Montessori, Maria: Tajuplné dětství - autor recenze: Mgr. Anna Strnadová, Ústav speciálněpedagogických studií, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého OlomoucVýznamná italská lékařka, filozofka, vědkyně a všestranná pedagožka, jedna z nejpozoruhodnějších žen první poloviny dvacátého století, proslulá díky novým pedagogickým metodám. Toto vše ve zkratce byla doktorka Marie Montessori. Její kniha Tajuplné dětství vychází již ve třetím vydání, poprvé v nakladatelství Portál. Překlad provedl Jan Volín.
Kniha je rozdělená do úvodu a tří částí. V úvodu knihy autorka popisuje dětství jako společenský problém, podtrhává slepotu dospělých a necitelnost vůči potomkům, kteří jsou nevědomky zatracováni. Autorka tvrdí, že teprve trpělivá práce a úsilí ve prospěch dětí nám umožní odhalit tajemství lidství a jemná a citlivá zákoutí dětské duše, kde dochází k formování člověka.
Část první autorka dedikuje popisu vývoje dítěte v raném věku, přidává konkrétní příklady z vlastní dlouholeté praxe, dodává poznatky z biologie, psychologie, pedagogiky a dalších vědních disciplín. Věnuje se tématům jako psychoanalýza, přirozené instinkty, období zvýšené vnímavosti, vnitřní řád, intelekt nebo například láska. Autorka uvádí mnoho konkrétních příkladů z praxe, které čtenáři pomohou lépe pochopit téma a ponořit se do problematiky. Autorka také popisuje zajímavý psychologický experiment profesora Levine, který zkoumal reakce dětí s mentálním postižením a dětí intaktních na množství položených předmětů. Překvapivým závěrem bylo, že lidé po zhlédnutí filmu s experimentem považovali za normální reakce dětí s mentálním postižením. Montessori zmiňuje, že sebeovládání, nikoli rušnou činnost, bychom však měli považovat za normální. Podle Montessori schopnost pohybovat se pod vedením rozumu vede k soustředění, což je přirozeným jevem vnitřního původu.
Výchově a vzdělávání dítěte, popisu vzdělávací metody, duchovní přípravě učitele a opět praktickým příkladům se autorka věnuje v části druhé. Důraz klade na objasnění vzniku metody, na odstranění překážek rozvoje dětí, na svobodu volby a další principy metody. Podrobně se věnuje tématu psychických úchylek a jejich důsledkům pro tělesné zdraví. Autorka popisuje Domy dětí, což jsou vzdělávací zařízení, ve kterých je praktikována Montessori metoda a ve kterých je dítě středem všech aktivit, svobodně se pohybuje a vybírá si zaměstnání podle sebe.
Třetí část je dedikována tématu vztahu a konfliktu mezi dospělým a dítětem. Tato část se zabývá mimo jiné tématem hledání příčin mentálních či fyzických odchylek, pracovních instinktů, druhů práce u dětí a dospělých a vykresluje společnost a rodiče jako opatrovníky dětí, mající za cíl děti chránit a mít na zřeteli jejich zájmy. Autorka klade důraz na důležitost tématu společenských práv dítěte, protože dítě produkuje samo lidstvo a uznání jeho práv je o to víc podstatné.
Maria Montessori byla na svou dobu revoluční osobností, která teoretické poznatky o výchově a vzdělávání dětí používala a ověřovala v praxi, podařilo se jí odhalit v dětech obrovský potenciál a docházela k překvapivým závěrům, mimo jiné když metody práce, které používala u dětí s postižením, využila také u intaktní populace. Její metoda je průlomová. K tajemství zrození člověka a tajuplnému dětství přistupuje autorka s hlubokou úctou a pokorou.
Od dob působení Marie Montessori uplynulo přibližně tři čtvrtě století a na půdě akademické, praktické i životní úrovně došlo k výrazným posunům. K soudobému poznání této problematiky je proto nutno čerpat také z aktuálních vědeckých poznatků a pedagogické praxe. Avšak mnoho myšlenek autorky i v dnešní době stále platí a její knihy jsou důležitým zdrojem pro pochopení přirozeného vývoje dětí a Montessori metody.
Kniha bude zajímavá a přínosná pro studenty pedagogických oborů, odbornou i laickou veřejnost, a to zejména pro rodiče a vychovatele, kteří mají zájem o prohloubení znalostí a nalezení kořenů vzdělávací metody Marie Montessori.
autor recenze: Mgr. Anna Strnadová, Ústav speciálněpedagogických studií, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého Olomouc