Léčivá síla imaginace v přepracovaném vydání

V nové, aktualizované verzi vyšla oceňovaná kniha Léčivá síla imaginace německé autorky Luise Reddemann. Přepracování se dočkaly zejména kapitoly o zacházení s tělem nebo o psychodynamicko-imaginativní traumaterapii u dětí a dospívajících.

Dnes již víme, že trauma je příčinou nebo dílčí příčinou mnoha duševních a psychosomatických poruch: hlavně poruch hraničního typu, závislostí, poruch příjmu potravy, sebepoškozujícím chováním či úzkostnými a somatizačními poruchami. Ovšem v roce 1985, kdy se Luise Reddemann ujímala vedení psycholomatické kliniky v Bielefeldu, se v odborných kruzí výzkum traumatu netěšil velké přízni a bylo na něj nahlíženo až s jistým despektem. Luise Reddemann a její tým ale svým pacientkám dokázaly naslouchat a brát jejich příběhy vážně, a tak položily základy k následnému celosvětovému boomu zájmu o trauma a traumaterapii. Luise Reddemann je tak právěm považována za jednu z pionýrek traumaterapie.

Reddemann a její tým si všimli, že mnoho pacientů vykazuje jisté pozoruhodné kreativní východiska: představy vnitřních průvodců, víl, ochranných andělů, bezpečných míst a podobně, které dotyčným osobám pomáhají se s následky traumatu vyrovnat, stabilizovat se a nalézt útěchu uvnitř sebe sama. Tyto kreativní zdroje je v terapii vhodné podporovat a dále rozvíjet. Na základě mnohaletých zkušeností s práce s takovými pacienty pak autorka a její tým vypracovaly četná cvičení (práce s tělem, arteterapie, zpracovávání emocí, imaginativní cvičení), která mají pacientům dopomoci k větší stabilitě. Teprve po jejím dosažení je pak vhodné je konfrontovat s traumatickým zážitkem.

Kniha Léčivá síla imaginace tedy zahrnuje jak teorii psychodymaicko-imaginativní traumaterapie, již Luise Reddemann založila a rozvinula, tak i popisy různých druhů cvičení i názorné ukázky. Kniha je vhodná pro terapeuty, ale i pro pracovníky v pomáhajících profesích i pro lidi, kteří sami zakusili trauma. 

Z německého originálu Imagination als heilsame Kraft přeložili Petr Patočka a Dan Liška.

Vychází také jako e-kniha.

Léčivá síla imaginace

Zakoupíte na našem e-shopu

Přijetí a integrace vlastního příběhu

Naděje není optimismus. Není to přesvědčení, že něco dobře dopadne, ale jistota, že něco má smysl, bez ohledu na to, jak to dopadne.

VÁCLAV HAVEL

Přijmout traumatickou událost není lehké. Někteří lidé se domnívají, že traumatické zkušenosti zažívá každý člověk a nemělo by se kolem toho dělat tolik rozruchu. I kdyby to byla pravda, platí, že to, co nám způsobilo bolest, chceme odtruchlit, abychom to mohli přijmout.

V dalším textu představím několik možností, jak se dá pomocí imaginace proces truchlení podpořit. V jedné dřívější publikaci jsem proces truchlení vylíčila na základě pohádky O Popelce. Tentokrát bych chtěla popsat jiné možnosti, kterými lze provázet tento proces. Cvičení a imaginované obrazy by ostatně měly být chápány jako doplnění běžné terapie, kterou zde není třeba blíže popisovat.

5.1 Dát smutku podobu a prostor

Od Inge Wutheové (1995) existuje krásný příběh Pohádka o smutném Zármutku, který vypráví, že Zármutek je stará, smutná žena. Je smutná, protože ji nikdo nechce. Potká ji Naděje, vezme ji za ruku a vyzve ji, aby si poplakala. Podobně může svůj smutek vybídnout i pacient.

Můžeme si představit již dříve uvedený dům, ve kterém má každý pocit svůj pokoj. A tam dostane pokoj smutek. Možná by ten pokoj měl být zvláště láskyplně zařízený, aby se v něm člověk cítil dobře, když už navštíví smutek.

Právě proto, že mnozí lidé mají ze smutku strach, může být důležité, aby smutek sami navštívili, a nebylo to obráceně. Možná to půjde zprvu jen v terapii a teprve postupně také samostatně. Podobu a místo může získat rovněž zoufalství a všechny další pocity, které patří k procesu truchlení.

Náročné pocity může klient nejprve jen sledovat z prahu dveří, není nutné hned vstupovat do místnosti. Poznenáhlu se s nimi důvěrněji obeznámí a nakonec se může odvážit návštěvy.

Tak klient velice obezřetně přistoupí k náročnému pocitu, aniž by jeho já bylo přetěžováno nebo přemoženo. Ačkoli můžeme vycházet z toho, že po zdařilé expozici – nebo expozicích – traumatu klient disponuje mnohem větším množstvím psychické energie a jeho já zesílilo, považuji jemné setkávání s bolestnými pocity nadále za hodné doporučení.

Po návštěvě smutku se nabízí možnost navštívit naději, důvěru, ba dokonce radost, a na tomto místě se opět postarat o rovnováhu. Je však také možné, že je nutné delší setrvání u smutku. Pacientky a pacienti cítí, kde je nouze. Pacient možná také chce – jako v pohádce – přivést naději. Až po zdařilé expozici traumatu a při dostatečné stabilitě v této fázi přestává být péče o vnitřní rovnováhu tak naléhavě nutná. Nyní pacient dokáže snést také delší fáze smutku a bolestných pocitů, aniž by se musel dekompenzovat.

5.2 Psaní dopisů

Četní autoři doporučují pacientům psát dopisy všem, u nichž mají pocit, že se s nimi ještě nerozloučili nebo že se vztah s nimi dosud dostatečně nevyjasnil. To platí v případě dosud žijících. V těchto dopisech člověk vyjádří vše, co by chtěl říci – přirozeně i odmítnutí, nepřátelství, bolest, zlost. Zvláště pěknou variantu tohoto postupu navrhla Christine Longakerová (2001). Člověk si představí, že mu druhá osoba odpovídá, a sice vlídně. Každý den píše dopis a další den odpověď tak dlouho, až je všechno řečeno a vyřízeno. Tento proces může trvat i velmi dlouho. Mnohdy to nejde jen pár dopisy. Tuto práci doporučuji, teprve když se pacient cítí se svým smutkem a svými pocity bezpečný. Při psaní dopisů totiž obvykle prožije mnoho smutku a bolesti. Důrazně doporučuji, aby tyto dopisy nebyly odesílány.

5.3 Setkání se starým člověkem, kterým se staneš

Vnitřní tým byl čtenáři představen již ve stabilizačních cvičeních. V procesu truchlení je často velkou pomocí starý člověk, kterým truchlící jednou bude, případně archetyp starého muže nebo staré ženy. Starý člověk ví o smrti a pomíjivosti. Ví o lidských slabostech a umí je relativizovat. Je úžasné, kolik moudrosti nám tyto vnitřní postavy mohou dát k dispozici, aniž by ji přikrášlovaly.

Byl jednou jeden starý muž. Žil sám ve starém domě uprostřed zahrady tak veliké, že projít ji trvalo několik dní. Tehdy, když zestárl a nikdo pro něj už nenacházel uplatnění, zatrpkl. Jak roky procházely krajem, jeho trpkost jej opouštěla a bylo mu lehko. Jednoho dne postřehl volání: „Běž a sbírej dny, které nemají být!“

Takových bylo hodně. A protože se stal lehkým jako pírko, nechal se nést větry do všech světových stran, když nějaký den někde na světě neměl být.

Sbíral dny, ve kterých lidé ztratili to nejmilejší, co měli, dny, v nichž hluboko do lidského srdce vcházela bolest, dny bez útěchy, dny, ve kterých byl život břemenem, prokleté dny, dny temna, dny vzteku, dny beze smyslu. Pokaždé se našel někdo, kdo řekl: „Tento den by neměl být.“ Ten starý muž je všechny sbíral, aniž by se zabýval jejich příběhem. Jeden mu byl jako druhý. Někdy to byly i radostné dny, o kterých někdo řekl: „Tento den by neměl být!“

Jemně je nakládal na vítr, nosil je tak do své zahrady a pak je ukládal do země. Půdu svlažoval déšť, slunce jí dávalo světlo, až dokud všechno nepokryl sníh. Po roce a jednom dni vyrostly květiny a stromy. Jejich vůně byla tak sladká, že přilákala ty nejvzácnější a nejkrásnější motýly. V zahradě nastal rozkvět a šum, jaký ještě nikdo neviděl a nezažil. Tak ten starý muž žil se dny, které neměly být.

Jednoho dne opět postřehl volání: „Vezmi semena ze své zahrady a zanes je do světa!“

A zase se nechal nosit větrem do všech směrů a tentokrát zaséval svá semena tady a onde. Všechny květiny a všechny stromy, které ze semen vzešly, voněly tak sladce, jak to ještě nikdo nezažil.

Tehdy přišli k těm květům a stromům lidé, jejich tváře zjasněly a lidé říkali: „Ach, jaký krásný den, jaký nádherný den, kéž by vůbec neskončil.“

Ten starý muž se jen usmíval. A dál sbíral dny, které by neměly být.

O autorovi

Luise Reddemann

Luise Reddemann je lékařka (neuroložka) a psychoanalytička, vedoucí lékařka Kliniky pro psychoterapii a psychosomatickou medicínu v Bielefeldu. V současné době působí v oblasti vzdělávání v oboru psychotraumatologie.

Všechny knihy autora