Autor H.P.Rohr je známou osobností zejména v oblasti závislostí a jejich terapie. Působí v německém Fredeburgu. V nakladatelství Portál jeho publikace není první. Se zájmem se setkaly i tituly Narcismus-vnitřní žalář a Hraniční porucha osobnosti.
Po pročtení prvních stran textu jsem byla uvedena poněkud do rozpaků v souvislosti s úvahou o nutnosti ( a možnostech nakladatelství) včas reagovat na aktuální změny ve strukturálních aj. změnách různých vědních disciplín. Skromná poznámka pod čarou na s. 27 upozorňuje, že hysterie byla z mezinárodní klasifikace psychických poruch vyřazena. To, co bylo chápáno jako „klasické hysterické symptomy“ lze nalézt mezi disociativními a konverzními poruchami. To, co odpovídá systémově i současnému nazírání, je histrionská (dříve hysterická) porucha osobnosti. Originál knihy vyšel v r. 2006. Jistě i pro překladatele je zde námět pro řešení podobné problematiky úzkou spoluprací s odborníky daného vědního oboru. Recenze vychází z autorovy terminologie
Obsah publikace (i v rámci uvedené poznámky) je vysoce odborný, zasahuje do hloubky tématu. Kniha je psána poutavě a čtivě.
Již v Předmluvě je upozornění na jisté pejorativní zneužívání termínu hysterie. V hovorovém jazyce ji lze často chápat jako znevážení, nadávka. Ovšem „ke zdravé osobnostní struktuře patří i hysterické součásti“(s.9) Téměř každý jedinec vykazuje občas hysterické znaky.
Ve 3 hlavních kapitolách se autor snaží objasnit hysterické symptomy u osob, postižených přemírou hysterického chování a hysterických osobnostních znaků. Typické formy projevů hysterické poruchy jsou sledovány na pozadí grimmovské pohádky „O rozumné Bětě“. Takto čtenář snadno pochopí otázky hysterických fenoménů (1.kap.). Na případu „paní s bolestivou paží“ autor vysvětluje podstatu přemístění duševní bolesti „do těla“.Hledejme nejčastěji nezvládnutý žal, zlost, úzkost aj. Tělo hovoří svou řečí, symbolizuje problémy. Je jisté, že nevědomí je potřebné „slyšet“ a vytěsněné problémy řešit včas.
V podkapitole Psychické funkční poruchy je objasněn srozumitelně pojem disociace a jeho souvislost s odváděním pozornosti od ožehavých témat. Konverzní symptomy mají odvést pozornost od toho, co je důležité, leč osobně nežádoucí: „Dokud duši neslyšíme, musí se ohlašovat důrazněji a důrazněji novými symptomy nebo zesilováním symptomů starých.“(s.29)
2. kapitola popisuje znaky hysterické osobnosti (sklony k dramatizování, teatrálnosti, egoismus, emocionální labilita atd.).Autor zdůrazňuje, že hysterikovým dramatem je hluboký, ale nevědomý strach z odmítnutí. Ten je zdrojem silné snahy stát se uznávaným a milovaným. Vnitřním zásadním problémem je tedy pocit bezcennosti a bezvýznamosti. Pokusy o řešení přemrštěným chováním, manipulací druhých aj. nutně vedou k nezdaru. Závažným problémem je používání naučeného chování i ve vztazích. Lze jen souhlasit s tím, že čím hlubší strach má hysterický jedinec z toho, že není důležitý, tím neodbytněji hledá novou příležitost, nové podráždění, nový skandál (s.41).
Perfekcionismus je rozšířeným znakem těchto osobností, vztahuje se na všechny životní oblasti. Víme, že i např. dysmorfofobická porucha (porucha tělesného schématu) postihuje v posledních letech miliony lidí?(s.48) Hysterické obtíže netrápí jen ženy. Autor věnuje pozornost i mužské hysterii a partnerským vztahům (ulpívavé vztahy, role zachránce, manipulace, pseudostabilita). Bez zájmu autora nezůstala ani sexualita (oidipovský komplex, frigidita, poruchy erekce aj.). Jsme upozorněni na fakt, že ženy s hysterickým typem osobnosti jsou často neúměrně fixovány na mateřství. Svou hodnotu a významnost odvozují převážně jen z toho, že jsou matkami. Jejich děti však se snadno dostanou do role partnerské náhražky (s.89). Zaujmou i další problémy: hysterická deprese, strach z nicoty, mnohočetná osobnost, depersonalizace aj.
Třetí kapitolu autor nazval Léčba. Je to řešení, pomoc, poznání hysterických vzorců, snaha skončit s „hraním divadla“.Je předložena řada možných přístupů, které mají osobám s hysterickými znaky pomoci . Je zdůrazněn význam lásky k sobě samému a opuštění role oběti. Jsou naznačeny i možné potíže v terapeutickém procesu. Lze souhlasit i se závěrečnými řádky: „Více než u desetiny všech potíží, s nimiž lidé přicházejí k lékařům, nelze zjistit žádné tělesné příčiny. To neznamená, že by tito pacienti simulovali. Hysterie nás důrazně upozorňuje na to, že tělo, duch a duše tvoří jednotu. Když nenasloucháme signálům duše, můžeme se připravit na újmy a velké trápení.“ (s.137)
Přes výtku formálního charakteru v začátku mého textu považuji publikaci za přínosnou pro studující i praktikující v oblastech pomáhajících profesí. Informace mohou pomoci i těm rodičům, jejichž děti svou obratnou „hrou“ mohou vyrůst v asymetrickou osobnost.
Olomouc, 24.11.2010
PhDr.Marie Renotiérová, Ph.D.