Hadačová, Martina: Aktivity pro děti s těžkým kombinovaným postižením - autor recenze: Mgr. Aneta Marková, Ph.D.Představená publikace se věnuje velmi důležitému tématu možností rozvoje dětí s těžkým a kombinovaným postižením. Práce s dětmi se závažným postižením je velmi náročná sama o sobě. O to náročnější je, že na českém trhu absentuje dostatek kvalitních návodných strategií, ověřených rad a námětů, jak s touto skupinou dětí pracovat, a to jak ve školní prostředí, tak i mimo něj. Dosavadní publikace se více soustředí na popis problémů dětí s tímto typem postižení než na to, jak motivovat, rozvíjet či vzbudit zájem těchto dětí. Tvorba aktivit pro tyto děti tak mnohdy zůstává na samotném pedagogovi. O to hodnotnější je recenzovaná publikace, která poskytuje srozumitelné a v praxi ověřené náměty na aktivity pro tuto cílovou skupinu žáků a uceleně prezentuje možné způsoby práce v kontextu školního roku.
Velmi praktický je samotný úvod, do kterého autorka vložila teoretický koncept celé publikace a paradigma, ze kterého pro vzdělávání vychází. V české literatuře je raritní propojení medicínského a pedagogického konceptu. Recenzovaná publikace stručně seznamuje s hlavními prvky bazální stimulace a s vybranými technikami, které se v konceptu bazální stimulace používají a jsou vhodné pro práci s žáky s těžkým kombinovaným postižením a zasazuje je do vzdělávacího procesu.
Samotné zpracování publikace je promyšlené a logicky strukturované s ohledem na vzdělávací proces těchto žáků. Navrhované aktivity jsou návodně popsány a prakticky členěny dle oblasti, kterou rozvíjí. Samozřejmostí je i podrobný popis pomůcek potřebných pro realizaci konkrétní aktivity. Velmi praktické je představení aktivit pro všechny smysly, zejména pak aktivity pro rozvoj čichu a chuti bývají pro pracovníky v přímé péči výzvou. Je tedy výborné, že u každého tematického celku jsou prezentovány samostatné aktivity pro zrak, sluch, čich, chuť a hmat.
Publikace též představuje unikátní autorské básně a písně, které byly vytvořeny za účelem vzdělávání žáků s těžkým kombinovaným postižením. Ve shodě se závěrem autorky tak tyto doprovodné básně a písně mohou oživit a zefektivnit vzdělávací proces a přispět k příjemné atmosféře ve třídě.
autor recenze: Mgr. Aneta Marková, Ph.D.
Recenze byla zpracována pro nakladatelství Portál