Hadačová, Martina: Aktivity pro děti s těžkým kombinovaným postižením - autor recenze: Zuzana Bílková, katedra speciální pedagogiky PF JURecenze knihy Aktivity pro děti s těžkým kombinovaným postižením
Kniha Martiny Hadačové jednoznačně zaplňuje zřetelnou mezeru v nabídce speciálně pedagogické literatury. Kniha má v názvu „aktivity“, její záběr je ale daleko širší. Autorka stručně, ale výstižně zprostředkovává význam kvalitní a systematické zkušenosti, která, jak zdůrazňuje, nerozvíjí jenom kompetence a znalosti dítěte, ale produkuje emočně diferencované zážitky, které celkově obohacují také osobnost dítěte a posilují jeho individuální vývoj.
Jedná se o příručku, která najde uplatnění u všech, kteří se ve své práci či osobním životě setkávají s dětmi či žáky se závažnějšími, zejména kombinovanými postiženími. Užitečnou inspiraci zde ale jistě najdou i vyučující či rodiče, kteří hledají aktivity pro rozvoj dětí se smyslovým postižení, či postižením intelektových funkcí.
V úvodu první části knihy autorka představuje svůj záměr, možnosti využití knihy a její strukturu. Následuje vysvětlení a popis klíčových termínů, se kterými v knize pracuje. Tato část knihy je velmi informativní. Autorka představuje zejména postupy, které se prolínají většinou následujících aktivity, vysvětluje jejich význam a cíl a umožnuje tak čtenářům uchopit dále uvedené aktivity v jejich celkovém záběru a provádět je kompetentně a efektivně. Velmi oceňuji, že se nespokojuje pouze s popisem, ale zdůrazňuje smysl a cíl dané aktivity.
Následuje popis aktivit, které autorka doporučuje ke každodenním rannímu rituálu. Své místo tak jistě najdou nejen ve školních třídách, ale i v pobytových zařízení, kde je lze využít k vytvoření klíčového orientačního časového bodu, který klientům strukturuje den. Do ranního rituálu zahrnuje aktivity zaměřené na rozvoj smyslů, tělesného schématu, vyšších kognitivních funkcí, ale opět zdůrazňuje i emoční doprovod. Tyto aktivity nerozvíjí pouze kompetence, ale také velmi intenzivně obohacují znalosti dětí či žáků a seznamují je s klíčovými pojmy (dny v týdnu, části těla apod.).
Druhá, výrazně rozsáhlejší část knihy, je věnovaná popisu činností, které autorka strukturuje podle ročních období. Ke každému ročnímu období jsou uvedeny aktivity zaměřené primárně na jednotlivé smysl, mnoho aktivit je multisenzoriálních, nebo mají přesah i do dalších oblastí, jako je např. tělesné schéma.
Každá aktivita obsahuje výčet vhodných pomůcek, případně popis úprav prostředí, jako např. zatemnění místnosti apod. Hudební činnosti jsou doplněny informací o melodii. Ta není uvedena formou notového záznamu, autorka se rozhodla pro zachycení melodií písemným pojmenováním tónů. Pro pedagogy, kteří většinou disponují základním hudebním vzděláním, to může být překvapivé, jako užitečné to ale mohou vnímat např. někteří rodiče či asistenti pedagoga, kteří hudební průpravu nemají, ale k doprovodu zpěvu mohou díky tomuto způsobu záznamu i bez znalosti not snadno využít dostupné nástroje, jako jsou např. xylofony.
Na první pohled tedy kniha vypadá zejména jako užitečných zásobník nápaditých činností a cvičení. Při druhém, hlubším pohledu anebo při delším používání ale může čtenář vnímat také další obsah, který autorka předává tak trochu nepřímo – důraz na estetický rozměr činností a na jejich emoční hloubku.
autor recenze: Zuzana Bílková, katedra speciální pedagogiky PF JU
Recenze byla zpracována pro nakladatelství Portál