Dramaterapie

Tištěná kniha (2021)

0 % 2 recenze

424 Kč

499 Kč −15 %, ušetříte 75 Kč

Dodání 1-2 dny

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2021)

Počet stran
456
Vazba
Brožovaná
Rok vydání
2021
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
22311301
EAN
9788026217152
Nakladatelství
Portál
ISBN
978-80-262-1715-2
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

Dramaterapie je již mnoho let etablovanou expresivní terapií, se kterou se setkáváme v mnoha oblastech práce s lidmi. Autoři v knize vysvětlují, co dramaterapie obnáší, představují její teoretická a praktická východiska, vysvětlují její historii a zabývají se její současnou podobou a seznamují čtenáře se základními dramaterapeutickými pojmy. Zabývají se také archetypální složkou dramaterapie a popisují její proces. V závěrečných dvou kapitolách pak představují techniky dramaterapie a nabízejí různé projekty využívající tuto terapeutickou metodu například s klienty s mentální retardací, ale také v oblastech jako jsou psychiatrické terapeutické komunity nebo školství. Kniha obsahuje řadu příkladů a vysoce faktografickému textu nechybí čtivost a poutavost.

Páté vydání dnes již klasické učebnice je výrazně rozšířené oproti vydáním předešlým. Na jeho vzniku se podíleli absolventi doktorandského studia speciální pedagogiky – dramaterapie a dlouholetého dramaterapeutického výcviku s klinickou praxí. Ruku v ruce s rozšířeným obsahem jde také jeho aktualizace.

Prof. Milan Valenta, vedoucí autorského kolektivu, je profesorem speciální pedagogiky UP v Olomouci a autor řady knihy, např. Přehledu speciální pedagogiky či Slovníku speciální pedagogiky.

O autorovi

Milan Valenta Prof. PaedDr. Milan Valenta, Ph.D. (1958), je profesorem Ústavu speciálněpedagogických studií na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci…

Všechny knihy autora

Další knihy autora

Recenze (2)

  • Autor recenze Štěpán Smolík, Ph.D. Datum 9. 11. 2022


    Valenta, Milan; a kol.: Dramaterapie - autor recenze: Štěpán Smolík, Ph.D.

    Učebnice Dramaterapie kolektivu autorů vedeného prof. Valentou, patří již dlouhá léta ke stálicím české dramaterapeutické scény. Dílem zejména proto, že je de facto jedinou původní monografií v našich zemích. Od prvního vydání se rozrostla téměř trojnásobně, jednak co do obsahu, tak i co do množství spoluautorů. Dlužno říci, že toto rozšíření přispělo dílu k duhu.

    Stále si zachovává svůj původní formát klasické kompilační učebnice, vycházející většinou z víceméně doslovně citovaných konceptů světové dramaterapie, zejména Reismana, Landyho, Jonese, Johnsona, Emunahové, Jenningsové a v menší míře řady dalších, což umožňuje českému čtenáři nahlédnout do širokého spektra oboru.

    Strukturou i způsobem prezentace a interpretace dramaterapie autoři povětšinou prozrazují, že náleží k pedagogicky orientované větvi olomoucké univerzity. Taková perspektiva místy přináší zajímavé náhledy na některá témata, jako třeba hranice oboru a prolínání s obory příbuznými. Místy však může pro nezasvěceného čtenáře působit matoucím dojmem, ne zcela srozumitelným vymezením právě těchto hranic. Jedním z příkladů může být i užití pojmu „lekce“ pro terapeutická setkání.

    Jisté vysvětlení tohoto přístupu je možné nalézt v kapitole o dualitě dramaterapie (s. 38), která ovšem pravděpodobně vypovídá spíše o „politickém“ rozdělení dramaterapeutické scény u nás, než o skutečné podstatě dramaterapie, vyplývající již z jejího samotného názvu. Nazveme-li totiž obor terapií, jedná se o obor zabývající se léčbou, léčebným působením, bez ohledu na prostředí, v němž je aplikován. Z tohoto faktu vyplývají i jisté nároky na vzdělávání, praxi i prezentaci.

    Jako pozitivum v tomto smyslu vnímám zařazení kapitoly zabývající se dramaterapeutickým procesem, který by si však, vzhledem ke své důležitosti, zasloužil možná větší prostor, podobně jako témata týkající se indikace a faktorů léčby v dramaterapii.

    Drobnou výhradu bych měl i k některým faktickým nepřesnostem, kdy bylo, možná nedopatřením, např. divadlo Ujeto zařazeno do paradivadelních systémů (s. 25). Ve skutečnosti, budeme-li vycházet z uváděné definice, nikdy takovou aktivitou nebylo.

    Celkové pojetí monografie vypovídá o komplikované situaci oboru nejen v našich zemích, rozhodně však přináší pozornému čtenáři řadu poznatků a základní přehled o oboru dramatearpie a oborech příbuzných. Zároveň, jakožto přidanou hodnotu, umožňuje rámovat prostor pro diskuzi nad teorií a praxí dramaterapie, stejně jako zvyšovat povědomí širší i odborné veřejnosti o možnostech a potřebách oboru dramaterapie a odborníků s ním spojených.

    autor recenze: Štěpán Smolík, Ph.D.
    Recenze byla zpracována pro nakladatelství Portál
    Přečíst celou recenzi Zavřít
  • Autor recenze Pája Datum 2. 2. 2022


    Valenta, Milan; a kol.: Dramaterapie - autor recenze: Pája

    https://www.psyhub.cz/litrevue/temamesice/listopad-2021-terapie/

    „Mnohé „velké“ psychoterapeutické přístupy a školy využívají přímo či zprostředkovaně dramatických postupů v terapii svých klientů, a tak více či méně balancují na hraně paradivadelních systémů“ (Valenta, 2021, 19).

    Tuto knihu můžeme považovat za ucelené a velmi obsáhlé dílo zabývající se dramaterapií. Přestože má místy učebnicový charakter a ani zdaleka se nevyhýbá množství odborných termínů, je to kniha, kterou nelze opomenout, pokud Vás téma zajímá. Autor se v ní zabývá snad všemi oblastmi dramaterapie od definice a historii po jednotlivé principy, dramaterapeutický proces a techniky. Navíc je zde několik vytvořených projektů pro strukturované drama, kterými se lze v případě zájmu inspirovat. Mám-li dodat svůj osobní názor, tak já jsem z knihy naprosto nadšená, přestože jsem se nikdy dřív tématem dramaterapie nezabývala. Nejvíce se mi na ní líbily již zmiňované návrhy projektů pro strukturovaná dramata, ve kterých nechybí ani informace, pro kolik je klientů, na co cílí, jak dlouho bude trvat nebo přímé texty, které lze při „hraní“ využít. Takže pokud Vás téma zajímá, rozhodně není na co čekat.

    Přečíst celou recenzi Zavřít