Manuál DBT: komplexní představení dialektické behaviorální terapie

Dialektická behaviorální terapie vznikla na základě klasické KBT v rámci tzv. „třetí vlny“ především pro terapii hraniční poruchy osobnosti. Manuál DBT je první teoretický návod pro tuto formu terapie v češtině.

Dialektická behaviorální terapie je jednou z odnoží klasické kognitivně behaviorální terapie, kterou vyvinula americká psycholožka Marsha M. Linehan v 90. letech 20. století. Kombinuje postupy klasické behaviorální terapie s filozofickým přístupem založeným na budhismu a všímavosti  - sama autorka je ostatně zenovou mistryní. Obecným cílem DBT je posílení odhodlanosti a houževnatosti, snaží se pacientům pomoci, aby dokázali svůj život brát jako hodnotný: učí změnit nežádoucí chování, emoce či myšlenky, ale i žít v daném okamžiku a přijímat jej takový, jaký je. DBT se ukazuje jako účinný způsob terapie pro pacienty s hraniční poruchou osobnosti či náběhem k ní, ale i pro pacienty se sebevražednými sklony, s poruchy příjmu potravy ale i řadou dalších potíží.

Manuál DBT, jehož autorkou je sama Marsha M. Linehan, je rozsáhlý pracovní materiál pro práci s klienty v rámci DBT. Obsahuje více než 220 pracovních listů a materiálů, které se věnují řadě oblastí lidského prožívání a představují dopodrobna zpracované a rozkrokované postupy pro různé životní situace: odolávání nezdravým návykům, budování vztahů, strukturování a organizování osobního života, zvládání emočně náročných situací, zvládání tísně atd. Autorka materiály vytvořila původně pro účely práce s lidmi s hraničním uspořádáním osobnosti a po revizi (náš překlad vychází z druhého, rozšířeného vydání) je lze využít i pro lidi s jinými emočními a osobnostními obtížemi. 

Kniha má pět hlavních oddílů a každý z nich začíná krátkým úvodem. První oddíl se zabývá obecnými dovednostmi. Každému ze čtyř hlavních modulů dovedností DBT (dovednosti všímavosti, dovednosti vztahové efektivity, dovednosti emoční regulace a dovednosti snášení tísně) je věnován samostatný oddíl, který obsahuje návody a pracovní listy. Součástí každého modulu je tematická skupina návodů a pracovních listů. Každé dovednosti nebo skupině dovedností je věnován odpovídající návod s instrukcemi, jak tuto dovednost praktikovat. Téměř každý návod má nejméně jeden (ale velmi často více než jeden) související pracovní list pro zaznamenávání praxe dané dovednosti. V úvodu každého oddílu najdete souhrnný popis návodů a pracovních listů, které k nim patří.

Překlad Manuálu DBT je v českém kontextu zásadním milníkem, neboť uceleně zpřístupňuje odborníkům i klientům materiály, které dosud byly dostupné pouze na jednotlivých pracovištích využívajícíh DBT.

Z anglického originálu DBT Skills Training Handouts and Worksheets (Second Edition) přeložila Hana Antonínová.  Na podrobných odborných revizích překladu se podíleli členové DBT sekce ČSKBT, která vznikla v roce 2023 jako odborná společnost sdružující kvalifikované terapeuty s absolvovaným výcvikem v dialektické behaviorální terapii. Na základě dlouholeté klinické zkušenosti vytvořili členové sekce konsenzuální českou DBT terminologii, která je součástí překladu.

 Manuál DBT

Zakoupíte na našem e-shopu

  • Manuál DBT

    Pracovní listy a terapeutické strategie

    699 Kč Sleva 15 % 594 Kč

    Odeslání 1-2 pracovní dny

Ukázka:

OBECNÝ NÁVOD 1

(Obecný pracovní list 1; s. 45)

Cíle nácviku dovedností

OBECNÝ CÍL

Naučit se, jak změnit chování, emoce a myšlenky, které jsou spojeny s životními problémy a působí utrpení a tíseň.

SPECIFICKÉ CÍLE
Chování, které je třeba omezit:
†
  • Bezmyšlenkovitost, prázdnota, nedostatek kontaktu se sebou a s druhými, kritičnost.
  • †Mezilidský konflikt a stres, osamělost.
  • Nedostatek flexibility, nesnáze při změnách.
  • Kolísání nálad, extrémní emoce; chování závislé na náladě; obtíže při emoční regulaci.
  • Impulzivní chování; jednání bez přemýšlení; obtížné přijímání skutečnosti takové, jaká je; své­hlavost, závislost.
Dovednosti, které je třeba rozvíjet:
  • ††††Dovednosti všímavosti.
  • Dovednosti vztahové efektivity.
  • Dovednosti emoční regulace.
  • Dovednosti snášení tísně.

OSOBNÍ CÍLE

Chování, které je třeba omezit:
1. _________________
2. _________________
3. _________________

Dovednosti, které je třeba rozvíjet:
1. _________________
2. _________________
3. _________________

OBECNÝ NÁVOD 1A

Možnosti řešení jakéhokoli problému

Pokud se ve vašem životě objeví problémy, jaké máte možnosti?

 

  1. ŘEŠIT PROBLÉM
    Změnit situaci… nebo se jí vyhnout, opustit ji, trvale jí uniknout.
  2. CÍTIT SE I S PROBLÉMEM LÉPE
    Změnit (nebo regulovat) svou emoční reakci na problém.
  3. SNÁŠET PROBLÉM
    Přijmout situaci a tolerovat samotný problém i svou reakci na něj.
  4. TRÁPIT SE DÁL
    Nebo situaci ještě zhoršit!
  1. JAK ŘEŠIT PROBLÉM:
    Použít dovednosti vztahové efektivity.
    Kráčet střední cestou (z dovedností vztahové efektivity).
    Využít dovednosti řešení problémů (z dovedností emoční regulace).
  2. JAK SE CÍTIT LÉPE:
    Využít dovednosti emoční regulace.
  3. JAK SNÁŠET PROBLÉM:
    Využít dovednosti snášení tísně a dovednosti všímavosti.
  4. CÍTIT SE STÁLE BÍDNĚ:
    Nevyužít žádné dovednosti!

OBECNÝ PRACOVNÍ LIST 1

(Obecný návod 1; s. 27)

PRO a PROTI používání dovedností

Datum odevzdání: ................................ Jméno: .................................................................. Týden zahájení: ......

Použijte tento pracovní list, abyste objevili PRO a PROTI využívání dovedností při dosahování svých cílů. Jde o to, abyste zjistili, jakým nejúčinnějším způsobem můžete získat to, co v životě chcete. Nezapomínejte, že se zabýváte svými vlastními cíli, nikoli cíli někoho jiného.

Popište situaci nebo problém:

Popište své cíle v této situaci:

Vypracujte seznam PRO a PROTI uplatňování svých dovedností v této situaci.

Vypracujte jiný seznam PRO a PROTI spojený s tím, že své dovednosti nebudete uplatňovat, nebo je budete uplatňovat nedostatečně.

Ověřte si fakta, abyste si byli jistí, že vaše hodnocení PRO a PROTI je správné.

Potřebujete-li více místa, pište na zadní stranu listu.

PRO

Používání dovedností

___________

___________

Nepoužívání dovedností

___________

___________

PROTI

Používání dovedností

___________

___________

Nepoužívání dovedností

___________

___________


Co jste se rozhodli dělat v této situaci?

___________________________________
Je to to nejlepší rozhodnutí (ve stavu moudré mysli)?

___________________________________

O autorovi

Marsha M. Linehan

Marsha M. Linehan je americká psycholožka a spisovatelka. Je tvůrkyní dialektické behaviorální terapie, typu psychoterapie, která kombinuje kognitivní restrukturalizaci s přijetím, všímavostí a formováním.

Všechny knihy autora