Právě probíhá Mikulášský týden: sleva 20 % na téměř všechny tištěné knihy!

Nenásilná komunikace ve škole

Tištěná kniha (2023)

0 % 9 recenzí

239 Kč

299 Kč −20 %, ušetříte 60 Kč

Odeslání 1-2 pracovní dny

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2023)

Překladatel
Pietrasová, Kateřina
Počet stran
168
Vazba
Brožovaná
Rok vydání
2023
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
12316201
EAN
9788026220060
Nakladatelství
Portál
ISBN
978-80-262-2006-0
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

  • Komunikace: Klíčový prvek úspěšných vztahů
Staré pojetí vzdělávání se soustředilo na vytváření poslušných studentů, kteří sledují jednotné cíle bez ohledu na vlastní přístup k učení. Slavný autor konceptu nenásilné komunikace ale nabízí jiný přístup, jenž je založen na vzájemně respektujícím vztahu mezi studenty, učiteli, školskými úředníky a rodiči. Cílem takového pojetí je naplnit potřeby všech zúčastněných – zvýšit zájem studentů, vytvořit přátelskou a podpůrnou atmosféru, ulehčit vyjadřování emocí, řešit konflikty, předcházet násilí a v neposlední řadě znovu nalézt radost z toho, že učitel učí motivované studenty. Škola je pojata tak, že vztahy mezi učiteli a studenty, mezi studenty navzájem i mezi studenty a tím, co se učí, jsou stejně důležité. Děti pomocí tohoto přístupu mohou samostatně myslet, nalézt smysl v tom, co se učí, a společně žít a pracovat. Kniha je doplněna řadou cvičení a praktických podnětů.
Marshall B. Rosenberg byl americký psycholog, mediátor, autor a učitel, který vytvořil metodu nenásilné komunikace, tj. proces, který podporuje partnerství a pomáhá řešit konflikty ve vztazích a v komunitách. V Portále vyšly jeho knihy Nenásilná komunikace, Co řeknete, změní váš svět, Nenásilná komunikace a mocNenásilná komunikace v praxi.

O autorovi

Marshall B. Rosenberg Marshall B. Rosenberg, Ph.D. (1934–2015), byl americký psycholog, mediátor, autor a učitel, který vytvořil metodu nenásilné komunikace, tj. proces,…

Všechny knihy autora

Další knihy autora

Recenze (9)

  • Autor recenze Aneta Gáborová Datum 20. 11. 2025


    Jak se změní škola, když se v ní začnou brát vážně potřeby všech? Kniha Nenásilná komunikace ve škole napoví - autor recenze: Aneta Gáborová, EDUzín
    http://www.ucitelske-listy.cz

    Blíží se srovnávací test, který odhalí, jak si jednotlivé děti vedou v porovnání s vrstevníky. Žáci ve třídě, kde většina dosahuje podprůměrných výsledků, ho psát nechtějí. Bouří se proti tomu „pitomýmu testu” a nechápou, proč je k tomu škola nutí. Učitelka by mohla bouchnout pěstí do stolu – „protože jsem to řekla!“ – a k tomu rozdat i pár poznámek. Nebo se může zkusit zamyslet nad tím, proč se žáci tak zlobí.

    Za vztekem a frustrací pak nachází mimo jiné strach a smutek z opakovaného neúspěchu a potřebu mít alespoň nad něčím ve škole kontrolu. S dětmi o tom otevřeně mluví a atmosféra ve třídě se promění.

    Další běžná situace: Na školním hřišti se dvě party dětí hádají, na kom je teď řada, aby si tam mohl kopat do míče. Mladší děti starším narušují hru a ty starší je zase nechtějí na hřiště pustit. Přítomný dozor by mohl dětem nařídit, jak to odteď bude a říct třeba: „Pokud se neumíte dohodnout, nebude tam hrát nikdo!” Nebo poslouchá a pomáhá i oběma stranám, aby si vzájemně naslouchaly. Neříká dětem, co mají dělat, ani nerozhoduje, kdo je v právu. Pomáhá popisovat vztek a zklamání i potřebu férovosti a pravidel na obou stranách. Výsledkem je, že se děti velice rychle domluví na tom, jak si mezi sebou budou hřiště střídat.

    Toto jsou dvě z mnoha situací popsané v knížce Nenásilná komunikace ve škole od Marshalla B. Rosenberga, kterou letos na jaře vydalo nakladatelství Portál. Popsané momenty spojuje postoj pedagoga, který se v dané situaci možná překvapivě nesnaží dětem racionálně argumentovat, ani z pozice moci rozhodnout. Neradí jim, neposuzuje ani nevyvrací, co říkají. Prostě poslouchá a snaží se odhadnout, co děti cítí a potřebují. A to, co slyší, bere vážně.

    Vyjádřit, co cítím a potřebuji, a slyšet to u ostatních

    Když jsem se s metodou nenásilné komunikace setkala poprvé, přišlo mi převratné, že se nejedná pouze o soubor užitečných vět a formulací, které mohu jako učitelka (nebo manželka, máma, kolegyně…) používat. Nemusím se tedy učit říkat věty, které mi nejdou „přes pusu”. Byť jistý trénink struktury sdělení a rozšiřování slovníku k nenásilné komunikaci patří, podstatu tohoto způsobu komunikace vidím ve schopnosti vnímat a dát průchod tomu, co cítím a potřebuji, a naučit se to vnímat u ostatních.

    Knížka opakovaně představuje situace ve školách, kdy nevhodné chování nebo neochota dětí něco dělat nepramení až tak z věci samotné. Vychází spíše z frustrace nebo z naštvání na to, že děti nechápou, proč by něco takového dělat měly. Nejspíš neměly možnost se vyjádřit nebo ovlivnit, čemu se budou věnovat. Marshall Rosenberg v knize ukazuje, jak prostor pro dialog a empatické naslouchání může deeskalovat konfliktní situace, které během výuky mohou nastat. A nejen to.

    Poměrně často se u učitelů i rodičů setkávám s argumentem, že primární rolí učitelů a školy je učit látku, konkrétní předmět. Na „patlání” se v emocích nebo v tom, co děti potřebují; na učení se konstruktivnímu naslouchání a vyjadřování není prostě prostor. Navíc jsou třídy přeplněné a není možné, aby se každý dostal ke slovu. „Učitelé přece nejsou psychologové,” zaznívá.

    Je to pochopitelné. Tlak na probrání učiva je velký, stejně tak je management početné třídy náročný. Jak ale píše Marshall B. Rosenberg: chceme společnost, kde bude panovat respekt a problémy se budou řešit s ohledem na potřeby všech? Bez škol, ve kterých děti budou zažívat respekt, autonomii a možnost se vyjádřit v bezpečném prostředí, to nepůjde.

    Radikální vize, kterou potřebujeme

    Na sympatických 139 stránkách americký psycholog, učitel a autor konceptu nenásilné komunikace popisuje mnohaleté zkušenosti z práce ve školách v USA i dalších zemích světa. Změny, které ve školách pomáhal díky nenásilné komunikaci nastartovat, se odrážely v lepších studijních výsledcích, ve snížení šikany a větší vůli ke spolupráci.

    Stávající školy fungují podle Rosenberga na principu dominance, kdy dospělí „vědí, co je pro žáka nejlepší”, pracují s motivací vycházející z odměn a trestů a vychovávají děti ke slepé poslušnosti vůči autoritám. Nenásilná komunikace ve škole je opakem tohoto pojetí, jde k jádru vytváření partnerských vztahů a spolupráce namísto soupeření a hledá cesty, aby ve škole bylo dobře všem: dětem, učitelům, vedení i rodičům.

    Školy podle Rosenberga můžou být místem, které děti připraví po stránce vědomostní a zároveň po stránce společného fungování. Na místo poslušnosti jde o rozvíjení odpovědnosti a sebekázně vycházející z hodnot, nikoliv ze strachu. Vyzdvihuje spolupráci žáků a učitelů jako partnerů, kteří si cíle – tedy to, co se dítě bude učit – stanovují společně. Učitelé a žáci spolu komunikují za pomocí principů nenásilné komunikace, která vychází z pocitů, potřeb a hledání cest k jejich naplnění. Studenti jsou motivovaní touhou se učit, nikoliv odměnou nebo tresty, namísto známkování se popisuje žákova cesta a jeho pokrok. Důraz se klade na komunitu, kde se studenti navzájem podporují a pomáhají si namísto soupeření. Pravidla jsou vytvářena společně s těmi, kterých se týkají.

    Řada popsaných prvků nemusí znít stoupencům respektujících proudů ve školství zásadně objevitelsky – ostatně některé české školy je v různé míře používají. V případě Rosenberga jde však o radikální transformaci, protože popisované partnerství a empatický kontakt chápe ve všech ohledech fungování školy. Nevnímá je jako příjemný doplněk, ale základní předpoklad, na kterém mohou vzkvétat vztahy a probíhat učení.

    Sám autor si uvědomuje, jak radikální transformaci škol navrhuje, ale je to podle něj jediná cesta k tomu, jak vytvořit společnost, ve které lidé naplňují svůj potenciál. Přestože kniha v originále vyšla už před dvaceti lety, má stále co nabídnout i do současné debaty o podobě našich škol, a může být přínosná jak pro učitele, tak pro rodiče.

    autor recenze: Aneta Gáborová, EDUzín
    http://www.ucitelske-listy.cz
    Přečíst celou recenzi Zavřít
  • Autor recenze Lukáš Herich Datum 20. 11. 2025


    Rosenberg, Marshall B.: Nenásilná komunikace ve škole - autor recenze: Lukáš Herich

    Škola je místo, které potkalo každého z nás nejméně po dobu devíti let. Stará poučka praví, že většinu učení si osvojíme v základní škole a v dalších stupních vzdělávání je stále platná, a proto se vyplatí učitelům sáhnout po této prospěšné knize.

    Po povinných předmluvách a zkušenostech se autor ihned dostává v šesti samostatných částech k tématu které chce osvětlit. Nejde jen o samotnou komunikaci, ale také o vhled do možnosti změn školního vzdělávání jako celku, rady a nápady ke změnám v celém systému.

    První část se věnuje spíše úvodu, vysvětlování pojmů, nutnosti změn. Autor se snaží vysvětlit a nastínit, jak by si celou komunikaci představoval, ale neskončí jen u teorie, už v úvodní kapitole uvádí příklad a praktické rady.

    Druhá část je již více praktická a po úvodu se zaměřuje na etiku, morálku, hodnocení apod. dopřeje čtenářům ochutnávku praktických dovedností, několika cvičení, zaměřených na pocity, prosby, potřeby žáků.

    Logicky navazuje třetí části, opět i s cvičením, která se věnuje důležité části učitelství a vzdělávání, a to empatii a jejími aspekty. Ukazuje, že nejde jen o poslouchání, slyšení, ale je potřeba reflexe slyšeného.

    První tři kapitoly jsou jakýmsi perepelem ke vztahové části knihy. Vzdělávání nemá být jen o předávání informací od jednoho zdroje informací k druhého čistě přijímacímu, ale je potřeba, byť je to těžké, navazovat vztah, vytvářet, budovat, prohlubovat. Autor se snaží nabídnout i nové pohledy a paradigmata v otázce cílů, které by neměly být určovány jen učitelem, ale vhodně doporučuje zapojit studenty či žáky.

    Poslední dvě části knihy se zaměřují nejen na proces změn v samotné výuce, ale změnám ve školství, v jednotlivých školách a školních kolektivech, či komunitách. Ani v těchto částech nechybí buď cvičení, nebo praktické rady.

    Závěrem ještě autor přidá několik praktických rad využitelných pro učitele k přípravě výuky, či prohloubení získaných znalostí.

    Kniha je podle mne přínosem nejen pro učitele, kteří chtějí oživit svou praxi, ale i pro studenty pedagogiky jako zdroj pro další studium, či jeden ze základů budoucí vlastní výuky. Samozřejmostí by mohla být přínosem pro zkušené praktiky, kteří chtějí reflektovat svou životní zkušenost. A rozhodně pro ředitele škol a jejich zástupce při plánování systému vzdělávání. I přesto, že sám nejsem učitelem, dá se využít některá ze cvičení pro praxi v jiných oblastech práci s mládeží a rozhodně stojí za přečtení.

    autor recenze: Lukáš Herich
    Recenze byla zpracována pro nakladatelství Portál
    Přečíst celou recenzi Zavřít
  • Autor recenze Lesia Shuranova Datum 2. 7. 2024


    Rosenberg, Marshall B.: Nenásilná komunikace ve škole - autor recenze: Lesia Shuranova
    https://www.databazeknih.cz

    Kniha „Nenásilná komunikace ve škole“ od Marshalla B. Rosenberga je důležitým průvodcem pro pedagogy a všechny zájemce o změnu v oblasti vzdělávání. Autor přináší revoluční model vzdělávání, který klade důraz na nenásilnou komunikaci a podporuje vytváření prostředí založeného na porozumění, respektu a individuálním rozvoji.

    Jedním z hlavních pozitiv knihy jsou příběhy a příklady, které autor přináší. Tyto příběhy nejen ilustrují principy nenásilné komunikace, ale také inspirují čtenáře k jejich praktickému použití. Rosenberg se opírá o své bohaté zkušenosti a příklady ze své praxe, což dává jeho slovům autentičnost a sílu.

    Dalším významným prvkem je Rosenbergův model hodnocení bez použití tradičních známek. Tento přístup k hodnocení studentů klade důraz na jejich individuální pokrok a rozvoj, místo na porovnávání s ostatními. Tím vytváří prostředí podporující motivaci a sebevědomí studentů.

    Autor se zaměřuje na praktické aplikace a přináší čtenářům užitečné tipy a postupy, jak efektivně komunikovat a vytvářet harmonické vztahy ve školním prostředí.

    Celkově lze knihu „Nenásilná komunikace ve škole“ hodnotit jako inspirativní zdroj informací pro všechny, kdo se zajímají o inovace ve vzdělávání a o podporu pozitivního vztahu mezi studenty a pedagogy. Je to dílo, které nabízí ucelený pohled na transformaci vzdělávacího prostředí a přináší konkrétní nástroje pro jeho realizaci.

    Doporučuji ji každému, kdo se zajímá o rozvoj komunikačních dovedností a o vytváření podpůrného prostředí ve školách.

    autor recenze: Lesia Shuranova
    https://www.databazeknih.cz
    Přečíst celou recenzi Zavřít