Jedním z principů duševního života je, že se utváří a projevuje v jednotě s předmětnou činností jako je třeba práce nebo sport. A projevuje se také v produktech činnosti, z nichž psychologicky velmi významnou úlohu hraje výtvarná činnost. Tak jsou oblíbeným předmětem psychologických monografií o výtvarných umělcích pojednání o životě a díle takových psychologicky pozoruhodných osobností, jako byli třeba van Gogh a Gaugin. Ke spontánním, oblíbeným produktům činnosti patří u dítěte zejména taková forma jeho výtvarné činnosti, jakou je kresba, a proto je dětská kresba již celá desetiletí oblíbeným prostředkem psychodiagnostiky dítěte.
Proto zde recenzovaná kniha francouzského klinického psychologa F. Cogneta představuje cenný příspěvek nejen jako psychodiagnostický prostředek pro klinickou psychologii dítěte, ale také pro vhled do světa dětských představ o světě a životě projevující se množstvím pozoruhodných symbolů (např. vyjádření radostného nebo naopak úzkostného vyladění dítěte, téma kresby vyjadřující jeho touhy nebo obavy atd.). Cognet uvádí, že „kresba se vztahuje k takovým hlavním pojmům, jako jsou svoboda, fantazie, seberealizace, vztah k druhým … přispívá k vytvoření jedinečného životního příběhu … je jakýmsi zrcadlem, více či méně jasně odrážejícím vnitřní uspořádání či konflikty subjektu“. To znamená, že „je tedy kresba nevyhnutelně projevem subjektivní dimenze dítěte“, řekli bychom, že otevírá pohled na panorama i hloubky dětského duševního života.
Autor podává srozumitelný výklad dětské kresby jako obrazu dětské duše a spatřuje pozoruhodný aspekt její produkce v tom, že „stejně jako řeč, i dětská kresba potřebuje pozorovatele, povzbuzení a interpretaci, aby se mohla zrodit a úspěšně vzkvétat“. Celá tato kniha je potom věnována nejprve podrobnému úvodu k psychologickému vhledu do obsahu a poselství dětských kreseb (témata jako jsou fantazie, imaginace, symbolika, volná kresba, „symptomatická vyjádření v kresbě“), psychologickému vyšetření kresby a přehledu testů tématických kreseb (jako jsou kresby lidské postavy, rodiny a kromě jiného symbolů plná kresba stromu). Knihu uvítají nejen kliničtí psychologové, ale i rodiče, které autor vede k tomu, aby kresbu svého dítěte rozvíjeli také jako prostředek komunikace s ním.
Prof. Milan Nakonečný, 24. 3. 2014
Recenze byla zpracována pro nakladatelství Portál.