Prof. PhDr. Jan Průcha, DrSc., dr. h. c. (1934–2021), byl významný český pedagog a vědec, který za sebou zanechal ohromné dílo. Ve své práci se neustále obracel k pojmu edukační realita. Zdůrazňoval, že vzdělávání musí vycházet z podmínek, které pedagog má, a že edukační realitu vytvoří pomocí dalších prvků, jako jsou edukační prostředí, edukační potřeby, edukační procesy a edukační konstrukty.
Spolu s Jiřím Marešem a Eliškou Walterovou vydal Slovník pedagogiky, stále platný referenční zdroj pedagogické terminologie a jejích definic. Pedagogická encyklopedie, na níž se podílel jako vedoucí autorského kolektivu, je první souborná encyklopedie v oboru vzdělávání po mnoha desítkách let a obsahuje názorné ukázky edukační reality, vzdělávacích postupů a všech vzdělávacích stupňů, počínaje předškolním vzděláváním. Tomu se spolu se Soňou Koťátkovou věnoval v titulu Přehled předškolního vzdělávání.
Samozřejmě nejsem žádný všeználek, který zvládne napsat knihu o všem, co je ve světě v našem oboru aktuální. Nikoliv, volil jsem jen taková témata, která jsem dobře prostudoval a jež mi byla blízká. Například mi vadilo, že se v české pedagogice opomíjely přístupy přesného měření edukačních jevů. (Studia paedagogica, 2015/01)
Učebnice pro střední a vyšší odborné školy
295 Kč
Sleva 15 %
250 Kč
Sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů
309 Kč
Sleva 15 %
262 Kč