seznamují je s klíčovými pojmy (dny v týdnu, části těla apod.).

    Druhá, výrazně rozsáhlejší část knihy, je věnovaná popisu činností, které autorka strukturuje podle ročních období. Ke každému ročnímu období jsou uvedeny aktivity zaměřené primárně na jednotlivé smysl, mnoho aktivit je multisenzoriálních, nebo mají přesah i do dalších oblastí, jako je např. tělesné schéma.

    Každá aktivita obsahuje výčet vhodných pomůcek, případně popis úprav prostředí, jako např. zatemnění místnosti apod. Hudební činnosti jsou doplněny informací o melodii. Ta není uvedena formou notového záznamu, autorka se rozhodla pro zachycení melodií písemným pojmenováním tónů. Pro pedagogy, kteří většinou disponují základním hudebním vzděláním, to může být překvapivé, jako užitečné to ale mohou vnímat např. někteří rodiče či asistenti pedagoga, kteří hudební průpravu nemají, ale k doprovodu zpěvu mohou díky tomuto způsobu záznamu i bez znalosti not snadno využít dostupné nástroje, jako jsou např. xylofony.

    Na první pohled tedy kniha vypadá zejména jako užitečných zásobník nápaditých činností a cvičení. Při druhém, hlubším pohledu anebo při delším používání ale může čtenář vnímat také další obsah, který autorka předává tak trochu nepřímo – důraz na estetický rozměr činností a na jejich emoční hloubku.

    autor recenze: Zuzana Bílková, katedra speciální pedagogiky PF JU
    Recenze byla zpracována pro nakladatelství Portál
    Přečíst celou recenzi Zavřít

Napsali jsme o knize

Aktivity pro děti s těžkým kombinovaným postižením

Knižní novinky

Aktivity pro děti s těžkým kombinovaným postižením využívají techniky konceptu bazální stimulace

Přečíst článek