Tvořivá psychoterapie v duchu gestalt terapie

Třinácté komnaty dětské duše

Tištěná kniha (2020)

0 % 14 recenzí

466 Kč

549 Kč −15 %, ušetříte 83 Kč

Dodání 1-2 dny

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2020)

Překladatel
Štěpo, Jiří
Edice
Spektrum
Počet stran
360
Vazba
Vázaná
Rok vydání
2020
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
13403801
EAN
9788026215912
Nakladatelství
Portál
ISBN
978-80-262-1591-2
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

Autorka svým lidským a poutavým přístupem pomáhá nahlédnout do vnitřního světa dítěte a dospívajícího a hledá cesty, jak podpořit rozvoj samostatných a jedinečných lidských bytostí. Publikace obsahuje řadu kazuistik a ukázek z terapeutické práce za pomoci mnoha expresivních technik typu malování, práce s hlínou, vyprávění, hra s pískem, hudba, dramatizace či práce s loutkami. Zvláštní kapitola se zabývá specifickými problémy chování, jako je agrese, hyperaktivita, uzavřenost, strach, stres, trauma, tělesné symptomy, autismus, vina a narušené sebepojetí. Autorka se rovněž věnuje různým typům klientů a jejich rodin a podrobně popisuje terapeutický proces. Dnes již slavná kniha byla přeložena do 15 jazyků.
Violet Oaklander vystudovala klinickou psychologii, manželské a rodinné poradenství a speciální pedagogiku. Pracuje jako psycholožka a psychoterapeutka zaměřená na děti a dospívající. Vede výcvikové semináře o svém přístupu, který kombinuje gestalt terapii s řadou expresivních technik.

O autorovi

Oaklander, Violet

Další knihy autora

  • Ukrytý poklad

    459 Kč Sleva 15 % 390 Kč

    Dodání 1-2 dny

Recenze (14)

  • Autor recenze Klára Datum 2. 2. 2022


    Oaklander, Violet: Třinácté komnaty dětské duše - autor recenze: Klára

    https://www.instagram.com/p/CWISQefsCMJ

    „Dětství není procházka růžovým sadem, jak se často traduje."

    Poutavá kniha, která „pomáhá nahlédnout do vnitřního světa dítěte a dospívajícího a hledá cesty, jak podpořit rozvoj samostatných a jedinečných lidských bytostí". Dramatizace, terapie hrou, relaxace, meditace, vyprávění příběhu, poezie, loutky...Oceňuji kazuistiky, které danou problematiku velice názorně přiblíží. Moc doporučuji

    Přečíst celou recenzi Zavřít
  • Autor recenze Foxí Datum 25. 11. 2020


    Tung, Debbie: Když se introvertka vdá - autor recenze: Foxí

    https://www.youtube.com/watch?v=ozcFPThSNa8&t=1336

    Videorecenze:

    Přečíst celou recenzi Zavřít
  • Autor recenze MA et Mgr. Martina Vávrová Datum 1. 10. 2020

    Kniha Violet Oaklander vytváří mozaiku tvořivých technik, které mohou být použity v terapeutickém procesu v práci s dětmi, ale i s dospívajícími a vlastně i dospělými. Autorka vychází ze své mnohaleté praxe speciální pedagožky, matky, psycholožky, psychoterapeutky a lektorky. Její optikou je tvořivost gestalt přístupu, jak sám nadpis vypovídá.

    Kniha je členěna do 12 kapitol, přičemž prvních osm - Fantazie, Malování a fantazie, Můj způsob práce, Ruční výtvory a práce, Vyprávění příběhů, poezie a loutky, Smyslová zkušenost, Dramatizace a Terapie hrou popisují velké množství námětů a technik pro práci s dětmi. Z celkové délky 360 stran je technikám věnována více než polovina knihy. V kapitole terapeutický proces se autorka věnuje dynamice mezi dítětem a rodičem a důležité roli rodiče v terapii s dítětem. Stejně tak nezapomíná na autonomii dítěte a respekt k němu. Dává příklady prvního sezení a způsoby navázání vztahu s dítětem. Věnuje se odporu v terapii a jejímu ukončování. Prostor je také věnován specifickým obtížím dětí, kvůli kterým terapii vyhledávají, mezi nimi najdete například hněv, traumatické zážitky, tělesné symptomy, osamělost, autismus či pocit viny. V kapitole Další úvahy, okolnosti a postřehy přináší své podněty k práci se skupinou, specifikům jednotlivých věkových skupin od malých dětí, přes dospělé až po práci s celou rodinou. Poslední kapitolu tvoří vhled do života autorky a zamyšlení se nad svým dětstvím i inspirace dětmi, kterými se v životě potkala.

    Publikace Violet Oaklander je cenným příspěvkem mezi psychoterapeutické knihy s dětskou populací. Za největší přínos považuji množství praktických příkladů s odkazy na mnohé publikace pro další inspiraci. Zde je třeba vyzdvihnout i snahu nakladatelství odkazovat na publikace přeložené do češtiny, kde to bylo možné. Ve své práci s dětmi často mísím různé techniky dle individuality, přání, nálady či schopností dítěte. Stejně tak se i v knize prolínají všechny kreativní metody práce od malování, přes práci s tělem, verbalizaci po závěrečnou dramatizaci. Autorka tak vytváří barevnou přehlídku fantazie a vybízí k tvoření. Kreativní naladění knihy a důraz na jedinečnost každého dítěte najdeme například v této pasáži: „Je třeba mít na mysli, že každé dítě je jiné a jedinečné. Dobrý terapeut následuje dítě a jeho proces, bez ohledu na použitou techniku. Experiment nebo technika jsou pouhými katalyzátory. Průběh sezení je vždy jedinečný, dopředu nepředvídatelný. Jeden nápad vede k dalšímu, a neustále vznikají nové techniky pro tvořivé vyjádření: proces tvoření nemá konce.“ (str. 218). Autorka příklady ze své práce popisuje citlivě a autenticky vnáší svou terapeutickou zkušenost včetně reflexe své práce a zamyšlení, že by v dané situaci dnes udělala něco jinak. Citlivý přístup je také patrný z důrazu začít v místě, kde se děti nachází. „Začínám s dítětem tam, kde zrovna je, a snažím se zaměřit naši spolupráci na konkrétní problém, který mi byl předložen nebo který se objevil.“ (str. 248)

    Jako tanečně pohybová terapeutka jsem ocenila zejména kapitolu Smyslová zkušenost. Oceňuji v ní vyzdvižení důležitosti smyslového vnímání a kontaktu se svým tělem. Dále vnímám jako podstatné propojení pocitů a tělesných vjemů. Děti mohou často smysly cítit prožitky v těle, ale neumí najít slova pro popis či vůbec vyjádření dané emoce. Violet nezapomíná ani na pohyb samotný a práci s dechem. Svou praktičností mi tato kniha připomíná publikaci tanečně pohybové psychoterapeutky Helen Payne Kreativní tanec a pohyb (Portal, 2011). Kniha Helen Payne je plná technik pro práci s dětmi i dospělými použitelné nejen v psychoterapii, ale například i ve škole nebo v sociální sféře.

    Mám snad jedinou výtku k této knize, a to je název kapitoly Poruchy chování. V ní autorka mísí poruchy chování jako například hyperaktivita a potíže dětí, kvůli kterým na terapii přicházejí, typu strach a osamělost.

    Tato kniha je cenným obohacením literatury o psychoterapeutické práci s dětmi. Přestože byla kniha poprvé publikovaná v roce 1978 na severoamerickém kontinentu, je i dnes velice aktuální a zapadá do českého kontextu. Zejména praktičnost knihy ocení jak zkušení odborníci, tak i začínající terapeuti, učitelé ale i rodiče dětí. Oceňuji zejména citlivý přístup, pochopení pro děti a zvídavost autorky objevovat s dětmi společnou řeč. Citlivý a respektující tón knihy je uzavřen slovy: „Ony (děti) od narození vědí, jak milovat a žít naplno, jak si užívat života, jak pracovat, být silný a plný energie. Jediné, co děti – i děti v nás – potřebují, aby to všechno mohly dělat, je prostor.“ (str. 350) A já nemůžu nic jiného, než souhlasit.

    autor recenze: MA et Mgr. Martina Vávrová, tanečně pohybová terapeutka
    předsedkyně Asociace tanečně pohybové terapie ČR (Tanter) www.tanter.cz
    Přečíst celou recenzi Zavřít