Oaklander, Violet: Třinácté komnaty dětské duše - autor recenze: Mgr. et Mgr. Nicol HomolkováKniha Třinácté komnaty dětské duše je poutavým průvodcem do zákoutí dětské duše, kterou má čtenář možnost poznat díky nepřebernému množství dětských příběhů. Autorka knihy, Violet Oaklander, popisuje tvořivé metody, které u dětských klientů a mladistvých využívá v rámci své práce. Při čtení se čtenáři otevírají cesty do dětského světa, myšlení, sebepojetí a prožívání. Kniha je tak inspirací nejen pro práci s dětmi, ale také pro hledání sebe sama a nalezení svého ztraceného a hravého dítěte v každém z nás…
Autorka knihy, Violet Oaklander, vystudovala klinickou psychologii, manželské a rodinné poradenství a speciální pedagogiku. Ve své praxi se jako psycholožka a psychoterapeutka zaměřovala na práci s dětmi a dospívajícími. Ve své knize seznamuje čtenáře velmi prakticky a otevřeně s dětským světem a nesnázemi, se kterými se děti během svého života potkávají. Svým lidským a laskavým přístupem, pomáhá pochopit dětský svět a popisuje cesty, jak rozvíjet samostatnost a jedinečnost dětí. Ve své práci využívá gestalt psychoterapii. Kniha je logicky členěná do větších kapitol, které tvoří menší podkapitoly. V knize najdeme dvanáct hlavních kapitol, které jsou na množství stránek doplněné malbami dětí pro lepší pochopení popisované problematiky v rámci dětské kazuistiky. Pro větší přehlednost textu jsou využívány také tři kreslené symboly, které odkazují na další literaturu, popisují instrukce pro vedení dítě imaginací a v neposlední řadě pak přehledně vyzdvihují tipy, doporučení a náměty pro terapeutickou práci s dětmi. Kniha je nekonečnou studnicí nápadů pro práci s dětmi a mladistvými, kdy sama autorka zmiňuje, že tyto metody se dají použít i s dospělými. Autorka má svůj osobitý styl psaní, kterým s lehkostí předává množství svých zkušeností a nápadů pro terapeutickou, hravou a tvořivou práci. V rámci jednotlivých kapitol autorka pracuje se sebepojetím dětí, s jejich pocity v těle, jejich vymezení vůči světu či rodině. Nezaměřuje se tak jen na dětské emoce, ale i na jejich prožívání, vnímání smyslů a svého těla.
První kapitola se zaměřuje na fantazii, popisuje několik imaginací, kterými autorka provádí děti. To je pak často doplněno samotnou malbou, kam děti přenáší svou imaginaci. Autorka hovoří o tom, že fantazie je pro práci s dětmi důležitá, je pro dítě často únikem ze situace, která je pro něj složitá a díky ní vyjadřuje své pocity. Je proto důležité si všímat spíše pocitů dítěte než jeho chování, začít ho tedy poznávat, slyšet ho a přijmout ho.
V druhé kapitole se čtenář seznamuje s malbou, kde je popsáno velké množství malovacích technik a jejich využití. Jedná se o techniky, kdy má dítě jasně zadáno, co má namalovat a poté o tom s terapeutem hovoří, ale také o techniky se zcela volným tématem, kde děti tvoří, co chtějí. Malování má zvláštní terapeutickou hodnotu, kdy se jeho průběh bezprostředně odráží i v emocích. Své emoce mohou při malování vyjádřit pomocí barev, čar, křivek a tvarů.
V knize kromě popsaných metod nalezneme i kapitolu způsobu práce autorky, kde popisuje jednotlivé body terapeutického procesu, dětský svět a vývoj, a především svůj názor na to, jaký by měl být člověk, který chce s dětmi pracovat: „Měl by mít k dětem kladný vztah. Měl by umět vést, aniž by nutně nařizoval, a být laskavý a jemný, aniž by byl příliš nedirektivní a pasivní. Měl by bytostně věřit, že každé dítě je jedinečnou, hodnotnou bytostí se svými právy. Zcela zásadní je otevřenost a upřímnost. Také je potřeba mít smysl pro humor, dovolit tomu hravému a přirozeně se projevujícímu dítěti, které dlí v každém z nás, aby vykouklo na povrch“.
V následující kapitole jsou popsány metody ruční práce, tedy práce s hlínou, plastelínou, těstem, vodou či dřevem. Tvárnost a pružnost hlíny je využitelná několika způsoby, zapojí smysly a nabízí hmatové zážitky. Dítě při těchto aktivitách zažívá úspěch, kdy mu něco hmatatelného vzniká pod rukama.
Dále je popisováno vyprávění příběhů, poezie a loutky. Je nutné si uvědomit, že s metodou, kterou terapeut používá musí být v pohodě i on sám. Obecně se nedoporučuje využívat metody, které jsou terapeutovi nepříjemné. Při těchto metodách se využívá představivost a fantazie, pomůckou jsou pak různé předměty, které podpoří daný příběh či situaci.
Autorka se při terapeutické práci zaměřuje na práci s tělem a smyslovou zkušeností, což popisuje v další kapitole, která je doplněna o meditaci a relaxaci. Hovoří o tom, že právě skrze smysly se dostáváme do kontaktu se světem, a proto bychom si měli své smysly uvědomovat a umět s nimi pracovat. Následně je popsaná i problematika dramatizace, sny, prázdná židle a polarizace.
Osmá kapitola popisuje terapii hrou, herní pískoviště, jednotlivé hry a projektivní testy, které lze využít jako terapeutický nástroj. Herní pískoviště je zajímává metoda, která je dětem známá. Pískoviště využívá suchý písek, kde má dítě možnost pomocí figurek vytvořit svůj svět, rodinu či určitou situaci. Figurky si volí sám dle svého uvážení. Je možné využít také mokrý písek.
Autorka se dále věnuje popisu terapeutického procesu a obsáhlou kapitolu tvoří poruchy chování, tedy způsoby chování, se kterými se terapeuti ve své práci s dětmi často setkávají. Autorka popisuje agresivitu, hněv, hyperaktivitu, strach, stres, tělesné symptomy, autismus či pocity viny. Vše je popsáno na konkrétních případech dětí. Neopomíná také zmínit specifika práce s klienty podle věkové struktury, práci se skupinou, rodinou, se sourozenci či ve škole. Závěrem popisuje svoje osobní zážitky a zkušenosti z rodinného života, které ji formovaly při výběru jejího povolání. Kniha obsahuje mnoho odkazů na další literaturu.
Kniha je nabytá příklady vlastní práce autorky, kdy na můj vkus v některých obsáhlých kapitolách bylo příkladů k jedné metodě i zbytečně hodně a nebyly popsány širší souvislosti příběhu dítěte. V závěru knihy bych uvítala několik komplexních kazuistik dětí, kde by byla popsána anamnéza dítěte, použité metody a vývoj práce s daným dítětem. Přesto je každá kapitola bohatým zdrojem inspirace v dané metodě. Kniha nemá za cíl předat odborné informace o dětech či terapii, nebo snad sestavit návod pro práci s dětmi, ale popsat možnosti práce s dětmi a inspirovat k neustálému tvoření, hledání a hraní formou tvořivé psychoterapie. V knize si rozhodně najde každý to svoje. Obsahuje spoustu krásných myšlenek, které nutí k zamyšlení se. Z knihy je patrné, že autorka pracuje s dětmi otevřeně a od první chvíle je zapojuje do procesu tvoření. Také popisuje, co se při užití metody odehrává ve světě dítěte a dává do souvislostí chování dětí a jejich vnitřní motivy. Kniha se čte dobře, autorka má svůj osobitý styl psaní, kterým předává své letité zkušenosti.
Knihu bych doporučila všem sociálním pracovníkům, psychologům a psychoterapeutům pracujícím s dětmi a rodinou, kteří hledají nové techniky a nápady pro další práci, ale také studentům těchto oborů, rodičům a dalším zájemcům, kteří se zajímají o tvořivou práci s dětmi. Právě děti jsou našimi nejlepšími učiteli, pokud jim k tomu dáme prostor.
O psychoterapii a práci s dětmi bylo napsáno mnoho odborných publikací. Kniha Třinácté komnaty dětské duše Vás nezahrne odbornými poučkami a sáhodlouhými texty, spíše Vás zavede do tajů dětského světa a předá Vám inspiraci pro tvořivou a hravou práci s dětmi, díky které se Vám děti otevřou. Při čtení této knihy si možná sami vzpomenete, jaké bylo Vaše dětství, jak jste vnímali nejrůznější situace, jaké emoce jste prožívali a jak Vám byl svět her blízký a přirozený. V dospělém věku často zapomínáme na to, jaké to je být dítě a jak je přirozené a osvobozující si hrát. Kniha není námětem jen pro práci s dětmi, ale lze je využít i pro terapeutickou práci s dospělými, pokud tomu budou nakloněni.
U této knihy bych vyzdvihla sdílení autorčiných zkušeností, úspěchů i obtíží, které mohou při terapii nastat. Kniha není přesným návodem na jasně danou práci s dětmi s využitím dané techniky, je spíše inspirací a studnicí nápadů a technik, které může terapeut při své práci využít. Každý terapeut pracuje jinak, proto bude užití dané metody ovlivněno jedinečností terapeuta, klienta a situace.
autor recenze: Mgr. et Mgr. Nicol Homolková
Recenze byla zpracována pro nakladatelství Portál