Slovník mediální komunikace

Tištěná kniha (2004)

0 % 1 recenze

395 Kč

465 Kč −15 %, ušetříte 70 Kč

Rozebráno

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2004)

Počet stran
328
Vazba
Vázaná
Rok vydání
2004
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
21600901
EAN
9788071789260
Nakladatelství
Portál
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

Slovník se soustřeďuje zejména na základní pojmy vyskytující se v nejznámějších komunikačních teoriích, zabývajících se vztahem médií a společnosti. Jednotlivá hesla mapují různé vědy, které souvisejí s mediální komunikací (psychologii komunikace, sémiotiku, sociologii), vysvětlují však také pojmy týkající se sdělovacích prostředků a sociální komunikace. Kniha je dílem našich předních odborníků na mediální studia a zároveň prvním soustavným českým vědeckým projektem, který zachycuje současný stav mediální vědy. Obsahuje více než 200 hesel týkajících se žurnalistiky, teorií komunikace a fenoménů souvisejících s masovými sdělovacími prostředky.
PhDr. Irena Reifová, Ph.D., vyučuje kulturální studia a kritické teorie médií na FSV UK v Praze. Publikuje v novinách a časopisech, překládá z němčiny.

O autorovi

Reifová, Irena a kolektiv

Další knihy autora

Recenze (1)

  • Součástí života moderního člověka je denní styk s komunikačními médii nejrůznějšího druhu. Ačkoliv prakticky na každou činnost se nějak kvalifikačně připravujeme, s daty získávanými prostřednictvím médií pracujeme pouze podle svého uvážení, které ovšem může být ošidné. Autorský kolektiv vedený Irenou Reifovou předkládá českému čtenáři první lexikografickou pomůcku svého druhu v českém jazyce, a sice Slovník mediální komunikace. Hned v úvodu se píše, že jsou v heslovitě uspořádaném textu osvětlovány pojmy, které „dovedou dodat výpovědím o sociálních, politických, ekonomických i filozofických dimenzích médií přesnost, vyšší kvalitu a přesvědčivost“. Jisté je, že abychom rozuměli mediálním sdělením, potřebujeme určitou průpravu.

    Slovník mediální komunikace obsahuje 200 pečlivě vybraných hesel. I když jednotlivá hesla zpracovávali různí autoři, celkový dojem slovníku je kompaktní. Jednotlivá hesla jsou přehledná, srozumitelná a prakticky pravidelně obsahují další odkazy. Lze vysoce ocenit, že za každým heslem je uveden abecedně uspořádaný seznam související literatury.

    Slovník mediální komunikace je jmenovitě určen studentům a pedagogickým či vědeckým pracovníkům všech sociálních věd. Odhaduji, že čtenářské určení je nepochybně větší: určitá hesla mohou zajímat i odborníky jiných oborů, případně laiky. Irena Reifová totiž správně zdůrazňuje, že každý člověk, který je vystaven dennodennímu vlivu nejrůznějších médií by měl „průběžně budovat, rozvíjet a udržovat imunitu“ vůči nim. Určitý zdravý odstup a kritický náhled je pak nepochybně podstatou „obecné mediální gramotnosti“.

    Zbývá vysvětlit, proč je Slovník mediální komunikace doporučován na stránkách Praktického lékaře. Odhlédneme-li od skutečnosti, že každý lékař je také „obyčejný občan“, který je vystaven tlaku médií jako každý jiný, stává se, že kromě poučených tiskových mluvčích z resortu zdravotnictví, dostávají také jednotliví lékaři prostor k aktivní mediální prezentaci. Mnohem častěji než v minulosti jsou zváni ke vstupu do médií a není tajemstvím, že mediální pravidla jsou jim většinou vzdálena. Aby se lékař v takové situaci nevystavil zbytečným rizikům, může se „vyzbrojit“ některými potřebnými informacemi, které jsou právě obsažena v textu recenzovaného slovníku.

    Závěr je jednoznačný: Slovník mediální komunikace je pěkná, přehledná a vysoce užitečná kniha. Neměla by chybět v příruční knihovně nikoho, kdo se zajímá o kvalifikovaný výklad mediálních principů a mechanizmů.

    Prof. PhDr. RNDr. Helena Haškovcová, CSc.

    Přečíst celou recezi Zavřít