Shapiro, Lawrence E.: 44 aktivit pro děti s ADHD - autor recenze: Mgr. Martina Chmelováhttps://www.alfabet.cz/vyvojova-vada-u-ditete/44-aktivit-pro-deti-s-adhd-recenze-knihy/Vychovávat, podporovat, doprovázet, chránit a žít s dítětem s ADHD není vůbec jednoduchá věc. Ani pro rodiče, prarodiče nebo samotné dítě. Rodiče nejprve musí pochopit, co přesně se děje s nervovým systémem jejich dítěte, aby dokázali následně pracovat s nejrůznějšími specifiky, ale hlavně, aby věděli jak.
Řada dětí s ADHD má nadprůměrný potenciál rozvoje, ale problémy se systematičností a dokončováním úkolů tuto potenciální kapacitu velmi snižují. Bez dobrého vedení není možné nastartovat rozvoj dítěte do jeho plného potenciálu. Je nutné si uvědomit, že děti potřebují pro plnění požadavků na ně kladených doma, v rodině, ve škole i ve volnočasových aktivitách mnohem více energie než děti bez této poruchy.
„Objížďky“ v mozku
Děti s ADHD zajímá vše, ale jejich rozptýlená pozornost na druhou stranu velmi stěžuje soustředění na jednu věc. Zkrátka řečeno, informace v jejich mozku jakoby putovala objížďkami a ne přímými cestami. Prostřednictvím této návodné a konkrétní knihy mohou rodiče porozumět tomu, co se s jejich dítětem děje, naučí se s ním konkrétně pracovat tak, aby se „objížďky“ v mozku postupně zmenšily, aby své dítě podpořili v nácviku praktických dovedností, které pomohou dítěti zvládat učit se nové věci, být za sebe a své úkoly odpovědné, mít kamarády a být spokojené.
Rozdělení pracovní knihy
Pracovní kniha naučí rodiče a jejich děti novým emočním, behaviorálním a sociálním dovednostem. Je rozdělena do 4 základních oddílů.
1. oddíl je zaměřen na to, jak svému dítěti pomoci v sebekontrole. Cvičení jsou zaměřena na trpělivost, naslouchání, dodržování pravidel, jednoduchou práci se strukturou jasných, konkrétních a jednoduchých úkolů jako např. uklizený pokoj atd.
2. oddíl pomáhá dětem překonávat problémy ve škole, v pozitivním pohledu na samotnou školu. Jsou zde aktivity pro práci s nervozitou a strachem, opět se strukturou zaměřenou tentokrát na čas a dochvilnost. Některé aktivity vedou děti k nácviku umění říci si o pomoc a k odpovědnosti za svěřené úkoly, aniž by to dětem neustále někdo připomínal.
3. oddíl je zaměřený na podporu dětí v umění získat a udržet si kamarády. Aktivity pomáhají dětem citlivě rozpoznat, kde je hranice legrace, a kdy to už pro druhého legrace a škádlení není. Učí je pracovat s hněvem a vztekem a velmi cenná aktivita je podpora dělání kompromisů.
4. oddíl je zaměřen na kvalitu osobního života samotného dítěte ve smyslu stability, sebepodpory a sebekontroly.
Aktivity jsou koncipovány na max. 10 min. Pro rodiče je v úvodu každé aktivity jednoduchá informace o důvodech, co konkrétní cvičení podporuje. Cvičení je samozřejmě nezbytné trénovat a nepřepokládat, že výsledek se dostaví ihned pro prvním opakování.
Děti se svými rodiči se naučí chápat své potřeby, ovládat své emoce, natrénují některé důležité dovednosti struktury důležité pro plnění školních úkolů, ale i v rodině, mají možnost se naučit lépe rozumět sami sobě a druhým. Podpora sebekontroly a odpovědnosti doprovází trénink všech aktivit.
Aktivity jsou hlavně určeny pro rodiny s dětmi s ADHD od 8-12 let.
Příručka přináší důležitou pomůcku potřebným rodičům, že se situací svého dítěte mohou pracovat a chování svého dítěte mohou vytrvalým tréninkem ovlivňovat a formovat ke zdravému a efektivnímu fungování.