Zakousněte se do knihy aneb Jak dětem nabídnout kvalitně ochutnávku knih -
Pavlína Lišovskáza-listem-list.cz/Jakožto vystudovaná učitelka českého jazyka, t. č. dětská knihovnice, neustále hledám nějakou inspiraci, jak dětem zprostředkovat to, co sama miluji – lásku k literatuře. Existují nápady dobré, průměrné, ale pak jsou i nápady neotřelé a výjimečné jak svým obsahem, tak provedením. Jedním z takových originálních prostředků může být soubor pracovních listů v brožované knížce Zakousněte se do knihy, kterou vytvořilo již osvědčené tvůrčí duo spisovatelka Klára Smolíková a ilustrátorka Bára Buchalová.
Na několika málo stranách poskytly autorky rozmanité množství námětů, jak pracovat s dětmi od 1. do 4. třídy v hodinách literatury. Prostřednictvím nabízených úkolů a aktivit je možné vést děti k zamýšlení se nejen nad čtenými příběhy, ale také nad tím, jak kniha vzniká, jaká jsou úskalí čtenářství, jak to chodí v knihovně nebo co všechno je součástí knihy a jakou to má funkci (např. ilustrace). Jednoduše a srozumitelně zadávané úkoly probouzí v dětech radost z práce a motivují je pokračovat v jejich úsilí až do zdárného konce. Pracovní listy jsou vystavěny na obecném zadání, nejsou vázány na konkrétní knižní tituly, je tedy možné využít je jako vstupní aktivitu k nějakému učivu či jako doplněk k učivu již probíranému a navázat poté prací s vybraným knižním titulem dle samotného učitele či rodiče.
Při práci můžeme volit úkoly stavějící spíše na kreativitě výtvarné (př. děti dokreslují obrázky dle zadání) či kreativitě slovní (př. doplňování slov, slovní hříčky, dopisování pokračování nastíněných příběhů). Někdy jsou úkoly doplněny o nabídku možností, s nimiž děti mohou/mají pracovat, jindy je nabídka variant omezená a děti musí zapojovat více svou vlastní fantazii. Volba úkolů tedy závisí na lektorovi, který bude s knihou pracovat, aby správně odhadl stupeň schopností svých dětí a zvolil jim úkol přiměřený jejich věku a dovednostem.
V každém případě ale textový obsah není jediným plusem. Veselé a roztomilé ilustrace malých knihožroutů a dalších postaviček v knížce jen dokreslují její pozitivní naladění. Navíc jsou ilustrace vytvořené formou omalovánkových černobílých obrázků, děti tedy mohou po splnění úkolu pracovní list vybarvit dle svého gusta.
Jako velmi hodnotnou součást knihy považuji zařazení metodické části pro učitele či rodiče, v níž naleznou tipy a rady, jak s daným pracovním listem pracovat, jak uzpůsobit pracovní prostředí či děti pro práci namotivovat. Samozřejmostí je také přiložené řešení k některým doplňovacím úkolům, jež by mohly být náročnější na splnění, aby u nich nedošlo k omylům či nepochopení.
Celkově knihu hodnotím jako velmi zdařilou, jedná se o kvalitní pomůcku do výuky českého jazyka a literatury na 1. stupni základní školy. Úkoly v pracovních listech jsou pro děti natolik líbivé a zábavné, že se zcela jistě budou dožadovat dalších, až je všechny splní.