Aktivity pro děti s těžkým kombinovaným postižením

Tištěná kniha (2024)

0 % 3 recenze

199 Kč

249 Kč −20 %, ušetříte 50 Kč

Dodání 1-2 dny

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2024)

Počet stran
136
Vazba
Brožovaná
Rok vydání
2024
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
22208701
EAN
9788026221524
Nakladatelství
Portál
ISBN
978-80-262-2152-4
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

  • Porucha autistického spektra
Kniha nabízí spektrum činností zaměřujících se především na rozvoj smyslového vnímání. Kapitoly jsou uspořádány do čtyř tematických bloků dle ročních období. V knize jsou jednotlivé aktivity jednoduše popsány a jsou opatřeny seznamem vhodných pomůcek a snaží se vycházet z běžných postupů a materiálů. Veškeré aktivity jsou obohaceny o texty doprovodných básniček nebo písniček, které do činností vnesou rytmus a tematické umocnění. Neklade si za cíl seznámit čtenáře s terapeutickými postupy, ale naopak s jednoduchými a v praxi velmi snadno proveditelnými aktivitami, kterými mohou pečující osoby dětem doma, ve škole i v pobytovém zařízení doplnit vzdělávací, terapeutický a léčebný program. Je určen pedagogickým i osobním asistentům, speciálním pedagogům, pracovníkům v sociálních službách a rodičům, kteří pečují o děti s těžkým (často kombinovaným) postižením. Tedy těm, kteří s dítětem v praktickém životě tráví drtivou část dne.

O autorovi

Hadačová, Martina

Martina Hadačová je dlouholetá speciální pedagožka, která se stará o děti s těžkým kombinovaným postižením. Je součástí týmu Mateřské, Základní a Praktické…

Všechny knihy autora

Recenze (3)

  • Autor recenze Zuzana Bílková Datum 14. 10. 2024


    Hadačová, Martina: Aktivity pro děti s těžkým kombinovaným postižením - autor recenze: Zuzana Bílková, katedra speciální pedagogiky PF JU

    Recenze knihy Aktivity pro děti s těžkým kombinovaným postižením

    Kniha Martiny Hadačové jednoznačně zaplňuje zřetelnou mezeru v nabídce speciálně pedagogické literatury. Kniha má v názvu „aktivity“, její záběr je ale daleko širší. Autorka stručně, ale výstižně zprostředkovává význam kvalitní a systematické zkušenosti, která, jak zdůrazňuje, nerozvíjí jenom kompetence a znalosti dítěte, ale produkuje emočně diferencované zážitky, které celkově obohacují také osobnost dítěte a posilují jeho individuální vývoj.

    Jedná se o příručku, která najde uplatnění u všech, kteří se ve své práci či osobním životě setkávají s dětmi či žáky se závažnějšími, zejména kombinovanými postiženími. Užitečnou inspiraci zde ale jistě najdou i vyučující či rodiče, kteří hledají aktivity pro rozvoj dětí se smyslovým postižení, či postižením intelektových funkcí.

    V úvodu první části knihy autorka představuje svůj záměr, možnosti využití knihy a její strukturu. Následuje vysvětlení a popis klíčových termínů, se kterými v knize pracuje. Tato část knihy je velmi informativní. Autorka představuje zejména postupy, které se prolínají většinou následujících aktivity, vysvětluje jejich význam a cíl a umožnuje tak čtenářům uchopit dále uvedené aktivity v jejich celkovém záběru a provádět je kompetentně a efektivně. Velmi oceňuji, že se nespokojuje pouze s popisem, ale zdůrazňuje smysl a cíl dané aktivity.

    Následuje popis aktivit, které autorka doporučuje ke každodenním rannímu rituálu. Své místo tak jistě najdou nejen ve školních třídách, ale i v pobytových zařízení, kde je lze využít k vytvoření klíčového orientačního časového bodu, který klientům strukturuje den. Do ranního rituálu zahrnuje aktivity zaměřené na rozvoj smyslů, tělesného schématu, vyšších kognitivních funkcí, ale opět zdůrazňuje i emoční doprovod. Tyto aktivity nerozvíjí pouze kompetence, ale také velmi intenzivně obohacují znalosti dětí či žáků a seznamují je s klíčovými pojmy (dny v týdnu, části těla apod.).

    Druhá, výrazně rozsáhlejší část knihy, je věnovaná popisu činností, které autorka strukturuje podle ročních období. Ke každému ročnímu období jsou uvedeny aktivity zaměřené primárně na jednotlivé smysl, mnoho aktivit je multisenzoriálních, nebo mají přesah i do dalších oblastí, jako je např. tělesné schéma.

    Každá aktivita obsahuje výčet vhodných pomůcek, případně popis úprav prostředí, jako např. zatemnění místnosti apod. Hudební činnosti jsou doplněny informací o melodii. Ta není uvedena formou notového záznamu, autorka se rozhodla pro zachycení melodií písemným pojmenováním tónů. Pro pedagogy, kteří většinou disponují základním hudebním vzděláním, to může být překvapivé, jako užitečné to ale mohou vnímat např. někteří rodiče či asistenti pedagoga, kteří hudební průpravu nemají, ale k doprovodu zpěvu mohou díky tomuto způsobu záznamu i bez znalosti not snadno využít dostupné nástroje, jako jsou např. xylofony.

    Na první pohled tedy kniha vypadá zejména jako užitečných zásobník nápaditých činností a cvičení. Při druhém, hlubším pohledu anebo při delším používání ale může čtenář vnímat také další obsah, který autorka předává tak trochu nepřímo – důraz na estetický rozměr činností a na jejich emoční hloubku.

    autor recenze: Zuzana Bílková, katedra speciální pedagogiky PF JU
    Recenze byla zpracována pro nakladatelství Portál
    Přečíst celou recenzi Zavřít
  • Autor recenze Gabriela Rotterová Datum 14. 10. 2024


    Hadačová, Martina: Aktivity pro děti s těžkým kombinovaným postižením - autor recenze: Gabriela Rotterová
    http://casopisagora.cz

    Každé dítě potřebuje rozvíjet všechny své smysly. Většina smyslového vnímání funguje bezděčně při běžných denních činnostech. U dětí s postižením je potřeba rozvoje celého spektra stejná, avšak kvůli specifické kondici jedinců je třeba jim s rozvojem oslabených smyslových orgánů pomoci.

    První publikace speciální pedagožky Martiny Hadačové, která dlouhodobě pracuje s dětmi s těžkým kombinovaným postižením, je cenným zdrojem pro všechny, kteří s dětmi s danou problematikou přichází do častého kontaktu. Autorka ve své 135 stránkové příručce plné aktivit přináší praktické a ověřené postupy, jak efektivně stimulovat a podporovat rozvoj dětí s ohledem na jejich speciální potřeby a nutnost individuálního přístupu.

    Jedna třetina knihy je věnována úvodnímu slovu a vysvětlení konceptu bazální stimulace a jeho rozčlenění na stimulaci somatickou (např. polohování, kontaktní dýchání), vibrační (např. rytmizace slov s vibrační masáží kloubů) a vestibulární (např. pohupování v závěsné houpačce, pasivní pohyby hlavou). Dále jsou zde popsány příklady důležitých denních rituálů pro uvědomování si vlastní osoby, tělesného schématu, upevnění konceptu aktivit v čase. Vše je velmi čtivě a srozumitelně popsáno.

    Další dvě třetiny knihy obsahují již konkrétní aktivity rozdělené do čtyř ročních období, kdy v každém z těchto období nalezneme několik činností s důrazem kladeným na jeden ze smyslů – zrak, sluch, čich, chuť a hmat – případně jejich kombinaci.

    K některým aktivitám jsou třeba pomůcky, které většinou nalezne každý doma či se dají něčím lehce nahradit. Zároveň je součástí téměř každé aktivity doprovodná říkanka či písnička. Obzvlášť oceňuji rozdělení aktivit dle smyslů. Příklady jsou přiloženy ve foto ukázce na konci této recenze.

    Existenci publikace, jako je tato, vnímám velmi pozitivně, po jejím přečtení mám jistotu, že se při práci s dětmi mohu opřít o spoustu nápadů. Osobně se mi však zdá při zpětném procházení stránek příručky, že se aktivity velmi často opakují s obměnou sezónního materiálu.

    Knihu doporučuji rodičům a obecně pečujícím osobám, které by rády doplnily svůj repertoár činností pro děti vyžadující neustálou a náročnou péči, a všem pracovníkům pomáhajícím dětem vytvořit podpůrné a rozvojové prostředí.

    autor recenze: Gabriela Rotterová
    Recenze byla zpracována pro nakladatelství Portál
    http://casopisagora.cz
    Přečíst celou recenzi Zavřít
  • Autor recenze ? Datum 14. 10. 2024


    Hadačová, Martina: Aktivity pro děti s těžkým kombinovaným postižením - autor recenze: ?
    https://www.katechetiolomouc.cz

    • Pracujete s dětmi, které mají nějaké specifické potřeby?
    • Hledáte inspiraci, jak děti s handicapem rozvíjet?
    • Přemýšlíte nad inovativními přístupy k dětem s postižením?

    Pokud jste si na některou z otázek odpověděli ANO, tak bychom vám rádi doporučili knížku Aktivity pro děti s těžkým kombinovaným postižením, která vyšla v nakladatelství Portál.

    Autorka je speciální pedagožka, která se stará o děti s kombinovaným postižením. Kniha je příručkou pro všechny, kteří se chtějí dětem s kombinovaným postižením věnovat.

    V úvodní části knihy autorka čtenáře seznamuje s konceptem bazální stimulace a popisuje základní druhy stimulace, které tento koncept využívá: somatickou, vibrační a vestibulární. Aktivity obohacuje také o písničky s jednoduchými nápěvy.

    Další část knihy popisuje konkrétní aktivity k rozvoji smyslů. Aktivity jsou rozděleny do tematickým celků dle ročních období. U každé je uvedeno, jaké bude pedagog potřebovat pomůcky, popis průběhu aktivity a doprovodná písnička.

    Příklad aktivity z knihy:

    Hra s vodou a barevnými kapkami

    Pomůcky:

    • šest skleněných misek
    • žlutá, modrá, zelená, červená, hnědá a černá tuš
    • voda
    • dětská konvička na zalévání

    Průběh aktivity:

    Děti posadíme v polohovacích židlích kolem stolu. Do připravených šesti skleněných misek nalijeme vodu. Pro zpestření aktivity můžeme nalévat vodu do misek dětskou konvičkou před zraky žáků nebo ji mohou nalévat sami žáci přes asistovaný pohyb, kdy společně konvičku uchopíme a přelijeme z ní vodu do misek.

    V tematické básničce je postupně pojmenováno šest barev. Při odříkávání příslušného verše kapeme do vody korespondující barevnou tuš a necháme ji efektně prostupovat. Misku můžeme podržet každému dítěti přímo před očima a odpovídající verš každému zvlášť zopakovat. Takto postupně obarvíme vodu ve všech šesti miskách.

    Barvičky (doprovodná básnička)

    Co nakreslí dětičky,

    když jim dáme barvičky?

    Žlutou kreslí sluníčko,

    modrou letní nebíčko,

    zelená je na travičku,

    hnědá vybarví kravičku,

    červená je na třešničky,

    černá na smolné kočičky.

    Všechny barvy spolkne duha,`jen ať se zezláme tuha!

    Knihu doporučujeme pro inspiraci všem, kteří pracují s dětmi s kombinovaným postižením. Mnohé aktivity ale využijete i při práci se zdravými dětmi batolecího či školkového věku.

    Přečíst celou recenzi Zavřít

Napsali jsme o knize

Aktivity pro děti s těžkým kombinovaným postižením

Knižní novinky

Aktivity pro děti s těžkým kombinovaným postižením využívají techniky konceptu bazální stimulace

Přečíst článek