Ale, ale, to je bichlička! - autor recenze: Vendihttp://vendi13.blogspot.com/2021/05/knihovna-c-g-jung-psychologicke-typy.html#moreV případě nejvyšší nouze se dá Jung vždycky použít jako dobré a kvalitní zatěžkávadlo, ale pšt! Víte co, mě neskolí demence, ale cca v šedesáti infarkt, protože proti němu žádné preventivní kroky nepodnikám. Což bych rozhodně měla, zamyslím se nad sebou – hluboce. Psychologie je mou amatérskou vášní. Proč jsem studovala ekonomku? Na to se mě neptejte, prostě to tak bylo a nazdar. Nicméně mít koníčka není zlé, jen děda si občas posteskne, že v přízemí jsem měla bydlet já, protože každý strop má svou nosnost. Tím nenaráží na mou váhu, nýbrž na váhu mých knih!
Tuto knihu přezdívám intelektuální výzva a stydím se, protože než došlo na recenzi, mám ji doma déle než tři měsíce. Ono, co si budeme povídat, je to jedna z nejobsáhlejších publikací od Portálu a nejen, že má krásnou obálku a něco váží, je i pořádně objemná co do vědomostí a informací. Proto trvalo, než jsem se jí probrala. Chtělo to svůj čas a dost trpělivosti. Na rozdíl od beletrie – a to už opakuji poněkolikáté – nejde o publikaci, kterou slupnete na počkání. Vyžaduje vaši plnou pozornost, neunavenou a bystrou mysl plus touhu něco se naučit a dozvědět.
Obrázky byste v Psychologických typech hledali opravdu marně. Žádné tu nejsou. Jen text, text a zase text. Jak pravil Sheldon Lee Cooper v mém oblíbeném seriálu Teorie velkého třesku: „A je to právě tam, ve starověkém Řecku, kde náš příběh začíná…“ Ano, laicky se dá říct, že fyzika, psychologie, filozofie a další mají své kořeny ve starověkém Řecku. A proto i tady zazní spousta řeckým jmen a děl. Zejména pasáž, kde Jung porovnává Spittelerova Prométhea s Goethovým pro mě byla lepší než ty nejdražší prášky na spaní. Opravdu těžká část, speciálně pro amatéra.
„…Nato James přechází k charakterizaci dvou temperamentů. Jako můžeme rozlišovat ve sféře mrav a životních zvyklostí lidi konvenční a nenuceně se chovající, v politickém ohledu lidi věřící v autoritu a anarchisty, v krásné literatuře akademiky a realisty, v umění klasiky a romantiky, tak jsou, myslí si James, ve filozofii dva typy, totiž racionalista a empirik. Racionalista vzývá abstraktní a věčné principy. Empirik je milovník faktů v celé jejich neupravené rozmanitosti. Jakkoli se nikdo neobejde bez faktů ani bez principu, přece jen jsou zaujímána zcela rozdílná hlediska podle toho, jestli se váha přesouvá na jednu, nebo druhou stranu…“
Ale nebojte se, jsou tu záživnější a poutavější části! Dozvíte se například, kdo je idealista a kdo realista. Jak se projevuje introvertní žena a jak muž. Obecně celá pasáž desátá Obecný popis typů je ta nosná, kvůli které jsem si knihu vybrala. Naopak Problematika typů v básnictví může být pro laika vražedná, protože nudou upadne do kómatu. Což decentně přeháním, ale snad si rozumíme.
Z pohledu laika, amatéra (budu si muset dohledat, zda jde o synonyma či nikoli) vám tedy mohu říct následující: Neinvestujte do knihy, pokud vás psychologie nezajímá. Pokud se nechcete probírat obsáhlým textem a filtrovat to, co vás zajímá a to, co vás naopak nechává chladnými. Carl Gustav Jung je pojem a v knihkupectví si jeho knihu určitě nekoupíte omylem. Budete po ní cíleně pátrat a já vám to vřele doporučuji, i když se o psychologii zajímáte jen z rychle jedoucího vlaku (okrajově). Hodnocení… no, to je taky nápad. Laik hodnotí profi bichli jak hrom. Co vám budu povídat… plný počet. Co bych vytkla, když jsou odstavce, ze kterých se mi málem zavařil mozek? A naopak části, které jsem hltala, až jsem se sama divila? Pokud chcete odbornou recenzi, rozklikněte si na webu Portálu u knihy přesně tuto „záložku“ a bude!
„…Komplexy jsou evidentně cosi jako méněcennosti v nejširším smyslu, k čemuž musím okamžitě poznamenat, že komplex či „mít komplexy“ neznamená rovnou méněcennost. To jen znamená, že existuje cosi nesjednoceného, neasimilovaného, konfliktního – snad překážka, ale také popud k většímu úsilí, a tudíž možná dokonce nová možnost úspěchu. Komplexy jsou v tomto smyslu tedy vysloveně ohniska či uzlové body duševního života, které bychom neradi postrádali, a dokonce chybět nesmějí, protože v tom případ by se duševní aktivita fatálně zastavila. Označují však něco nevyřízeného v individuu, místo, kde individuum alespoň prozatím utrpělo porážku, kde něco nedokázalo přestát nebo překonat, nepochybně tedy slabé místo v každém významu toho slova…“