Tato směsice beletrie, psychologického životopisu a psychoterapeutické pedagogiky, se rodila dlouho, píše skromně sám autor v poděkování těm, kdo knize pomohli na svět. Přesto z knihy mám celistvý, přesvědčivý dojem. Autorovi se podařilo překlenout duhový oblouk přes mnohé, bolestivě cizí.
Kniha mi je více kompozicí než směsicí. Je inspirativním setkáním psychoterapie s filosofií, samotáře se skupinou, poškození s jeho důvodem, setkáním současné Ameriky s minulou Evropou a trvající Indií. Touha po životě se klene přes časy, země a kultury. Kniha je setkáním, porovnáním a střetem pozoruhodných osobností, vzájemně se podporujících a také omezujících možností. Radikalizuje otázku po možnostech žití a bytí.
Autor hledí k té filosofii a psychoterapii, které se obtížně přidržují hladkých kamenů universit. Směřuje ke kořenům žití. Chová víru, že současný příklon některých psychoterapeutických směrů k filosofii není jen módou, ale stane se trvalejším vývojovým směrem. Příklon k filosofii nemusí být jen překonáváním dřívějšího nedocenění filosofie nebo krize filosofie. Možná že filosofování psychoterapeutů a nevyslovený zájem filosofů o psychoterapii není jen zbraní ambiciózních autorit psychoterapeutických směrů a škol bojujících o zájem veřejnosti, akademickou půdu, peníze zdravotních pojišťoven a universitních prostředků na výzkum, koncesním nástrojem k obstarávání. Filosofování je léčebným procesem. Filosofie může léčit klienty, podobně jako je léčí mnohé jiné radostné aktivity. Nemusí být projevem jejich odporu k léčbě.
Kdo si může být jistý, které mosty povedou do budoucnosti? Chce se mi věřit, že člověk v nesnázích může a má filosofovat. Třeba se již skutečně zrodila klinická filosofie a nevyhnutelná péče o člověka může být v očekávání zrodu dalších klinických oborů.
Četba této knihy je náhledem do malé, jen pětičlenné a odvážně otevřené Yalomovské skupiny. Stáváme se svědky autorova pojetí léčby. Tato jedinečná léčba je poznamenaná Schopenhauerovým dědictvím a také odporem k němu, posledním „dobrým rokem“ starého a nemocného psychoterapeuta, v mnohém podobném autorovi.
Kniha začíná bolestivým zjištěním psychoterapeutovy konečné diagnózy. Následná dobrá práce je smyslem posledních, tedy nejvzácnějších měsíců jeho života. V ostře osvětleném horizontu nepřekročitelné možnosti mají skutek a slovo mocnost bytí. Práce skupiny se prohlubuje a zrychluje, dosahuje nečekaných zvratů a nakonec i hodnotných výsledků.
Čtenář je nesen odvážnou řečí živých tváří členů skupiny, odkrýváním léčebně významných okolností jejich životů, bolestí zmařených možností a touhou všech po plnosti života. Chlad smrti proměňuje pokleslé v citový prožitek. Skupinová řeč osvětluje zasuté existenciální pocity a léčebně působí i na čtenáře.
Nejen tato zdařile beletristická, ale každá psychoterapeutická skupina se vyrovnává s důsledky existenciální úzkosti svých členů. Avšak ne každá skupina a ne každý člověk v ní stejně. Ne každý ji vnímá a odhodlaně nese. Smrt otřásá existencí, je důvodem živé vzájemnosti. Její zastření se váže k nemoci a vztahovým potížím.
Existenciálně orientovaná psychoterapie je životním dílem na bytí a čase, výkonem bytí a bytím v čase a časem. Náhled existenciálních pocitů je vzácný. Není snadné ho zachytit a sdílet. Přesto se autorovi mnohé až k slzám podařilo. Existenciální pocity jsou jich hodné. Člověk může i ve skupině prožívat existenciální pocity, přijmout dar existenciálního pocitu druhého, nést si v sobě dokonce i existenciálně orientovaného filosofa a existenciálně orientovanou skupinu. Ošetřit existenciální pocit druhého může každý člen skupiny, skupinový psychoterapeut by měl, ten v knize chtěl a nakonec i musel dát nejvíce, protože vědomě umíral. Po významném existencionálním prožitku nemusíme konat až tak zcela jiné jako významně jinak.
Tato poslední autorova kniha zpochybňuje názor vyjádřený v předešlé, v podnětné Chvále psychoterapie, že existenciální a skupinová psychoterapie jsou neslučitelné. Síla úspěšného ztvárnění ve vždy a důsledně přirozeném jazyce mě vede k domněnce, že existenciální pocity jsou i velmi prostě sdělitelné a existenciálně orientovaná skupina může naplnit svůj smysl, aniž by se konec skupiny musel setkat se smrtí psychoterapeuta. Yalom přece žije a dokonce píše. Ať tak či onak, autor unesl téma a sladil žánrové rozdílné kapitoly do poutavé četby, která se zahryzne i do dvounožce a pustí ho do jemu vlastního života.
Ing. Jindřich Holý, CSc.