Právě probíhá Mikulášský týden: sleva 20 % na téměř všechny tištěné knihy!

Nenásilná komunikace ve škole

Tištěná kniha (2023)

0 % 9 recenzí

239 Kč

299 Kč −20 %, ušetříte 60 Kč

Odeslání 1-2 pracovní dny

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2023)

Překladatel
Pietrasová, Kateřina
Počet stran
168
Vazba
Brožovaná
Rok vydání
2023
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
12316201
EAN
9788026220060
Nakladatelství
Portál
ISBN
978-80-262-2006-0
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

  • Komunikace: Klíčový prvek úspěšných vztahů
Staré pojetí vzdělávání se soustředilo na vytváření poslušných studentů, kteří sledují jednotné cíle bez ohledu na vlastní přístup k učení. Slavný autor konceptu nenásilné komunikace ale nabízí jiný přístup, jenž je založen na vzájemně respektujícím vztahu mezi studenty, učiteli, školskými úředníky a rodiči. Cílem takového pojetí je naplnit potřeby všech zúčastněných – zvýšit zájem studentů, vytvořit přátelskou a podpůrnou atmosféru, ulehčit vyjadřování emocí, řešit konflikty, předcházet násilí a v neposlední řadě znovu nalézt radost z toho, že učitel učí motivované studenty. Škola je pojata tak, že vztahy mezi učiteli a studenty, mezi studenty navzájem i mezi studenty a tím, co se učí, jsou stejně důležité. Děti pomocí tohoto přístupu mohou samostatně myslet, nalézt smysl v tom, co se učí, a společně žít a pracovat. Kniha je doplněna řadou cvičení a praktických podnětů.
Marshall B. Rosenberg byl americký psycholog, mediátor, autor a učitel, který vytvořil metodu nenásilné komunikace, tj. proces, který podporuje partnerství a pomáhá řešit konflikty ve vztazích a v komunitách. V Portále vyšly jeho knihy Nenásilná komunikace, Co řeknete, změní váš svět, Nenásilná komunikace a mocNenásilná komunikace v praxi.

O autorovi

Marshall B. Rosenberg Marshall B. Rosenberg, Ph.D. (1934–2015), byl americký psycholog, mediátor, autor a učitel, který vytvořil metodu nenásilné komunikace, tj. proces,…

Všechny knihy autora

Další knihy autora

Recenze (9)

  • Autor recenze ? Datum 2. 7. 2024


    Rosenberg, Marshall B.: Nenásilná komunikace ve škole - autor recenze: ?
    https://www.instagram.com

    Respektující vztah mezi studenty, učiteli, školskými úředníky a rodiči - je to vůbec v dnešní době reálné? Já si myslím, že ano, ale je třeba na tom pracovat.

    Jak řešit konflikty, vylepšit klima třídy, atmosféru předcházet násilí a mnoho dalšího se můžeme dočíst právě v této publikaci. Ačkoliv se kniha tváří jako odborná - nemějte strach! Je velmi čtivá a kdyby Vám přece jen nebylo na první dobrou vše jasné, na konci každé kapitoly si můžete v praktické části všechno ověřit.

    Knihu doporučuji učitelům, rodičům a všem, které téma komunikace zajímá. Můj kousek už putuje ke kolegyni a věřím, že to bude stálý kousek v knihovně naší sborovny.

    Přečíst celou recenzi Zavřít
  • Autor recenze Aneta Gáborová Datum 8. 11. 2023


    Rosenberg, Marshall B.: Nenásilná komunikace ve škole - autor recenze: Aneta Gáborová
    https://eduzin.cz/wp/2023/08/08/doporucujeme-jak-se-zmeni-skola-kdyz-se-v-ni-zacnou-brat-vazne-potreby-vsech-kniha-nenasilna-komunikace-ve-skole-napovi/

    Blíží se srovnávací test, který odhalí, jak si jednotlivé děti vedou v porovnání s vrstevníky. Žáci ve třídě, kde většina dosahuje podprůměrných výsledků, ho psát nechtějí. Bouří se proti tomu „pitomýmu testu” a nechápou, proč je k tomu škola nutí. Učitelka by mohla bouchnout pěstí do stolu – „protože jsem to řekla!“ – a k tomu rozdat i pár poznámek. Nebo se může zkusit zamyslet nad tím, proč se žáci tak zlobí.

    Za vztekem a frustrací pak nachází mimo jiné strach a smutek z opakovaného neúspěchu a potřebu mít alespoň nad něčím ve škole kontrolu. S dětmi o tom otevřeně mluví a atmosféra ve třídě se promění.

    Další běžná situace: Na školním hřišti se dvě party dětí hádají, na kom je teď řada, aby si tam mohl kopat do míče. Mladší děti starším narušují hru a ty starší je zase nechtějí na hřiště pustit. Přítomný dozor by mohl dětem nařídit, jak to odteď bude a říct třeba: „Pokud se neumíte dohodnout, nebude tam hrát nikdo!” Nebo poslouchá a pomáhá i oběma stranám, aby si vzájemně naslouchaly. Neříká dětem, co mají dělat, ani nerozhoduje, kdo je v právu. Pomáhá popisovat vztek a zklamání i potřebu férovosti a pravidel na obou stranách. Výsledkem je, že se děti velice rychle domluví na tom, jak si mezi sebou budou hřiště střídat.

    Toto jsou dvě z mnoha situací popsané v knížce Nenásilná komunikace ve škole od Marshalla B. Rosenberga, kterou letos na jaře vydalo nakladatelství Portál. Popsané momenty spojuje postoj pedagoga, který se v dané situaci možná překvapivě nesnaží dětem racionálně argumentovat, ani z pozice moci rozhodnout. Neradí jim, neposuzuje ani nevyvrací, co říkají. Prostě poslouchá a snaží se odhadnout, co děti cítí a potřebují. A to, co slyší, bere vážně.

    Vyjádřit co cítím a potřebuji a slyšet to u ostatních

    Když jsem se s metodou nenásilné komunikace setkala poprvé, přišlo mi převratné, že se nejedná pouze o soubor užitečných vět a formulací, které mohu jako učitelka (nebo manželka, máma, kolegyně…) používat. Nemusím se tedy učit říkat věty, které mi nejdou „přes pusu”. Byť jistý trénink struktury sdělení a rozšiřování slovníku k nenásilné komunikaci patří, podstatu tohoto způsobu komunikace vidím ve schopnosti vnímat a dát průchod tomu, co cítím a potřebuji, a naučit se to vnímat u ostatních.

    Knížka opakovaně představuje situace ve školách, kdy nevhodné chování nebo neochota dětí něco dělat nepramení až tak z věci samotné. Vychází spíše z frustrace nebo z naštvání na to, že děti nechápou, proč by něco takového dělat měly. Nejspíš neměly možnost se vyjádřit nebo ovlivnit, čemu se budou věnovat. Marshall Rosenberg v knize ukazuje, jak prostor pro dialog a empatické naslouchání může deeskalovat konfliktní situace, které během výuky mohou nastat. A nejen to.

    Poměrně často se u učitelů i rodičů setkávám s argumentem, že primární rolí učitelů a školy je učit látku, konkrétní předmět. Na „patlání” se v emocích nebo v tom, co děti potřebují; na učení se konstruktivnímu naslouchání a vyjadřování není prostě prostor. Navíc jsou třídy přeplněné a není možné, aby se každý dostal ke slovu. „Učitelé přece nejsou psychologové,” zaznívá.

    Je to pochopitelné. Tlak na probrání učiva je velký, stejně tak je management početné třídy náročný. Jak ale píše Marshall B. Rosenberg: chceme společnost, kde bude panovat respekt a problémy se budou řešit s ohledem na potřeby všech? Bez škol, ve kterých děti budou zažívat respekt, autonomii a možnost se vyjádřit v bezpečném prostředí, to nepůjde.

    Radikální vize, kterou potřebujeme

    Na sympatických 139 stránkách americký psycholog, učitel a autor konceptu nenásilné komunikace popisuje mnohaleté zkušenosti z práce ve školách v USA i dalších zemích světa. Změny, které ve školách pomáhal díky nenásilné komunikaci nastartovat, se odrážely v lepších studijních výsledcích, ve snížení šikany a větší vůli ke spolupráci.

    Stávající školy fungují podle Rosenberga na principu dominance, kdy dospělí „vědí, co je pro žáka nejlepší”, pracují s motivací vycházející z odměn a trestů a vychovávají děti ke slepé poslušnosti vůči autoritám. Nenásilná komunikace ve škole je opakem tohoto pojetí, jde k jádru vytváření partnerských vztahů a spolupráce namísto soupeření a hledá cesty, aby ve škole bylo dobře všem: dětem, učitelům, vedení i rodičům.

    Školy podle Rosenberga můžou být místem, které děti připraví po stránce vědomostní a zároveň po stránce společného fungování. Na místo poslušnosti jde o rozvíjení odpovědnosti a sebekázně vycházející z hodnot, nikoliv ze strachu. Vyzdvihuje spolupráci žáků a učitelů jako partnerů, kteří si cíle – tedy to, co se dítě bude učit – stanovují společně. Učitelé a žáci spolu komunikují za pomocí principů nenásilné komunikace, která vychází z pocitů, potřeb a hledání cest k jejich naplnění. Studenti jsou motivovaní touhou se učit, nikoliv odměnou nebo tresty, namísto známkování se popisuje žákova cesta a jeho pokrok. Důraz se klade na komunitu, kde se studenti navzájem podporují a pomáhají si namísto soupeření. Pravidla jsou vytvářena společně s těmi, kterých se týkají.

    Řada popsaných prvků nemusí znít stoupencům respektujících proudů ve školství zásadně objevitelsky – ostatně některé české školy je v různé míře používají. V případě Rosenberga jde však o radikální transformaci, protože popisované partnerství a empatický kontakt chápe ve všech ohledech fungování školy. Nevnímá je jako příjemný doplněk, ale základní předpoklad, na kterém mohou vzkvétat vztahy a probíhat učení.

    Sám autor si uvědomuje, jak radikální transformaci škol navrhuje, ale je to podle něj jediná cesta k tomu, jak vytvořit společnost, ve které lidé naplňují svůj potenciál. Přestože kniha v originále vyšla už před dvaceti lety, má stále co nabídnout i do současné debaty o podobě našich škol, a může být přínosná jak pro učitele, tak pro rodiče.

    Přečíst celou recenzi Zavřít
  • Autor recenze Vladimír Kutálek Datum 8. 11. 2023


    Rosenberg, Marshall B.: Nenásilná komunikace ve škole - autor recenze: Vladimír Kutálek
    https://sigseberozvijeni.vlkuver.cz/2023/nenasilna-komunikace-ve-skole-marshall-rosenberg/

    Autor bohužel už zemřel. Nicméně stihl naspat několik knih o nenásilné komunikaci. Do mých rukou se dostala ta o nenásilné komunikace ve škole. Bohužel stejně jako v autorových USA i u nás v ČR školy stále převážně vycházejí z pruských kadetek, škol pro přípravu vojáků, úředníků, používají dle autora „vzdělávání na principu dominance“. Prostě princip určování správné a špatné odpovědi autoritou, princip hodnocení, odměny, trestu, povinností, nesvobody. Dle autora tento systém vytváří a ukotvuje sociální kasty ve společnosti. S autorovými názory se z většiny ztotožňuji. John Medina – autor knih Pravidla mozku (dítěte) – napsal něco ve smyslu, když by člověk chtěl vymyslet nejméně vhodné prostředí pro učení, vymyslel by školu: frontální výuku, pevně stanovené doby pro „předměty“, hodnocení, srovnávání, odměny, tresty. Autor této knihy to bere z trochu jiného pohledu, ale opět dost nelichotivě pro klasickou školu. Prostě se zamýšlí, co reprezentují známky a že vlastně v sobě obsahují implicitně i sociální zázemí, nadání, cca kastovní systém udržuje při životě. Navíc učí poslouchat „autoritu“, „rozeznávat“ „dobře“ a „špatně“. Autor místo toho prosazuje, v praxi několikrát vyzkoušeno a obhájeno, model nenásilné komunikace ve škole. Pokud znáte svobodné školy, tak do značné míry, víte o čem kniha je. Učitelé nemají poslední slovo, učí žáky/studenty se učit, empatii, místo určování, co je špatně nebo dobře, učí projevovat názory, nesouhlasy. Detailně vysvětluje, že sice je to viditelně časově náročnější, viditelně svobodnější, ale když se započte všechno, jsou svým způsobem srovnatelné s klasickými školami na principu dominance. Autor např. v knize ukazuje diskuze, např. ředitele školy, který si nedovede představit nenásilnou komunikaci, protože by nebyl schopen zaručit 100% docházku. Pointou bylo, že to byla škola, která měla 30% neomluvenou absenci žáků (a u nás v ČR se to prostě řeší omluvenkami od rodičů i lékařů).

    Kéž by tato kniha byla v každé škole a všichni dle ní postupovali. Aby se lidé naučili empatii (fakt postup v knize vyzkoušejte), aby se naučili chápat druhou stranu (bez ohledu na to, jestli s ní souhlasíte, či ne), odnaučili se hodnocení, trestům, pomstě, obecně násilí (krom toho, které je čistě a minimální možné z důvody ochrany okolí či daného člověka). Myslím si, že tato kniha se hodí i pro rodiče domškoláků i pro celkovou změnu nálad v celé společnosti. Přitom kniha je útlá, čtivá.

    Přečíst celou recenzi Zavřít